Szybciej znaczy bliżej

Jako, że były święta i nie do końca było co robić, sporządziliśmy zestawienie w którym przeanalizowaliśmy jak wygląda czas połączeń kolejowych naszego regionu z najważniejszymi miejscowościami w naszym kraju dzisiaj, w porównaniu do tego jak wyglądało to 10 lat temu, dokładnie w rozkładzie jazdy 2006/07. Nieocenioną pomoc, tradycyjnie już, do powstania tej analizy dołożył Przemek Szczepanek.


Na początek wynik, który naprawdę warto zaprezentować. To skrócenie czasu podróży z Katowic do Olsztyna przez Warszawę o ponad trzy godziny. Dzisiaj zajmuje nam to 6 godzin i 45 minut, a w roku 2006 na przejechanie tej samej trasy potrzebne było ponad 10 godzin. Informujemy Was, że przedstawione przez nas czasy połączeń to najszybsze kursy miedzy wybranymi ośrodkami dzisiaj i wtedy.

Bardzo dobrze wygląda także aktualny czas przejazdu z Bielska-Białej do Trójmiasta przez Warszawę. Kiedyś podróż do Gdańska zajmowała nam 8 godzin i 20 minut, teraz to 6 godzin i 10 minut. Z Katowic do stolicy Trójmiasta też jedziemy krócej o prawie dwie godziny (7:17 h – rj 06/07 kontra 5:20 h dzisiaj). To też przykład na to, że im dłuższy dystans w naszym regionie, tym lepsze potem ostateczne parametry. O ile na trasie Katowice – Warszawa Centralna jedziemy o 16 minut szybciej niż 10 lata temu, to z Bielska-Białej czas podróży do centralnego dworca w stolicy aktualnie jest krótszy o 35 minut.

Katowice – Warszawa Centralna przez Częstochowę, Piotrków Trybunalski, Koluszki. Też postęp, dokładnie 53-minutowy. Z 4:30 h (2006/07) na 3:37 w bieżącym rozkładzie. Z samej Częstochowy do stolicy jeździmy obecnie aż o 64 minuty krócej niż w poprzedniej dekadzie (3:13 h – rj 06/07 kontra 2:09 h dzisiaj).

Dostępność innych miast też dobrze wypada w naszym zestawieniu. Do Wrocławia jeździmy teraz 28 minut mniej niż kiedyś (2:37 h – rj 06/07 kontra 2:09 h dzisiaj). Również i Poznań jest coraz bliżej. Dokładnie o 37 minut (5:05 h – rj 06/07 kontra 4:28 h dzisiaj). A w obu przypadkach niebawem będzie jeszcze lepiej.

Do Szczecina, najkrótszą trasą (Wrocław – Poznań) podróż z Katowic skróciła się z 7,53 h do 7,12 h, przy czym to wynik wliczający wydłużony czas jazdy z powodu prac na torach. Według całorocznego rozkładu, IC Barnim w przypadku braku remontów na trasie jest w stanie pokonać trasę Szczecin – Katowice w siedem godzin. Z innych ciekawych wyników: Łódź – dokładnie Łódź Widzew jedziemy o 50 minut krócej (3:24 h – rj 06/07 kontra 2:35 h dzisiaj).

A na koniec o tym, czego tu być nie powinno. Czyli są trasy, którymi jedzie się aktualnie znacznie dłużej. Nikt nie będzie zapewne zdziwiony jeśli napiszemy, że chodzi na przykład o połączenie z Katowic do Krakowa. Dzisiaj pod Wawel, jedziemy 2 godziny i 4 minuty, zamiast dokładnie półtorej godziny w roku 2006. Czyli 34 minuty dłużej. Popularny niegdyś u nas kierunek Przemyśl, to wyprawa o prawie półtorej godziny dłuższa (4:18 h – rj 06/07 kontra 5:43 h dzisiaj). Sami jesteśmy ciekawi, kiedy w przedstawionej wyżej tabeli czasy przejazdu na trasie Katowice – Kraków czy Katowice – Przemyśl w porównaniu do lat ubiegłych zmienią swój kolor z czerwonego na zielony. Żadnego, nawet orientacyjnej daty nie podejmujemy się jednak typować za żadne pieniądze.

 

3 komentarze

  1. Cóż – Katowice-Kraków niegdyś podobno 60 minut.
    Ja pamiętam 80 minut. Ale to było dawno.
    Poczciwym EN57 (zatrzymywał się chyba z 15 razy) jechałem 90 minut!!!!! to były czasy. Dzisiaj śmiech kiedy przedstawiciele jakiejś zmiany puszą się obietnicą 60 minut po modernizacji!!!!!!!!!!!
    Niedobrze mi się robi kiedy coś takiego czytam!!!!!!!!!!

    1. Ja pamiętam najkrócej 68 minut na którymś ekspresie a osobówką (ojciec przez kilka lat pracował w Krakowie stad często tam jeździłem) bodajże 83 minuty. No cóż, szczerze – niech będzie chociaż te 60 minut. Ale niech będzie

  2. A ja pamiętam, jak z Bielska-Białej do Katowic jechało się minimum 1:30 h ….
    A z Bielska-Białej do Warszawy jechał nocny pociąg z kuszetą i sypialnym przez Częstochowę i jechał całą noc…..
    :):):)
    Pozdrawiam wszystkich czytelników!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *