Cud architektury w Rydułtowach

Fot. powiatwodzislaw.pl

Tunel kolejowy w Rydułtowach to najstarszy w Polsce i najdłuższy tego typu obiekt inżynieryjny znajdujący się na terenie województwa śląskiego. Jest to cud architektury, położony między przystankiem Łuków Śląski a stacją Rydułtowy na linii kolejowej 140 (Katowice Ligota – Nędza). 


Budowa tunelu miała miejsce w latach 1854 – 1857. Był to czas wielkiego rozwoju przemysłowego. Wtedy dużej ilości ładunki na dalekie odległości można było przewieźć jedynie koleją, dlatego też konieczne było poprowadzenie linii kolejowej z Rydułtów w kierunku Nędzy i dalej do Raciborza. Na przeszkodzie do dalszej budowy linii stanęło jednak wzniesienie, którego pokonanie wiązałoby się z wysokimi kosztami, więc zdecydowano się przebić pod nim tunel. Było to nie lada wyzwanie technologiczne w tamtych czasach, ale jedyne sensowne rozwiązanie.

Fot. wikimapia.org

Tunel oddano do użytku z początkiem 1857 roku. Przystosowany do umieszczenia w nim dwóch torów, był on jak na owe czasy sporym osiągnięciem technicznym. Jego pierwotne wymiary to 727 m długości, 7,5 m wysokości, 8,7 m szerokości oraz głębokości dochodzącej do 28 m. Niestety, już po pięciu miesiącach eksploatacji, na skutek tąpnięcia doszło do zgniecenia tunelu na odcinku około 100 metrów. Jego odbudowa była możliwa dzięki interwencji państwa i pomocy finansowej górnictwa. Zmniejszony został przekrój tunelu, przez co mógł on pomieścić jedynie jeden tor. Odbudowę ukończono 20 grudnia 1858 roku, tego samego dnia został również ukończony odcinek między Mikołowem, a Ligotą i tym samym Racibórz uzyskał połączenie z Katowicami.

Podczas wybuchu II Wojny Światowej 1 września 1939r. dokładnie o godzinie 5.09 żołnierze Wojska Polskiego broniący Rydułtów wysadzili tunel w powietrze. Miało to powstrzymać nacierające wojska niemieckie. Olbrzymia eksplozja spowodowała zniszczenie dwóch budynków nad tunelem, a na drodze z Raciborza do Rybnika powstała szczelina o długości 2 m. Okazało się jednak, że zablokowanie linii kolejowej Racibórz – Rybnik nie spowolniło ataku. Po zajęciu Rydułtów przez Niemców, już 8 września przystąpiono do prac naprawczych. Odbudowę ukończono jednak dopiero w połowie 1942 roku.

Już pierwsze spojrzenie na obiekt daje do zrozumienia, że tunel w Rydułtowach powstał w czasie, kiedy walory architektoniczne równie ważne jak estetyczne. Wejścia po obu stronach ozdobione są specjalnymi wieżami zbudowanymi w duchu epoki. Nie trzeba być znawcą architektury ani technologii budowlanych by spostrzec, że tunel w Rydułtowach to wyjątkowy obiekt, któremu na pewno warto przyjrzeć się bliżej.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *