Plan zrównoważonego transportu dla Żor

BKM Żory

Projekt planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla miasta Żory został opracowany. Jest to dokument strategiczny, którego celem jest uporządkowanie polityki komunikacyjnej poprzez rzetelną analizę obecnego sposobu funkcjonowania miasta i scenariuszy rozwojowych. Plan ma jednocześnie skoordynować działania, które mają zachęcić mieszkańców do wyboru alternatywnych wobec samochodu form przemieszczania się po Żorach.


W projekcie zostały uwzględniono opinie i uwagi samych mieszkańców oraz przeanalizowano m.in. natężenie ruchu, kierunki i docelowe miejsca podróży, częstotliwość i dostępność komunikacji publicznej, przebieg linii i jej zasięg. Dokument jest bardzo obszerny, dlatego skupimy się jedynie na komunikacji miejskiej i kolejowej. Dla osób zainteresowanych pełną treścią projektu kierujemy pod ten adres: plan zrównoważonej mobilności

Komunikacja miejska

Na terenie miasta prowadzona jest bezpłatna komunikacja miejska na 7 liniach, której organizatorem jest Gmina Miejska Żory. Ponadto swoje usługi przewozowe świadczą również MZK Jastrzębie, ZTZ Rybnik, MZK Tychy oraz niewielkie firmy prywatne. Aktualnie, dzięki takiej ofercie, oprócz przemieszczania się autobusami po mieście, możemy z Żor dojechać do miast sąsiednich, m.in. Rybnika, Jastrzębia-Zdroju, Suszca, Czerwionki-Leszczyn, Pawłowic czy Mikołowa.

Według danych z 2015 roku, Bezpłatna Komunikacja Miejska w Żorach, przewoziła około 10 100 pasażerów dziennie. Jest to największy odsetek mieszkańców korzystających z przejazdów autobusowych w całej aglomeracji rybnickiej. Powodem jest brak konieczności zakupu biletów oraz odpowiednia lokalizacja przystanków.

Komunikacja kolejowa

Jeśli chodzi o połączenia kolejowe to tutaj do dyspozycji jest linia kolejowa nr 148 Pszczyna – Rybnik i nr 159 Żory – Pawłowice, obecnie jest zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Ruch osobowy odbywa się w relacji lokalnej na odcinku Bielsko-Biała – Pszczyna – Rybnik – (Racibórz). W przeprowadzonych badaniach ankietowych tylko 1% mieszkańców zadeklarowało, że korzysta z komunikacji kolejowej. Ich mała popularność może być spowodowana lokalizacją dworca z dala od Starówki i osiedli wielorodzinnych. Dla zwiększenia atrakcyjności połączeń kolejowych, Koleje Śląskie wprowadziły taryfę liniową na trasie Rybnik – Żory – Pszczyna i zniesiono opłaty za przewóz rowerów w pociągach. Z naszej strony chcemy dodać, że wpływ na małe zainteresowanie komunikacją kolejową jest brak cykliczności rozkładu kolejowego i kiepski stan infrastruktury kolejowej na odcinku Rybnik – Żory – Pszczyna, co wpływa na długie czasy przejazdu.

Sposób działania

Plan wprowadzenia zrównoważonej mobilności na terenie Żor został podzielony na 3 kategorie: narzędzia inwestycyjne, narzędzia administracyjne i narzędzia promocyjne. Proponowane tam są działania, które należy zrealizować, aby powoli wprowadzać zrównoważoną mobilność w poruszaniu się po mieście. W dokumencie zaleca się m.in budowę centrów przesiadkowych na, których będzie można przesiąść się na komunikację miejską, zwiększenie strefy płatnego parkowania, dla samochodów osobowych oraz akcje promocyjne zachęcające do korzystania z alternatywnych środków transportu.

One comment

  1. Można tylko pogratulować Żorom, że dysponują kadrami o szerokich horyzontach.
    Jeśli chodzi o kolej to nie lekceważyłbym jako przyczyny słabego zainteresowania lokalizacją dworca z dala od Starówki i osiedli wielorodzinnych. Wbrew pozorom ludzie nie chcą daleko chodzić. Spacery są dobre w parku w ładną pogodę, ale nie codziennie w drodze do szkoły lub do pracy.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *