Coraz więcej kolei we Wrocławiu

Fot. Przemysław Szczepanek

Koleje Dolnośląskie rozpoczynają przewozy na nowej trasie. Tym razem pociągi samorządowego przewoźnika obsłużą następujące stacje i przystanki: Wrocław Wojnów – Wrocław Swojczyce – Wrocław Kowale – Wrocław Nadodrze – Wrocław Główny. Linia oznaczona symbolem D17 rozpocznie swoje funkcjonowanie w poniedziałek, 10 kwietnia.


Pasażerowie trasą z Wrocławia Sołtysowic do Wrocławia Wojnowa po raz pierwszy pojadą już za cztery dni. W rozkładzie jazdy linii D17 przewidziano 13 par pociągów dziennie. 10 z nich będzie kursować na odcinku Wrocław Wojnów – Wrocław Sołtysowice – Wrocław Nadodrze, pozostałe trzy zapewnią bezpośrednie połączenie z Wojnowa do głównego wrocławskiego dworca przez Wrocław Mikołajów. Czas przejazdu pociągów z Wojnowa do Nadodrza wyniesie 18 minut, natomiast do stacji Wrocław Główny pół godziny.

Przygotowania warte ponad milion

Wprowadzenie na nową linię pociągów pasażerskich wymagało reparacji torów, przygotowania peronów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zarządca infrastruktury wymienił zrobił wszystko jak należy i według jego zapewnień tor został odpowiednio przygotowany. Odpowiednio, to znaczy, że PKP PLK gwarantuje, że dostosowała infrastrukturę do bezpiecznego poruszania się pociągów pasażerskich z prędkością 60 km/h. Ogólny koszt robót wynosi 1,1 mln zł.

Będzie szybciej  do Jelcza Miłoszyc

To jednak nie koniec, bo dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego do końca 2020 roku odcinek Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce przejdzie rewitalizację. Stacje i przystanki, wraz z trasami dojścia, zostaną dostosowane do lepszych standardów obsługi, m.in. umożliwiających dostęp do pociągów podróżnym o ograniczonej mobilności.

Jednym z głównych efektów rewitalizacji będzie odciążenie zakorkowanych tras drogowych, prowadzących do centrum z północno – wschodnich osiedli Wrocławia. Powstanie możliwość wprowadzenia połączeń do stacji Wrocław Główny od wschodniej strony, tzn. przez Jelcz Laskowice – Wrocław Brochów. Szacunkowy koszt tych prac to 55 mln zł.

Będą kolejne przystanki z RPO

Do roku 2020 ponadto zostaną we Wrocławiu bądź w okolicach wybudowane dwa nowe przystanki. Mokronos Górny będzie między stacją Wrocław Zachodni a przystankiem Smolec na trasie do Wałbrzycha. Przystanek Iwiny, nieopodal Wrocławia, na linii w kierunku Kłodzka. Realizacja przewidziana jest w ramach RPO dla województwa dolnośląskiego. Z tej puli zostanie też zmodernizowany przystanek Wrocław Muchobór. Koszt trzech inwestycji ok. 17 mln zł.

Przebudowa i budowa kolejnych przestanków we Wrocławiu łączy się z rewitalizacją linii z Wrocławia Głównego do Świdnicy przez Sobótkę. Obecnie powstaje studium wykonalności, które w oparciu o konsultacje, określi m.in. lokalizacje nowych przystanków.

 

 

One comment

  1. Mogę tylko pozazdrościć dolnoślązakom, że mają włodarzy rozumiejących, że kolej może być użyteczna.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *