Wszystkie tory poprowadzą do Chybia

Fot. Sławek Czylok

Były kiedyś takie czasy, że ze stacji Chybie, leżącej na skrzyżowaniu linii kolejowych nr 93 i 157, odjeżdżały pociągi do Wisły, Czechowic-Dziedzic, Pawłowic, Jastrzębia-Zdroju czy jeszcze dalej patrząc wstecz, nawet do Orzesza. W ostatnich latach kursują jednak tutaj wyłącznie jednostki Kolei Śląskich, linii S58 relacji Cieszyn – Czechowice-Dziedzice. 


Za kilka tygodni, co prawda na krótko, stacja Chybie odzyska status nieformalnego „węzła” kolejowego. Wszystko za sprawą remontu linii 93 na odcinku Chybie – Ochodza. Efektem awizowanych przez PKP PLK prac będzie wyłączenie możliwości korzystania z łącznika Bieniowiec – Chybie Mnich, którym nominalnie poruszają się pociągi Kolei Sląskich linii S6 Katowice – Wisła Głębce. Wszystkie pociągi od Katowic dojechać będą musiały do Chybia i po zmianie kierunku jazdy, udadzą się linią 157 w dalszą drogę w Beskidy. Podobnie rzecz będzie się miała w przypadku pociągów poruszających się w odwrotnym kierunku. Wisła wyjazd, dalej Ustroń, wjazd do Chybia i stamtąd dalej do centrum województwa.

Fot. Sławek Czylok

Przyjemnie się patrzy na plakatowy rozkład jazdy pociągów stacji Chybie na okres od marca do czerwca. Pociągów do wyboru, do koloru. Do Katowic, do tej pory jedno bezpośrednie połączenie w tygodniu (Olza), a będzie sześć a nawet siedem kursów dziennie. Podobnie do Wisły. Warto dodać, że oprócz tych codziennych relacji, z Chybia będzie można dojechać do Katowic czy Wisły Czantorią czy Czarną Wisełką, czyli najszybszymi przyspieszonymi połączeniami weekendowymi.

Na tejże stacji planowane są skomunikowania niektórych kursów linii S6 z pociągami linii S58 Czechowice-Dziedzice – Cieszyn. Wykaz takich połączeń zaprezentujemy niebawem na naszych łamach, bo to również powinno pozytywnie wpłynąć na trwająca odbudowę potoków pasażerskich w okolicach Cieszyna. Ponadto, nie licząc Strumienia, przez trzy miesiące Chybie uzyska kolejowy dostęp do wszystkich najważniejszych miejscowości powiatu cieszyńskiego. Zupełnie jak kiedyś.

Fot. Sławek Czylok

Korekta rozkładu jazdy oraz rozpoczęcie prac remontowych zaplanowane jest na 12 marca. Inaczej, korekta wejdzie wtedy w życie na pewno, a co z remontem? Zobaczymy. Zakładamy jednak, że i to się uda. Jednak, jak to podczas prac torowych bywa polecamy, by w tym czasie dokładnie sprawdzić pociągi, którymi chcemy jechać, bo sytuacja będzie miała charakter „dynamiczny”. Będzie okres, że wszystkie pociągi linii S6 będą wjeżdżać do Chybia, ale będą też dni, gdy dotrą tam tylko wybrane kursy. Dlatego czujność i konsultacja z rozkładem jazdy wskazana.

Warto dodać, że w Chybiu pojawi się w weekendy także pociąg IC Wisła relacji Lublin – Warszawa – Wisła Uzdrowisko i z powrotem. Jednak jego postój będzie miał wyłącznie charakter techniczny (zmiana kierunku jazdy), bez obsługi ruchu pasażerskiego.

Ze względu na tymczasowy charakter zmiany trasy wspomnianych pociągów, PKP Intercity nie planuje obecnie wprowadzenia postojów handlowych na stacji Chybie – poinformował nas Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.

5 komentarzy

  1. PKP Intercity jak zwykle robi z siebie pośmiewisko. W czasie zmiany kierunku pociąg stoi kilka minut. W tym czasie może spokojnie kilka osób wsiąść, tym bardziej że to pociąg łączący Chybie z resztą kraju, ale nie lepiej zablokować drzwi i nikogo nie wpuścić kompletna paranoja

    1. W pierwotnej wersji rozkładu jazdy IC Wisła miała postój handlowy w Chybiu, niestety PKP IC z niego zrezygnowały.

      1. Później wszyscy się dziwią, dlaczego tak mało osób jeździ pociągami. Lata temu władze krajowe zepsuły renomę kolei państwowych i teraz się to odbija bezpowrotnie czkawką. A przez takie decyzje, jak brak możliwości wejścia do pociągu IC w Chybiu to już w ogóle kpina. Mam nadzieję, że PiS zrobi i z nimi porządek, bo ten kraj jest cały skorumpowany.

  2. Tak, w dobie cyfryzacji konduktor na terminalu może sprzedać bilet jak i kasjerka w kasie biletowej a nie bo nie, bo to nie postój handlowy itd. no bo to tylko PKP IC.
    PS. Pamiętam jak sam jeździłem sobie piętrusem albo składem wagonowym relacji Wisła Gł.- Chybie- Wisła Gł. skład taki stał około godzinki w Chybiu, obrócono elektrowóz i jazda a dziś po mino takiego potencjału nic się nie dzieje.

  3. Może ja czegoś nie rozumiem, ale po co zmiana czoła w Chybiu dla pociągu, który jedzie z Lublina przez Warszawę do Wisły? Przecież korzysta on z łącznicy (p.o. Bronów)…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *