Nowa hala dla krakowskich tramwajów

Fot. MPK Kraków

Nowa, spełniająca najwyższe standardy ochrony środowiska hala Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie jest już gotowa. Inwestycja była realizowana przez firmę Budimex SA od 2015 roku i kosztowała prawie 20 mln zł netto. Hala posiada nowoczesną myjnię dla tramwajów i autobusów, system dystrybucji piasku oraz dodatkowe tory.


Nowa hala o całkowitej powierzchni 1729,5 m² została postawiona w miejscu starego obiektu oraz zaplecza socjalnego. Jest to pierwsza w Krakowie hala myjni obsługująca zarówno tramwaje i autobusy, a do mycia wykorzystywać będzie „deszczówkę”, czyli nagromadzoną wodę z opadów deszczowych. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak zamknięty obieg wody, system pozyskiwania wody deszczowej, możliwość obsługi różnych typów pojazdów wpłynie na obniżenie kosztów funkcjonowania i zwiększy możliwości obsługi pojazdów. Jednocześnie dzięki tym rozwiązaniom myjnia spełnia wysokie standardy ochrony środowiska.

W obrębie hali przebudowano układ torowy. Powstał tor tramwajowy tzw. obwodowy, umożliwiający objechanie myjni bez konieczności wjazdu na nią. W nowej hali powstała także część magazynowa i socjalno-biurowa. Dzięki temu poprawiły się warunki socjalne dla pracowników zaplecza i motorniczych. W miejscu wyburzenia pozostałych budynków powstały nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz autobusów. Wybudowana zastała również stacja transformatorowa dla potrzeb ewentualnego ładowania autobusów elektrycznych.

Poza wybudowaniem nowoczesnej hali Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie MPK SA zakupiło także dwa nowoczesne pojazdy techniczne. Jeden z nich to pojazd pomocy technicznej i ratownictwa drogowego. Ważący ponad 25 ton nowoczesny holownik został zbudowany na podwoziu 4-osiowym o napędzie 8×4 i będzie wykorzystywany do holowania autobusów uszkodzonych np. w wyniku wypadków drogowych. Drugi pojazd to specjalistyczny żuraw samochodowy przeznaczony do usuwania skutków m.in. wykolejenia tramwajów oraz holowania tramwajów. Pojazd ma trzy osie, waży prawie 26 ton, jest długi na 12 metrów i ma szerokość 2,6 m. Jest wyposażony w dwie kamery umożliwiające obserwację obszaru otoczenia wózków torowych na ekranie wyświetlacza.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *