Więcej prądu na Zachodzie

Skrócenie czasu przejazdu oraz lepsze warunki dla przewozów pasażerskich i towarowych na Dolnym Śląsku planuje PKP PLK S.A. W tym celu zarządca ogłosił przetarg na elektryfikację linii z Węglińca do Zgorzelca. Szacowana wartość inwestycji to 70 mln zł. To jedna z trzech największych planowanych elektryfikacji szlaków kolejowych planowanych na najbliższe lata.


Oprócz linii Wegliniec – Zgorzelec PKP PLK planuje do 2023 r. zelektryfikować jeszcze m.in. trasy Ocice – Rzeszów, Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Ełk – Korsze czy Szczecin Główny – Granica państwa (Tantow). Są one zaplanowane w Krajowym Programie Kolejowym i ich realizacja z pewnością sprawi, że podróże koleją po Polsce będą jeszcze szybsze i wygodniejsze. Poprawi się komunikacja kolejowa w regionach i pomiędzy województwami.

W tym wykazie na próżno szukać linii z naszego regionu, ale akurat w tym wypadku jest to zrozumiałe. Znakomita część linii kolejowych jest w województwie śląskim zelektryfikowana. Co więcej, na niektórych szlakach, jak np. na linii 139 pomiędzy Czechowicami-Dziedzicami a Bielskiem-Biała kilka miesięcy temu sieć została generalnie wymieniona i zmodernizowana. Z drugiej strony, „pod prądem” było kilka lat temu tych szlaków znacznie więcej, jednak niektóre, jak np. fragment LK 190 pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem zelektryfikowane były, ale na wskutek dziwnych zdarzeń, być nimi przestały.

Fot. PKP PLK

Wróćmy jednak na Dolny Śląsk. Projekt „Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” realizowany będzie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Szacunkowy koszt inwestycji to 70 mln zł. Prace projektowe i budowa zaplanowane są w latach 2017-2019. Łącznie zelektryfikowany zostanie odcinek linii kolejowej  o długości 27 km. Tym samym międzynarodowa trasa E 30 od wschodniej do zachodniej granicy kraju będzie zapewniała przejazd lokomotywami elektrycznymi. Inwestycja wpłynie na skrócenie czasu przejazdu, m.in. dzięki wyeliminowaniu w Węglińcu zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Poprawi się przepustowość linii, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych.

Zelektryfikowana trasa Węgliniec – Zgorzelec to kolejny przedsięwzięcie z Krajowego Programu Kolejowego na Dolnym Śląsku i docelowo pozwoli także na usprawnienie ruchu towarowego w południowo – zachodniej części Polski. Tydzień temu zarządca ogłosiły przetarg na modernizację linii Legnica- Rudna Gwizdanów. Realizacja tego zadania oraz elektryfikacja odcinka Węgliniec – Zgorzelec stworzą jeszcze lepsze możliwości dla transportu pasażerskiego i towarowego ze wschodu za zachód Polski.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *