Wkrótce ruszy remont południowej części linii 139

Fragment linii 139 w centrum Bielska-Białej

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają, wycenioną na ponad 200 milionów złotych modernizację fragmentu linii kolejowej nr 139 Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa). Informowaliśmy o tym, że zarządca ogłosił przetarg na rewitalizację pierwszego odcinka: Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra. Łączny koszt prac na tym odcinku szacowany jest na 60 mln zł. 


W ubiegłym roku zakończyły się prace na odcinku pomiędzy Czechowicami-Dziedzicami a Bielskiem-Białą Główną. Teraz zarządca infrastruktury przenosi się na odcinek linii 139 pomiędzy Bielskiem-Białą a Żywcem i na początek wyremontuje około 16 km torów, obiekty inżynieryjne, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjną oraz infrastrukturę do obsługi podróżnych.

Dla pasażerów bardziej komfortowe cztery stacje i przystanki

Inwestycja obejmie przebudowę peronów na stacjach: Bielsko-Biała Leszczyny i Wilkowice Bystra oraz na przystankach osobowych: Bielsko-Biała Lipnik i Bielsko-Biała Mikuszowice. Perony będą podwyższone do 76 cm i wyposażone w elementy małej architektury – wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym zapewni nowe oświetlenie peronów i dróg dojścia oraz czytelne oznakowanie stacji i przystanków osobowych.

Realizacja projektu nawet dwukrotnie zwiększy prędkość pociągów. Składy pojadą do 120 km/h, w miejscach gdzie obecnie jest 50 – 70 km/h. Pozytywne zmiany zapewni wymiana 16 km torów oraz 16 rozjazdów, które zostaną wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania. Kompleksowo zostanie przebudowana sieć trakcyjna. Prace przewidują także naprawę 29 obiektów inżynieryjnych. To m.in. wiadukty, mosty, przepusty i przejścia pod torami.

11 przejazdów z większym poziomem bezpieczeństwa

Na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra przebudowanych zostanie 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Sprawniejszy przejazd przez tory zapewni wymiana nawierzchni drogowej, a poziom bezpieczeństwa zwiększą nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji. Przejazdy będą lepiej oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Bezpieczeństwo na linii poprawią także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Zakończenie robót na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra planowane jest w grudniu 2018 r. W Krajowym Programie Kolejowym projekt „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)” szacowany jest łącznie na 200 mln zł, a zakończenie wszystkich prac zaplanowano do roku 2023.

One comment

  1. Najwyższy czas !!! Bardzo dobra informacja !!! Właśnie jadę KS ze Zwardonia do Bielska pociąg super ale aż kusi żeby nabrał rozpędu tak np 130 km/h np na odcinku Żywiec /Bielsko odcinek Żywiec /Zwardoń tutaj będzie troszkę gorzej uwarunkowania techniczne ale ogólnie bardzo dobra wiadomość dla Bielska Żywca i Zwardonia

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *