Skąd przyjechały do nas EN57AKŚ? (Cz.1)

EN57AKŚ

Koleje Śląskie poza wynajmowanymi tradycyjnymi i nie oszukujmy się, mało komfortowymi kiblami, są także w posiadaniu zmodernizowanych jednostek EN57, znanych u nas w formacie EN57AKŚ. Zanim zostały odnowione i trafiły do KŚ, przechodziły różne koleje losu. Poniżej, dzięki dociekliwości Przemka Szczepanka, przedstawiamy Wam jak wygląda życiorys każdej z nich i co musiały niektóre z nich przejść, by teraz wozić pasażerów po szlakach naszego województwa. Dzisiaj część pierwsza, jutro kolejna. 


Wprowadzenie

Jednostkom EN57 stuknęło kilkanaście dni temu 55 lat. Pojazdy te w ciągu wielu lat eksploatacji przechodziły wiele modyfikacji i przeróbek, zupełnie dziś nie przypominając swoich protoplastów, czyli starych wysłużonych jednostek nazywanych po prostu „kiblami”. Dzisiaj samych wariantów modernizacji tych pociągów jest tyle, że aż trudno uwierzyć, że z jednego modelu można było stworzyć tyle różnorakich, mniej lub bardziej udanych, wariacji.

My jednak zajmiemy wyłącznie się tymi jednostkami, którymi jako pasażerowie Kolei Śląskich bardzo często podróżujemy. Oto „nasze” AKŚ-ki:

EN57-223 – Rok produkcji 1975


Przekazana na eksport do byłej Jugosławii jako jednostka 315/311/315
Po rozpadzie Jugosławii przekazana do Kolei Słoweńskich w roku 1991
Rok 2007 jednostka spalona na słoweńskiej stacji Jesenice
09.01.2008 wrak wykupiony przez Newag, transport ze Słowenii do Newag Nowy Sącz
15.02.2012 przekazana po modernizacji do Kolei Śląskich

EN57 224 – Rok produkcji 1975

Przekazana do byłej Jugosławii jako jednostka serii 315/311/315
Po rozpadzie Jugosławii przekazana do Kolei Słoweńskich w roku 1991
09.01.2008 wrak wykupiony przez Newag, transport ze Słowenii do Newag Nowy Sącz
21.11.2012 przekazana po modernizacji do Kolei Śląskich

 

 

EN57-730 – Data produkcji 28.02.1969


Przekazana do Bydgoszczy
17.10.1969 przekazana do Gdyni Cisowej
01.12.1999 przekazana do SKM Trójmiasto
1.12.2004 wrak wykupiony przez Newag, transport do Nowego Sącza
17.01.2012 przekazana po modernizacji do Kolei Śląskich

EN57-892 – Data produkcji 17.08.1972


Przekazana do Krakowa
02.05.1979 przekazana do Łaz
01.10.2011 przekazana z Łaz do Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych
luty 2012 wrak wykupiony przez Newag Nowy Sącz
14.11.2013 przekazana po modernizacji do Kolei Śląskich

Ciąg dalszy w sobotę.

3 komentarze

  1. Czy ktoś policzył sobie liczbę członów na zdjęciu? Artykuł ma nieścisłości, ponieważ w Jugosławii jeździły (i jeżdżą nadal) jednostki 4-członowe. Tymczasem opisy w artykule wskazują na 3-członowe.

    1. Ponieważ były zastrzeżenia do zdjęcia również na Facebooku więc podobnie jak tam tutaj również informujemy, że: Teoretycznie pierwszy EN71 powstał rok później. Ta jednostka miała oznaczenie 311/315 i składała się z wagonów o numerach 315-223 + 311-223 + 311-224 + 315-224. 315 – wagony doczepne, 311 – wagony silnikowe. Z tego składu wykorzystano człony 315-224 + 311-223 + 315-223 do budowy EN57AKŚ-223. Możliwe że człon silnikowy 311-224 wykorzystano do budowy EN57AKŚ-224, ale tego już nie jesteśmy pewni.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *