W IV kwartale 2016 mniej punktualnie

Urząd Transportu Kolejowego opublikował najnowsze dane dotyczące punktualności przewozów pasażerskich. W IV kwartale 2016 o czasie do celu dotarło prawie 90% pociągów. To słabszy wynik w porównaniu do poprzednich kwartałów ubiegłego roku.


W IV kwartale 2016 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich kształtowała się na poziomie 89,42% (względem 91,43% w III kwartale 2016 roku). W tym okresie licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 419,2 tys. pociągów (o ok. 8,5 tys. mniej niż w III kwartale 2016 roku). Średni czas opóźnień pociągów na stacji końcowej (wraz z opóźnieniami do 5 minut) wyniósł 9 minut 16 sekund. Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut – 54,9% (blisko 54 tysiące) oraz od 5 do 60 minut – 43,1% (ponad 42 tysięcy). Odwołano 1 055 pociągów.

Jak wygląda punktualność pociągów Kolei Śląskich? W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku, punktualność pociągów śląskiego przewoźnika wyniosła 83,55% (opóźnienia powyżej 5 minut na przybyciu) i była niższa niż we wcześniejszych miesiącach 2016 roku.

Nie chcemy kopać się z koniem, czyli z liczbami, ale warto pamiętać, że do tego rozrachunku wliczane są np. przepuszczenia na różnych stacjach i przystankach też opóźnionych pociągów PKP Intercity. Nie zdarzyło się na przykład podczas naszych obserwacji, by Varsovia z Budapesztu miała w Katowicach opóźnienie mniejsze niż 10 minut. To z kolei powoduje, że muszące ustąpić jej pierwszeństwa pociągi KŚ również przestają jechać zgodnie z rozkładem.

Nie chce się nam też analizować, ile razy miały miejsce historie które się nam przydarzyły w pociągu z Cieszyna do Czechowic-Dziedzic, gdy pociąg dojechał do stacji końcowej z opóźnieniem przekraczającym kwadrans tylko dlatego, że zarządcy nie udało się usunąć wszystkich pociągów towarowych ze szlaku. Oczywiście, te przykłady to nie główne powody takiego rezultatu naszego przewoźnika i pozostaje mieć nadzieję że KŚ dołożą wszelkich starań, by podczas następnej publikacji tego typu danych, wynik ten wyglądał po prostu lepiej.

Urząd Transportu Kolejowego opublikował również poziom punktualności przewoźników pasażerskich na wybranych stacjach pośrednich (opóźnienia powyżej 5 minut na przybyciu). Na terenie województwa śląskiego wybór padł na stację Łazy:

  • Przewozy Regionalne – 83,80%;
  • Koleje Śląskie – 80,00%.
  • PKP Intercity – 64,10%

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *