Kobieca twarz kolei

Fot. PKP Intercity

Zawód kolejarza kojarzy się z typowo męską profesją. Tymczasem w PKP Intercity pracuje obecnie ponad 2100 kobiet. Najczęściej można je spotkać w okienkach kasowych i na pokładach pociągów. Jednak pań nie brakuje także wśród zespołów technicznych. Z okazji Dnia Kobiet, prezentujemy kobiecą twarz polskiej kolei w PKP Intercity


Niemal jedną trzecią pracowników PKP Intercity stanowią kobiety. Przedstawicielki płci pięknej można znaleźć w niemal każdym z kolejowych zawodów. Pociągi PKP Intercity prowadzi Aleksandra – pierwsza kobieta maszynista, w zespole elektromonterów od 30 lat pracuje Pani Wiesława, a obecnie na stanowisko rewidenta taboru szkoli się Pani Katarzyna.

Najwięcej kobiet można znaleźć w zespołach kasjerów biletowych i drużyn konduktorskich. Jak zaznacza Ewelina, która od 9 lat pracuje na Dworcu Centralnym, stanowisko kasjera jest domeną kobiet. Do PKP Intercity kasjerka trafiła za namową cioci, która także pracuje w tym zawodzie. W swojej pracy Ewelina najbardziej lubi kontakt z ludźmi. Praca kasjera to znacznie więcej niż samo wydawanie biletów i miejscówek. Bardzo często podróżni zwierzają się nam ze swoich historii i problemów, a my staramy się im pomóc – zaznacza. Jednocześnie kasjerka zwraca uwagę, że pierwszy kontakt z koleją rozpoczyna się w okienku. Pozytywne wrażenie z zakupu biletów często przekłada się na ocenę całej podróży pociągiem – dodaje.

Z kolei Sylwia, która od ponad 1,5 roku jest konduktorem – podkreśla, że najcenniejsze są miłe słowa ze strony podróżnych. Wtedy nawet najdłuższa służba daje satysfakcję – zaznacza Sylwia. Brak monotonii i bycie w ciągłym ruchu to jej zdaniem największe zalety tej pracy – każdego dnia można zwiedzić nowe miejsce i poznać nowych ludzi. Jak sama przyznaje nie może żyć bez kolei. Wcześniej przez 7 lat pracowała jako kelnerka w wagonie restauracyjnym, po czym zrezygnowała z pracy w pociągu. Wytrzymałam rok. Przez cały ten czas, średnio raz w tygodniu myślałam o kolei, to było jak uzależnienie. Gdy dowiedziałam się
o naborze do drużyn konduktorskich, postanowiłam spróbować i nie żałuję.

Od niedawna pociągi PKP Intercity prowadzi pierwsza kobieta maszynista. Aleksandra z koleją jest związana od dziecka – jej ojciec od ponad 35 lat prowadzi pociągi. Choć rodzina na początku sugerowała jej inną drogę kariery, to właśnie praca w tym zawodzie była jej marzeniem. W końcu zdecydowała się przełamać stereotypy i wzięła udział w rekrutacji, a następnie kursie na maszynistę. Jak wspomina, w pierwszych dniach szkolenia męska część grupy zachowywała pewien dystans. Szybko jednak udało mi się zdobyć zaufanie kolegów, gdy udowodniłam, że znam się na rzeczy. Dzięki temu zamiast „Ola”, zaczęli mnie nazywać „Olek” – wyznaje.

Maszynista czy rewident taboru nie są jedynymi zawodami, w których kobiety mają swoją reprezentację. Pani Wiesława od ponad 30 lat pracuje na stacji technicznej jako specjalista elektromonter. Do jej codziennych zadań należy m.in. naprawa uszkodzonych urządzeń elektronicznych (np. przełączników, sterowników, regulatorów) czy przygotowanie wagonów do rewizji. Jak sama wspomina, zagadnieniami technicznymi interesowała się od czasów dzieciństwa – Gdy byłam małą dziewczynką wolałam bawić się śrubokrętami i kombinerkami niż lalkami. Po skończeniu technikum elektronicznego, pani Wiesława zaczęła pracę na kolei. Miałam tu pracować przez rok, a minęło już ponad trzydzieści lat– wyznaje. Wcześniej na kobiety w tego typu zawodach patrzono z niedowierzaniem. Było nas bardzo niewiele. I choć nadal nieliczne kobiety decydują się na pracę elektromontera, to dziś coraz częściej panie zajmują się technicznymi pracami – dodaje.

Korzystając z okazji, Silesia Info Transport również składa wszystkim Paniom, tym związanym z transportem publicznym, a także tym nie związanym z tą dziedziną życia,  najszczersze życzenia zdrowia, pomyślności i radości.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

* Fot. PKP Intercity

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *