Setki tysięcy oszczędności na oświetleniu LED

Fot. PKP PLK S.A.

Jaśniejsze, lepiej oświetlone perony, wyższy komfort obsługi na stacjach oraz niższe koszty poboru energii – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ubiegłym roku zamontowały 1400 świateł typu LED. Obecnie m.in. na peronach, przejazdach kolejowych i w przejściach podziemnych świeci 4000 tego typu żarówek. Nowe źródła światła będą również zastosowane przy pracach modernizacyjnych na kolejnych liniach.


W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły w sumie 1 984 oprawy oświetleniowe, z czego 1 412 to nowoczesne oprawy typu LED. Nowe oświetlenie zamontowano m.in. na peronach stacji: Katowice Zawodzie, Warszawa Wschodnia, Runowo Pomorskie, Kłodzko Miasto. Podróżni zyskali w tych miejscach wyższy komfort obsługi – światło LED-owe jest jaśniejsze, lepiej oddaje barwy otoczenia i zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

Nowoczesne światła to także konkretne oszczędności – oprawa LED to niższa energochłonność o 30-50% np. w porównaniu do opraw sodowych. Takie efekty udało się uzyskać na wieży oświetleniowej stacji rozrządowej Warszawa Praga, gdzie zamiast oprawy o mocy 1000W z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła zastosowano oprawy LED o mocy 400W.

LED-owe światła doświetlają także 57 przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zamontowano 140 punktów świetlnych LED. Oświetlenie tego typu podnosi poziom bezpieczeństwa, a także zapewnia lepszą ochronę przeciw dewastacji i kradzieży mienia kolejowego.

Nowoczesne oprawy typu LED gwarantują lepsze warunki obsługi pasażerów, gdyż perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa. Oprawy tego typu to także wyższa dbałość o środowisko – 1400 LED-ów wymienionych tylko w ubiegłym roku to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery nawet o 500 ton/rok – mówi Antoni Jasiński, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowe urządzenia to dłuższy czas pracy, gdyż oprawy LED mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat, a zatem blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Niższe koszty eksploatacji oraz bezawaryjność to także konkretne oszczędności – dzięki wymianie przeprowadzonej w 2016 r. Spółka zaoszczędzi ponad 300 tys. zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą program wymiany opraw od 2004 roku. Co roku zarządca infrastruktury wymienia oprawy oświetleniowe starego typu (głównie z rtęciowymi źródłami światła) na nowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła, które od 2015 r. zamieniane są na oświetlenie w technologii LED o najwyższym wskaźniku skuteczności świetlnej. Obecnie na sieci kolejowej pracuje już 4 000 opraw LED-owych.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *