A jak pojedziecie na święta, to szczególnie uważajcie na…

…przejazdach kolejowych. Jako ostatni tekst przed świętami chcemy zaprezentować Wam charakterystykę tych bardzo niebezpiecznych miejsc, bo choć mówi się o tym ciągle, by w tych miejscach zachować szczególną ostrożność, to notorycznie dowiadujemy się o, zazwyczaj, bardzo niefajnych w skutkach zdarzeniach właśnie na przejazdach kolejowych.


Przejazdy są, bo być muszą

Nie dalej jak w ubiegły piątek, kończąc pracę nad kolejnym wydaniem naszego portalu, gdy już wypuściliśmy ostatni tekst, nota bene o podsumowaniu akcji „Bezpieczny Przejazd”, prowadzonej przez PKP PLK, dotarła do nas niemiła informacja o wypadku na przejeździe kolejowym na Opolszczyźnie. Stąd dzisiaj chcemy zakończyć katalogiem funkcjonujących na naszych drogach przejazdów kolejowych. Wielu z nas pojedzie w najbliższych dniach do swoich bliskich i w zdecydowanej większości podczas podróży natkną się na takie miejsca. Zdajemy sobie sprawę, że kierowcy mają za zadanie bezpiecznie i w zgodzie z przepisami pokonać przejazd kolejowy i nie jego kategoria, a efekt końcowy, czyli pokonanie go bez szwanku jest najważniejsze, jednak uważamy, że warto takie rzeczy też wiedzieć.

Dziękujemy za pomoc przy tym tekście Przemkowi Szczepankowi, który z racji szkoleń w których aktualnie uczestniczy, jest najbardziej na bieżąco z nas z bieżącymi przepisami. W zestawieniu pominęliśmy przejazdy kategorii E i F, bo dzisiaj chcemy zająć się tymi, z którymi mają do czynienia kierowcy pojazdów mechanicznych.

Przejazdy kategorii A

Najbezpieczniejszym i najlepiej zabezpieczonymi przejazdami ze wszystkich istniejących w naszym kraju. Są one strzeżone z miejsca lub odległości, wyposażone w rogatki zamykające całą szerokość jezdni i chodnik, ewentualnie wyposażone są dodatkowo w sygnalizację świetlną. Tego typu przejazdy stosuje się na trasach o największym natężeniu ruchu, gdzie zachodzi duże ryzyko wypadku.

Przez przejazdy tego typu można przejeżdżać bez uprzedniego zatrzymania się przed torowiskiem – obecność znaku G-3 lub G-4 (krzyż św. Andrzeja) nie oznacza obowiązku zatrzymania się przed torami. Dopiero znak stop B-20 to nakazuje. Przejazdy kategorii A mogą być wyposażone w sygnalizację świetlną. W sytuacji, gdy nadawany jest migający czerwony sygnał, niedopuszczalne jest wjeżdżanie na torowisko. Przez tory nie wolno przejeżdżać również wtedy, gdy zapory zaczną się już opuszczać. Kierowca musi też pamiętać o tym, by przed wjazdem na tory upewnić się, że będzie miał miejsce na zjechanie z nich. Skrajnie niebezpieczne jest tworzenie się korków na torach kolejowych! Przykład: podczas tworzenia się korków przejazd kolejowy na drodze nr 941 pomiędzy Ustroniem Polaną a Wisłą Obłaziec.

Przejazdy kategorii B

Także zapewniają dość wysoki poziom bezpieczeństwa. Są to przejazdy z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami (zamykającymi prawy pas ruchu zaporami, umożliwiającymi zjazd z przejazdu pojazdom, które znalazły się na nim w momencie rozpoczęcia zamykania ruchu). W tym przypadku kierowca ma szanse zjechać z
torów, gdy zamkną się zapory. Niestety te udogodnienie jest bardzo często nadużywane przez bezmyślnych kierowców przejeżdżających przez tory lewą stroną jezdni. Taka „sztuczka” niestety nierzadko kończyła się tragicznie.

Tego typu przejazdy zazwyczaj występują w konfiguracji z sygnalizatorem świetlnym dla kierowców. W sytuacji, gdy zapory są podniesione, a sygnał świetlny nie jest nadawany, można przejeżdżać przez tory bez uprzedniego zatrzymania się.

Przejazdy kategorii C

Nie są wyposażone w zapory, a jedynie w sygnalizator świetlny. Przejazdy tej kategorii występują na drogach o mniejszym znaczeniu. Sygnalizator może, aczkolwiek nie musi, występować wraz ze znakiem stop B-20. Jeżeli znaku nie ma, a sygnał czerwony nie jest nadawany, wówczas można przejeżdżać przez tory bez uprzedniego zatrzymania się. Jeżeli jednak przed przejazdem umieszczony został znak B-20, wówczas należy zatrzymać się w wyznaczonym miejscu i upewnić się o możliwości kontynuowania jazdy. Zabronione jest również wjeżdżanie na tory, gdy nadawany jest sygnał czerwony.

Przejazdy kategorii D

są najmniej bezpiecznymi z wszystkich omówionych. Wynika to z faktu, że na przejazdach tej kategorii nie ma sygnalizacji świetlnej, a o możliwości przejazdu kierowca decyduje sam. Na przejazdach tej kategorii wraz ze znakiem G-3 (krzyż św. Andrzeja) może występować znak stop B-20, wówczas należy zatrzymać się w wyznaczonym miejscu i upewnić się o możliwości kontynuowania jazdy. Jeżeli znaku nie ma, można przejechać przez tory bez zatrzymywania się.

Prędkość pociągu na przejeździe

No i co najważniejsze, temat budzący wiele wątpliwości i często źle interpretowany. Czyli prędkość pociągów podczas pokonywania przejazdów kolejowych. Na przejazdach kategorii A i B pociągi nie mogą przekraczać 140 km/h natomiast na przejazdach kategorii C prędkość nie może być większa niż 120 km/h. W przypadku kategorii D również prędkość nie może być większa aniżeli 120 km/h, jednak w szczególnych przypadkach, ze względu na złą widoczność na przejeździe, może być obniżona aż do 20 km/h.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *