Jaka S58 jest naprawdę

Za nami pierwszy kwartał funkcjonowania rozkładu jazdy 2016/17. Przez minione tygodnie staraliśmy się obserwować zainteresowanie pasażerów ofertą na linii S58 Czechowice-Dziedzice – Cieszyn. Wnioski są pozytywne, choć trzeba dołożyć jeszcze wielu starań o ulepszenie ilości i jakości połączeń na tej relacji.


Zaczniemy od Olzy, bo to największa nowość i niespodzianka in plus na tym szlaku. Wczoraj znowu ponad 40 ludzi na starcie w Cieszynie i coraz bardziej zauważalny „udział” osób starszych. Generalnie, oprócz jednej może niedzieli, nie zdarzyło się, by Olza z Cieszyna (pociąg nr 49312) do stolicy województwa świeciła pustkami. W drugą stronę zazwyczaj obłożenie jest nieco niższe, ale ludzi jeździ na tyle, że nikt nie może zakwalifikować pociągu nr 94307 Katowice – Cieszyn do kategorii „muchowozów”.

Równie bacznie staraliśmy się obserwować jak wygląda zainteresowanie pasażerów pociągiem nr 44260 z Cieszyna wyjeżdżającym o 13, aktualnie o kwadrans wcześniej. Długo nic się nie działo, pociąg jeździł generalnie pusty, ale od mniej więcej miesiąca na tym połączeniu zaczęli się pojawiać pasażerowie i teraz są dni, że tym połączeniem opuszcza Cieszyn nawet i ponad 10 osób. W porównaniem z grudniem 2016 liczba kosmiczna. Wniosek – warto przyłożyć się do dalszej promocji tego kursu.

Podobnie jak w przypadku pociągów nr 44246 (Cieszyn odj. aktualnie 5.50) i 44240 (Cieszyn odj. aktualnie 8.15). Mowa tu o dwóch pierwszych codziennych połączeniach z Cieszyna. W obu pojawia się coraz więcej osób z bagażami, które przez przesiadkę w Czechowicach-Dziedzicach docierają do Katowic, rezygnując z innej formy komunikacji między tymi miastami. Korzystając z pierwszego połączenia pokonujemy ten dystans pomiędzy obu miastami w ciągu dwóch godzin, wybierając późniejszą wersję musimy doliczyć jeszcze kilkanaście minut. Jednak bywały dni, że na starcie liczba podróżnych oscylowała wokół liczby 10, co jeszcze kilka miesięcy było tylko koncertem życzeń.

Apelujemy tutaj jeszcze raz o przyspieszenie prac nad zwiększeniem dostępności dla podróżujących Kolejami Śląskimi EKO biletu, bo jesteśmy przekonani, że właśnie głównie na tych dwóch połączeniach powinno to przełożyć się na wzrost popytu wśród podróżnych, którzy niekoniecznie podróż do stolicy województwa kończą na katowickim dworcu. Możliwość zakupu EKO biletu sprawi, że również z Cieszyna (sprawa dotyczy także linii S6) będzie można wyjechać, by załatwić sprawy np. w Katowicach czy innych miastach świeżo upieczonej metropolii oraz wrócić nad Olzę wydając na całość podróży jedynie np. 24 zł.

Coś niedobrego natomiast dzieje się z pociągiem nr przyjeżdżającym do Cieszyna o 7.30. Połączenie ochrzczone „szkolniakiem”, niestety nie może wyjść na prostą po cięciach z roku 2013. Kiedyś jeden z najbardziej popularnych pociągów na tym szlaku, dzisiaj przegrywa rywalizację z kilkoma innymi połączeniami lokalnymi, o Olzie nawet nie wspominając. Dzisiaj na stacji w Cieszynie wysiadło z niego około 10 osób i było to przeciętne obłożenie dla dni z nauką szkolną. I pomyśleć, że cztery lata temu ten pociąg potrafił przywieźć nad Olzę ponad 50 osób, z których znaczną część stanowili uczniowie szkół średnich.

Jako kontrprzykład można podać tu pociąg nr 44277 (Czechowice-Dziedzice – Cieszyn), który przez ostatnie trzy miesiące przyjeżdżał do Cieszyna o godzinie 20.55. Szczególnie piątek i niedziela były dniami, że frekwencja przekraczała nawet 20 pasażerów. Byli to młodzi ludzie z regionu, którzy na weekend wracali do domu (piątek) bądź studenci cieszyńskiego uniwersytetu (niedziela), którzy już przyjeżdżali do akademika lub na stancję przed poniedziałkowymi zajęciami.

Podobnie rzecz ma się z pociągiem nr 44279 tej samej relacji co powyżej, przyjeżdżającym do Cieszyna trzy godziny wcześniej. Coraz więcej osób dojeżdża tym połączeniem do Cieszyna, a przede wszystkim Chybia i Zebrzydowic z centralnej części regionu. Aktualnie te migracje pasażerów na pewien czas mogą ulec zmianie, ze względu na nieco inny schemat połączeń, spowodowany remontem linii kolejowej z Chybia do p.o. Ochodza.

Generalnie, starania o przekonanie ludzi do powrotu do kolei jest zadaniem dość mozolnym i wymagającym cierpliwości. Niemniej, bardzo powoli, na większości połączeń zaczyna się coś dobrego dziać, choć mówienie o pełnym sukcesie z pewnością byłoby nie na miejscu, jednak obrany kierunek by to osiągnąć wydaje się właściwy. Wiemy już też, że największą bolączką linii S58 jest odcinek Cieszyn – Zebrzydowice, ponieważ na szlaku Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice frekwencja jest raczej zadowalająca.

* Większość przytoczonych tu danych mogliśmy opublikować dzięki żmudnej pracy Oliwiera, który objeździł kilkakrotnie linię S58, by podane liczby były jak najbardziej wiarygodne. Dziękujemy.

7 komentarzy

  1. Dziwicie się czemu nie jeździ więcej osób do Cieszyna pierwszym pociągiem? Ano kiedyś można było się dostać z Częstochowy z przesiadkami 1wszym pociągiem do Cieszyna na 7.40 po zmianach w rozkładzie teraz po 10 a w weekend po 11 więc nie ma sensu już jechać w Czeskie Beskidy i wrócić. Pisałem kilka razy w tej sprawie ale bez efektu.
    Na Bohumin tez pod górkę bo 2 pociąg z Częstochowy dojeżdza na 6.16 i w tej samej minucie odjezdza pociąg do Chalupek wiec bez szans na przesiadke. Niemoznaby tego jakos skomunikować?
    Wiadomo że rozkładu nie da się idealnie dopasować ale przez te zmiany skutecznie odstraszacie ludzi od wycieczek. Pozdrawiam

  2. Jakże by było cudownie gdyby poranny pociąg o 5.50 z Cieszyna skomunikować do Wrocławia w Czechowicach albo w Chybiu.Studenci też jeżdzą …

  3. Posiadam dane o frekwencji z dnia 28.02, gdybyście byli zainteresowani. Także z linii Rybnik – Chałupki z 21.02,17

  4. Witam ja jechałem w sobotę pociągiem Cieszyn do Czechowic Dziedzic był to ostatni pociąg w rozkładzie /11.03.2017/ wieczorem . W Czechowice Dziedziczch wysiadło 7 osób !!!! Wcześniej byłem w Czechach korzystając z biletu KS nie wiem jakim cudem w Czechach pociągi są pełne !!! Dziękuje to wszystko !

  5. O remoncie torów z Zebrzydowic do Cieszyna nic nie wspomnieliście. W sumie to jest usprawiedliwione, bo biorąc pod uwagę czas przejazdu, jakby go nie było.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *