Od prezentacji do konferencji w Tarnowskich Górach

Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór podczas piątkowych konsultacji

Piątkowe popołudnie, jak już wczoraj informowaliśmy, upłynęło w Tarnowskich Górach pod znakiem konferencji zorganizowanej przez PKP PLK S.A, dotyczącej przyszłości linii kolejowej do Zawiercia. Jednak dzięki obecności burmistrza miasta Arkadiusza Czecha i prezesa Kolei Śląskich Wojciecha Dingesa, rozmawiano także o tematach bardziej współczesnych i aktualnie nam bliższych.


Obaj panowie spotkali się kilkadziesiąt minut przed rozpoczęciem konferencji w gabinecie burmistrza Arkadiusza Czecha, gdzie udało się ustalić wstępne zasady ściślejszej współpracy na linii Tarnowskie Góry – Koleje Śląskie. Powstały wstępne pomysły na realizację kilku wspólnych projektów, mających na celu popularyzację transportu kolejowego w rejonie miasta. Jako że było dane nam je poznać, postaramy się na bieżąco informować Was, jak będzie wyglądało dalsze zacieśnianie wspólnych relacji pomiędzy samorządem a przewoźnikiem. O pierwszych efektach rozmów przekonamy się być może już dzisiaj.

Potem, już w sali sesyjnej, wraz z przybyłymi mieszkańcami odbyły się rozmowy dotyczące aktualnej jakości połączeń kolejowych w rejonie Tarnowskich Gór. Burmistrz, a później prezes Dinges, cierpliwie odpowiadali na każde pytanie, które zostało zadane z sali.

Pytano m.in. o ofertę Kolei Śląskich dla rowerzystów, o plany przewozowe naszego regionalnego przewoźnika w przyszłości jeśli chodzi o Tarnowskie Góry. Zebrani otrzymali zapewnienie, że oferta na coraz lepiej radzącej sobie linii S8, będzie w dalszym ciągu sukcesywnie rozwijana. Stopniowo, na drugą połowę roku, zapowiedziana jest sukcesywna wymiana taboru, zresztą nie tylko na tym połączeniu. To proces, który uzależniony będzie od dostaw nowych pociągów.

Wiadomo, że poprawę taborową użytkownicy linii S8 odczują już w najbliższych dniach, ponieważ jeden pojazd 14WE przeznaczony do obsługi tej relację, stoi  już w katowickiej bazie, a drugi przybędzie niebawem. Choć to pojazd zbudowany na bazie EN57, to po ostatnim przeglądzie niewiele łączy go już ze swoim słynnym protoplastą. Jesteśmy po oględzinach jednostki i zapewniamy pasażerów, że wraz z pojawieniem się ich na szlaku, jakość podróży znacznie wzrośnie.

Choć spotkanie dotyczyło planów na lata przyszłe, to dobrze, że znalazł się czas na wymianę poglądów tego co jest teraz. Linia S8 jest ważna. I to bez względu na wspaniałą tradycję kolejową tego regionu. Jesteśmy przekonani, że w przypadku doprowadzenia jej przez PKP PLK do jakości, z jaką mamy już do czynienia na najważniejszych liniach w naszym województwie, połączenie Lubliniec – Tarnowskie Góry – Bytom – Chorzów – Katowice stanie się realnym konkurentem linii S7, łączącej centrum regionu z Rybnikiem, Wodzisławiem Śląskim i Raciborzem, o pozycję numer trzy w hierarchii tras obsługiwanych przez Koleje Śląskie.

W momencie powstawania tego artykułu dotarła do nas ciekawa i, nie ukrywamy miła, informacja o  staraniach zarządcy o zmianę jakości na linii kolejowej nr 131. Miejmy nadzieję że to zapowiedź cyklicznych działań PKP PLK mających doprowadzić ten jakże ważny i ruchliwy szlak do przyzwoitych warunków. Szczegóły po południu na naszych łamach. 

6 komentarzy

  1. Aż się prosi, aby PKP PLK zabrała się za modernizację peronów w Bytomiu wraz z wymianą torowiska i przede wszystkim remontem hali peronowej. Na tle hal w Katowicach i w Gliwicach bytomski obiekt byłby prawdziwym diamentem. No i z samego faktu, że Bytom jest stacją węzłową (obecnie nie używany w ruchu odcinek Bytom – Gliwice) daje na prawdę ogromne pole do popisu dla KŚ, ciekaw jestem co to za rewelacje szykuje dla nas PKP PLK.

    1. Podczas piątkowej konferencji w TG przedstawiciel PKP PLK poinformował, że w przyszłym roku na odcinku Tarnowskie Góry – Bytom – Chorzów Batory rozpoczną się prace modernizacyjne mające doprowadzić do prędkości maksymalnej na tym odcinku na 140 km/h. Słyszała to spora grupa ludzi i sami jesteśmy ciekawi czy to się uda. Według tego co zostało powiedziana na całej „węglówce” nie ma być odcinków wolniejszych niż wspomniane 140 km/h. Oczywiście mówimy o prędkości maksymalnej nie handlowej.

  2. Szkoda, że Koleje Śląskie nie planują przejęcia przewozów Tarnowskie Góry- Wieluń albo przynajmniej do granicy województwa, do Krzepic. To też województwo śląskie, a pasażerowie są skazani na tabor i ofertę Przewozów Regionalnych. Raczej nie będzie tu jeździł nowoczesny tabor, nie można skorzystać z oferty biletowej Kolei Śląskich typu bilet dobowy czy weekendowy. Pasażerowie z linii wieluńskiej przecież też stanowią jakiś procent podróżujących z Tarnowskich Gór do Katowic. Wiem, że od Herb to już peryferie województwa, a nawet nie Śląsk ale tu też mieszkają podatnicy, z których pieniędzy kupowany jest tabor dla Kolei Śląskich, z którego niestety nie mogą korzystać. Na tej linii są też takie stacje jak Boronów czy Strzebiń, gdzie do pociągów zawsze wsiada mnóstwo ludzi, dlaczego oni czy też pasażerowie z Krzepic czy Panek mają być skazani na ofertę i tabor PR z Łodzi?

    1. Niestety, ta sytuacja nie ulegnie zmianie do 2019 roku, bo do tego czasu obowiązuje umowa UMWŚ z PR na obsługę trasy o której Pan pisze. A potem??? Zobaczymy. Dzięki za komentarz

  3. Z tą modernizacją na 140km/h to jest bardzo ciekawe co Pan pisze, ale niestety była to jedynie słowna zapowiedź kogoś z PKP PLK, oficjalnych komunikatów w tej kwestii niestety żadnych nie podawano, obecnie też ciężko znaleźć jakiekolwiek zapowiedzi dotyczące remontu torowiska na wspomnianym odcinku. Dopiero co PKP PLK ogłosiła przetarg na wymianę szyn i podkładów w torze nr 1 między Bytomiem Północnym, a Radzionkowem, raczej nie wygląda to na głęboką modernizację, a jedynie na konserwowaniu stanu obecnego. Poczekam na jakiś oficjalny komunikat w tej sprawie, bo to jest dość intrygujący temat, 140 km/h, z Bytomia do TG? No, no…

  4. Przydałaby się jeszcze modernizacja linii nr 144 i przywrócenie pociągów osobowych relacji Opole-Tarnowskie Góry-Opole… Taką trasę można by wydłużyć nawet do Katowic LUB do Zawiercia albo Częstochowy przez MPL Pyrzowice.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *