„Przyrodniczy” łącznik

Linia kolejowa 148

Linia kolejowa nr 148 – to ważny łącznik pomiędzy Pszczyną i Rybnikiem, który mógłby być świetnym skrótem dla pasażerów Rybnickiego Okręgu Węglowego, chcących turystycznie zwiedzić Pszczynę czy aktywnie wypocząć w Beskidach. Jednak przy dzisiejszym stanie infrastruktury jest to jedynie marzenie podróżnego. Pytanie: czy aby realne?


Licząca prawie 36 km linia kolejowa przebiegająca jednotorowo od Pszczyny przez gminę Suszec, Żory, gdzie dalej już dwutorowo dociera do Rybnika. Aktualnie na linii prowadzone są przewozy pasażerskie w relacji długiej Racibórz – Bielsko-Biała i skróconej Rybnik – Bielsko-Biała. Jeżdżą tym szlakiem również pociągi kategorii TLK z Wrocławia do Bielska-Białej. Oferta przewozowa nie powala, ale prędkość szlakowa i fakt, że linia jest w większości jednotorowa, nie stanowią odpowiedniej bazy do przygotowywania atrakcyjnej oferty przewozowej.

O ile odcinek Bielsko-Biała – Pszczyna to dla tych pociągów istna CKM-ka (czyt. trasa dużych prędkości), tak zjeżdżając na rozjeździe wkracza się w inny wymiar, gdzie porządek i ład tego świata, a przede wszystkim szybkość życia, podporządkowane są liczbie 40. Jeśli ktoś ma ochotę na spacer, ale za bardzo nie chce mu się chodzić, to ta linia jest idealna na to, żeby usiąść sobie i na spokojnie przez okno pooglądać wolno przesuwające się widoki.

Tutaj macie gwarancję, że Wasz wzrok nic nie przegapi. Wolno poruszający się skład może również posłużyć przyrodnikom jako mobilna ambona, z której można zaobserwować i na spokojnie zrobić zdjęcia chociażby bażantom, zającom czy sarnom. Może trochę sobie żartujemy, ale dla pasażerów mieszkających przy linii wcale nie jest do śmiechu.

Taką prędkość „krajoznawczo-przyrodniczą” pociągi na tej linii osiągają na odcinku Pszczyna – Żory, a dalej do Rybnika jest lepiej choć prędkości dalej nie powalają. Ratunkiem dla linii jest podpisana w tym roku umowa na przeprowadzenie rewitalizacji, która obejmuje również LK 148. Niestety, tylko na odcinku Żory – Rybnik.

Co z pozostałą częścią linii? Tego prawdopodobnie nawet jeszcze sama PLK’a nie wie. Miejmy nadzieję, że ktoś w końcu zauważy drzemiący w tej linii potencjał i przypominamy, że w zeszłym roku kiedy pomiędzy Tychami a Kobiórem doszło do zerwania sieci trakcyjnej podczas wykonywanych prac remontowych, to właśnie ta linia okazała się ratunkiem dla pociągów. Ratunkiem jednak bardzo powolnym…

16 komentarzy

  1. Na liście aktualnie prowadzonych przewozów brakuje pociągu TLK „Skrzyczne”, który na tym odcinku nieźle dołuje.

    1. Zapewne gdyby wyremontowali ten odcinek, większa ilość studentów z Wrocławia jeździłaby bezpośrednim pociągiem do Bielska-Białej na weekendy i nie tylko. Obecny czas przejazdu do tego nie zachęca.

      1. Znam kilkanaście osób z Cieszyna, Chybia czy Ustronia, które widziałyby ten pociąg przez Chybie po rewitalizacji. To, w szczególności rodzice osób studiujących we Wrocławiu.

    2. Tak zgadza się! Na tej samej relacji jakiś czas temu kursował pociąg interRegio, jednak takie pociągi przelatują przez tą linie zatrzymując się jedynie w Żorach … jeśli można to nazwać przelotem …

    3. Za dwa tygodnie pojawi się też pociąg TLK relacji Bydgoszcz – Poznań – Wrocław – Rybnik – Bielsko-Biała.

      Parę razy jeździłem ostatnio tą linią. Prędkość nie powala, ale większa porażką jest ilość połączeń – 4 parami pociągów (jeszcze inaczej kursującymi w robocze, inaczej w weekendy) się wiele nie zdziała. Największą porażką są Żory – 60 tys. mieszkańców, a wsiadają 1-2 osoby.

  2. Objazdem dla magistrali Zebrzydowice-Katowice powinna byc linia Chybie-Zory-Orzesze-Katowice Piotrowice. A nie dookola przez Rybnik…
    Linia Rybnik-Pszczyna to linia z wysokim potencjalem pasazerow kazdego dnia, a nie tylko w weekendy! Pociagi sluza do podrozowania codziennie, a nie tylko jak chce sie odpoczac od samochodu. Wstyd, ze linia laczaca takie miasta jak Rybnik(140k), Zory(50-60k), Pszczyna(25k) i BB(170k) jest w takim agonalnym stanie i wladze nic z tym nie robia!

  3. Wczoraj musiałem być w Katowicach i kupiłem sobie EKO BILET 12h za 24 zł. i pozwiedzałem sobie okolicę. Na powrót wybrałem wariant z Katowic do Bielska-Białej właśnie przez Rybnik. I potwierdzam – bardzo ładna przyrodniczo trasa – prędkość szlakowa jest jaka jest – ale widoczki są super. Trzeba tylko poszukać jakiegoś w miarę czystego okna w EN57, a najlepiej je otworzyć i jest piękna niedzielna wycieczka!!! 😉 – jakby KŚ je czasem umyło, na nowej myjni – w nowej bazie, to byłoby jeszcze ładniej!!!
    Pozdrawiam wszystkich „maniaków pociążków”! 🙂

    1. Po takich komentarzach osoby decyzyjne z PLK-i powinny jeszcze dzisiaj wystartować z planem rewitalizacji dla całej linii 148! … Niestety na razie tak się nie stanie, ponieważ priorytet mają linie po których prowadzony jest główny ruch towarowy.

  4. Sprawa jest prosta WISŁA -KATOWICE wjeżdża rano do Chybia tam już czeka poc do Wrocławia,przyjeżdza pociąg z Cieszyna i po sprawie.Jestem pewny,że frekwencja murowana.Popieram wypowiedz Pana Jurka,że SKRZYCZNE ma przez Chybie jeździć.

    1. Też uważam, że to bardzo fajna propozycja i konkretne skomunikowanie generowałoby dodatkowych chętnych podróżnych z obu kierunków. Przez Pszczynę jadą KŚ, więc ciekawą propozycją byłoby właśnie takie połączenie IC – tylko skomunikowane!!!
      Ale możemy sobie popisać i pomarzyć, a będzie jak zawsze…. 🙁

  5. Kiedyś jeżdzil przyspieszony Kędzierzyn-Rybnik-Pszczyna-Wisla . Myślę że ten pociąg powiniem
    n powrócić i to jak najszybciej

  6. Dokładnie możemy pomarzyć.Dla PKP IC już teraz problemem jest zrobić otwarty postój IC WISŁA w Chybiu związku z remontami.W ZEbrzydowicach żaden pociag z Cieszyna nie jest dokładnie skomunikowany w Europę,nie mówiąc już o Warszawę.Pozdrawiam.

    1. Za „otwarcie drzwi” w pociągu na stacji czy przystanku, trzeba zapłacić PLK za obsługę…. 🙁
      Zawsze pozostaje pytanie, ile osób z tego skorzysta, czyli ile wydamy a ile zarobimy…. 🙁

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *