Plany PKM Tychy na najbliższe lata

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach wzbogaciło się o pięć autobusów Mercedes-Benz Sprinter City 65, które 7 lutego zostały przekazane przez EvoBus Polska. Zanim jednak pojazdy wejdą do obsługi miejskich połączeń, zostaną pomalowane w barwy tyskiego przewoźnika.


Więcej informacji na temat zakupionych autobusów w wersji mini, napiszemy kiedy już po malowaniu zostaną oficjalnie zaprezentowane i gotowe do obsługi podróżnych w sieci PKM.

Dzisiaj przy tej okazji chcemy zaprezentować jakie inwestycje planuje PKM Tychy na najbliższe lata, dzięki którym Tychy staną się absolutnym liderem w Polsce pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym.

Projekt pod nazwą: „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim” został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie 31 grudnia 2016 roku. Przedsiębiorstwo stara się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Projekt został umieszczony w wykazie projektów w ramach trybu pozakonkursowego to oznacza, że wniosek będzie rozpatrywany indywidualnie i być może już w pierwszej połowie roku otrzymamy informacje o dofinansowaniu – mówi Bożena Nowak, naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Europejskich UM Tychy.

Zakres projektu jest bardzo szeroki, obejmuje zakup 51 nowoczesnych autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów zasilanych ON, 3 trolejbusów, 2 elektrobusów, 2 pojazdów serwisowych do obsługi taboru autobusowego, 1 pojazdu pogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej) oraz gruntowną przebudowę zaplecza technicznego zajezdni autobusowej PKM.

Oprócz tego zostaną zmodernizowane i przebudowane istniejące budynki, plac manewrowo-postojowy, stacje paliw CNG i wybudować stację LCNG, charakteryzującą się 4-krotnie mniejszym zapotrzebowaniem na energię elektryczną niż klasyczne. Po przebudowie wzrośnie liczba stanowisk wolnego tankowania z 9 do 38. Zajezdnia powstała w 1976 roku i przez te wszystkie lata nie była remontowana, także jej modernizacja poprawi bezpieczeństwo i ułatwi manewrowanie dużymi pojazdami na placu.

Oprócz tego powstanie kabina lakierniczo-suszarnicza, przebudowana zostanie także wewnętrzna sieć sanitarna i deszczowa oraz wodociągowa. Projekt jest już gotowy, jeśli miasto otrzyma dofinansowanie najprawdopodobniej w marcu 2018 roku rozpoczną się pierwsze prace.

Po zakończeniu prac tyska zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100% autobusy zasilane gazem ziemnym CNG czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego. Jeden autobus zasilany gazem ziemnym CNG emituje aż o 70% mniej zanieczyszczeń powietrza niż najnowsze autobusy z silnikami diesla.

W ramach inwestycji zostanie także wybudowany dodatkowy wjazd na teren zajezdni od ulicy Towarowej. Z kolei ulice Nad Jeziorem i Jankowicką w nawiązaniu do istniejącego układu sieci połączy nowa linia trakcji trolejbusowej.

Zostanie wybudowana stacja transformatorowo-prostownikowa, linia kablowa niskiego napięcia prądu stałego (stanowiąca wyprowadzenie mocy na projektowaną sieć trakcyjną), przebudowana sieć trakcyjna w obrębie skrzyżowania „Rondo Zesłańców Sybiru” oraz sieć trakcyjna na odcinku pomiędzy rondem a ulicą Nad Jeziorem.

Całość inwestycji szacowana jest na 170 milionów złotych (ponad 137 mln złotych netto), z czego wartość kosztów kwalifikowanych to 133 mln złotych netto. Wartość dofinansowania to 75% kosztów inwestycji czyli 100 milionów złotych.

 

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

 

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *