Tychy – obraz wzorowej komunikacji miejskiej?

Na terenie miasta komunikacja miejska obsługiwana jest przez autobusy i trolejbusy. Mieszkańcy mogą korzystać z wielopoziomowych parkingów typu park&ride aby dalej kontynuować podróż pociągiem. Ponadto, miasto posiada rozbudowaną sieć przystanków, dla Szybkiej Kolei Regionalnej (SKR) – taki opis charakteryzuje tylko jedno miasto w województwie śląskim.


Tychy bardzo sprawnie zarządzają komunikacją miejską w swoim mieście i przez ostatnie lata pokazali, że nie mają sobie równych w przeprowadzanych inwestycjach, mających usprawnić transport zbiorowy i uczynić go przyjaznym i bardziej dostępnym, dla pasażera. W najbliższym czasie udowodnić chcą nawet, że komunikacja w pełni może być ekologiczna i bezemisyjna.

Miasto reklamuje się hasłem – „TYCHY – DOBRE MIEJSCE”. Czy faktycznie tak jest, tego nie jesteśmy w stanie stwierdzić, ponieważ nie żyjemy tam na co dzień. Jedno co możemy i zrobiliśmy, to sprawdziliśmy funkcjonowanie komunikacji miejskiej w obrębie miasta. Jesteśmy świadomi tego iż w ciągu jednego dnia nie jesteśmy w stanie konsekwentnie i rzetelnie przeprowadzić testu jakości komunikacji w Tychach, ale to co widzieliśmy i tym czym jeździliśmy bardzo nam się podobało.

Komunikacja Miejska

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach, który na podstawie umowy zleca usługi przewozowe przewoźnikom PKM Tychy i TLT. Razem oferują oni przewozy autobusowe i trolejbusowe. Nie spotkaliśmy się z przystankiem na którym nie było zadaszonej wiaty wraz z ławką, zaś ważniejsze przystanki przesiadkowe, były wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Z zakupem biletów w okolicy przystanku, nie ma większego problemu jeśli w pobliżu jest kiosk czy sklep wielobranżowy. Ostatecznie można kupić bilet u kierowcy. Najstarszy pojazd eksploatowany przez PKM Tychy pochodzi z 2005 roku, zaś najstarszy trolejbus w taborze TLT pochodzi z 2002 roku. Dodajmy, że swoje przewozy na terenie miasta prowadzi też KZK GOP.

Połączenia kolejowe i centra przesiadkowe

Miasto Tychy i PKP PLK w ramach projektu Szybkiej Kolei Regionalnej przeprowadziło spore inwestycje na LK179. W 2012 roku wykonano rewitalizację linii kolejowej, wybudowano trzy nowe przystanki (Tychy Aleja Bielska, Tychy Grota-Roweckiego, Tychy Lodowisko) a jeden przebudowano (Tychy Zachodnie). Każdy z przystanków wyposażony jest w system dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomat i windy dla inwalidów. Pociągi w godzinach szczytu kursują co pół godziny, zaś poza nim co godzinę. W 2015 roku otwarto wielopoziomowe parkingi typu park&ride przy głównym dworcu kolejowym w Tychach i przystanku końcowym Tychy Lodowisko. Korzystać z nich można bezpłatnie przez 12 godzin w przypadku posiadania biletu pomarańczowego lub uiszczając 2 zł za pierwsze 12 godzin na podstawie innego biletu uprawniającego do przejazdu pociągiem.

Oferta

Oprócz oferowanych przez MZK Tychy biletów jednorazowych i wieloprzejazdowych na autobusy i trolejbusy, dostajemy w ofercie bilet pomarańczowy (90 minutowy) na komunikację miejską w obrębie miasta i pociągi na linii SKR. Przypominamy, że od tego roku dostępny jest również EKO bilet, który również obowiązuje na przejazdy komunikacją organizowaną przez MZK Tychy.

My jesteśmy pod wrażeniem postępu komunikacyjnego jaki w ostatnich latach dokonał się w Tychach. Nie jest nam dane powiedzieć, czy w tym mieście komunikacja jest wzorcowa, ale patrząc na nasz region, na pewno gospodarze i organizatorzy transportu w innych ośrodkach z pewnością to i owo mogą tam podejrzeć i potem spróbować wprowadzić w zarządzanych przez siebie gminach. To żaden wstyd brać dobre wzorce od tych, którzy nie bali się zainwestować dużych pieniędzy w jakość transportu zbiorowego i dokonać pozytywnego przełomu w wizerunku i skuteczności tej ważnej dziedziny naszego życia. A my, pewnie jeszcze nie raz skorzystamy z usług oferowanych przez MZK Tychy.

8 komentarzy

  1. Ej, ej, ej, od kiedy PKM jeździ trolejbusami? Od tego sa Tyskie Linie Trolejbusowe! Nawet na którymś zdjęciu widać nalepkę TLT.

  2. Proszę się poruszać po Tychach tą wzorową komunikacją między 9 a 12 i po 17-tej… pomijając właśnie wspomniane wyżej TLT… W krótkim odstępie jadą 2, 3, nawet 4, 5 autobusów, a następnie są przerwy… nawet po pół godziny… i tak jest od ponad 45 lat…

  3. taaak, ta jakże wzorowa komunikacja działa również w Mikołowie…. przypominam, że rozkłady są tak zrobione „żeby były”, nie ma żadnych dogodnych przesiadek (jakoś GOP potrafił wprowadzić takty godzinowe, tu „nie_da_się” a autobusy wysyłane na ten region proszą o pomstę do nieba

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *