A może jednak bliżej północy?

Wczoraj w siedzibie Kolei Śląskich odbyło się spotkanie w sprawie awizowanego również i przez nas ewentualnego przeniesienia o kilkaset metrów lokalizacji przystanku kolejowego Bytom Północny w ciągu linii kolejowej nr 131. Po wczorajszej dyskusji, w której też mieliśmy możliwość wziąć udział, nie napiszemy, że się udało i faktycznie nowy przystanie znajdzie się w rejonie wiaduktu nad ulicą Strzelców Bytomskich. Ale nie napiszemy też, że nie powstanie. 


Nie sądziliśmy, że gdy podczas wielu naszych rozmów z ludźmi z Kolei Śląskich, pojawił się temat, a właściwie problem, przystanku Bytom Północny na linii S8, polegający na fatalnym i trudno dostępnym umiejscowieniu i co za tym idzie, cieszący się nikłym zainteresowaniem podróżnych, że sprawa jego przyszłości nabierze takiego rozmachu.

KŚ przejęły inicjatywę, a nadzór nad biegiem spraw przejął Wojciech Dinges, prezes śląskiej spółki. Udało się zorganizować spotkanie wszystkich zainteresowanych stron w sprawie ewentualnego przeniesienia rzeczonego przystanku w okolice wiaduktu nad bardzo ruchliwą ulicę Strzelców Bytomskich na pograniczu Bytomia i Radzionkowa. Dużo linii autobusowych, często jeżdżące tramwaje, pobliskie centrum handlowe oraz kilka dużych osiedli miałyby sprawić, że transport kolejowy świetnie wpisałby się w realizację komunikacyjnych potrzeb tamtejszych mieszkańców. Przy dzisiejszej lokalizacji to niemożliwe.

I tak wczoraj przy jednym stole usiedli przedstawiciele samorządów Bytomia i Radzionkowa (Justyna Misiołek, Robert Dederko i Andrzej Prochotta), PKP PLK (Tomasz Gasztych, Jerzy Moritz) i gospodarzy spotkania, Kolei Śląskich (Wojciech Janik, Michał Mizgała, Łukasz Wała, Wojciech Kolondra, Michał Wawrzaszek, Radosław Miszak, Wojciech Dinges).

Godne podkreślenia i niespotykane dotąd dla nas jest stanowisko zarządcy infrastruktury. Obaj obecni panowie zgodnie stwierdzili, że inicjatywa jest ciekawa i warta głębszej analizy, jednak PKP PLK, dokładniej Zakład Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, podejmie takie kroki, by rozważyć nową lokalizację tego przystanku dopiero wtedy gdy otrzyma oficjalne stanowisko samorządu miasta Bytomia i innych zainteresowanych stron, jak choćby Koleje Śląskie. I teraz na to stanowisko pozostaje czekać.

Jeśli będzie aprobata dla takich działań PKP PLK dokładnie przeanalizuje koszty finansowe oraz warunki logistyczne takiej operacji. Był to jednak jednoznaczny sygnał w stronę lokalnej społeczności, że są możliwości realizacji tego pomysłu. Co więcej, PKP PLK również zastanawiała się nad tym rozwiązaniem, jednak nie było żadnych sygnałów i zainteresowania ze strony miejscowych władz podczas oficjalnych konsultacji w sprawie zbliżającej się rewitalizacji linii 131. Postanowiono więc zostawić przystanek Bytom Północny w aktualnym miejscu.

Ta deklaracja jest jasnym sygnałem, kto i co teraz musi zrobić, żeby procedura przenosin przystanku została uruchomiona. Nie ukrywamy, że sami jesteśmy ciekawi tym, jak to wszystko dalej będzie wyglądało, bo być może bierzemy udział w procesie, który przynajmniej na naszym terenie nie był jeszcze praktykowany, a jego szczęśliwy finał może pasażerom, nie tylko kolei, przynieść wiele korzyści

Dodajmy, że dyskutowano też na ewentualnym „przesunięciem” przystanku Radzionków Rojca. Tutaj stanowisko PKP PLK jest jasne. Takiej opcji nie ma i nie była brana pod uwagę. Jednak zarówno zarządca, jak i przedstawiciel miasta Radzionków w osobie Justyny Misiołek, zgodnie potwierdzili, że zostaną poczynione wszelkie możliwe działania mające na celu znaczą poprawę dostępności przystanku dla potencjalnych pasażerów, co jest obecnie największym mankamentem tego miejsca.

4 komentarze

  1. Koleje Śląskie nie biora pod uwage ze blisko przystanku Bytom północny powstala nowa strefa inwrstycyjna!

    1. To nic nie zmienia. Droga do centrum strefy inwestycyjnej wynosi ok. 600 m z obecnego przystanku, a z proponowanej nowej lokalizacji ok. 500 m

    2. Witam. Tak była o tym mowa wczoraj i tak jak wyżej pisał Łukasz padł i taki argument, że od Strzelców Bytomskich jest tam bliżej (można to sprawdzić na każdej mapie) a ponadto na razie (czego oczywiście nie życzymy) nie ma tam jeszcze byt wielkiego „obłożenia” ze strony potencjalnych inwestorów.
      Przy okazji. Chcielibyśmy podziękować za wszystkie komentarze i rady, które napisaliście Państwo po poprzedniej publikacji na ten temat. To, że nie skończyło się na publikacjach a coś w tym temacie zaczęło się dziać to też Państwa zasługa. Oczywiście, będziemy Was informować na bieżąco o rozwoju tej inicjatywy

    3. Tak, jak już napisali poprzednicy, odległość do strefy jest niemalże identyczna z obu lokalizacji. Natomiast wątpię, czy należy się nią sugerować, bo zgodnie z planami KSSE mają tam powstać niewielkie zakłady zatrudniające po góra kilkadziesiąt pracowników. Pierwszy z inwestorów planuje stworzyć tylko 8 miejsc pracy. Tak więc załoga tamtejszych firm nie będzie stanowić dużego udziału w gronie pasażerów kursujących tam pociągów.

      Koleje Śląskie słusznie robią forsując przesunięcie Bytomia Północnego w rejon ul. Strzelców Bytomskich. Ta lokalizacja jest najlepsza pod każdym względem: zarówno liczby potencjalnych użytkowników, jak i możliwości przesiadkowych.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *