PKP PLK walczy o dużą kasę dla E 30 i E 65

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły 5 projektów w III konkursie CEF (Connecting Europe Facility) „Łącząc Europę”. Jeden z nich jest bardzo istotny dla województwa śląskiego, bo dotyczy najważniejszych ciągów kolejowych w naszym regionie. Nabór wniosków trwał do 7 lutego.


Mowa tutaj o wartej ponad 4 miliardy złotych modernizacji linii kolejowych E 30 i E 65 na osi: Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice. Pierwotnie ta gigantyczna inwestycja była na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Po ostatnich zmianach w planach modernizacji naszej sieci kolejowej projekt ten trafił na listę rezerwową KPK, a zarządca podjął próbę walki o wielkie pieniądze w międzynarodowym trybie konkursowym. Miejmy nadzieję, że ta roszada okaże się dobrym posunięciem i pieniądze na przebudowę najważniejszych fragmentów sieci kolejowej w naszym regionie zostaną przyznane.

Ostatecznie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wnioskują o dofinansowanie następujących projektów:

1. „Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Wartość projektu 398 043 024 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 338 336 570 EUR

2. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie”. Wartość projektu 142 384 631 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 90 015 564 EUR

3. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”. Wartość projektu 936 941 060 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 796 399 901 EUR

4. „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”. Wartość projektu 344 681 487 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 292 979 264 EUR

5. „Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków”. Wartość projektu 227 409 696 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 193 298 242 EUR

Zarządca infrastruktury kolejowej wierzy w powodzenie i akceptację wszystkich projektów, argumentując, że dotychczas eksperci Komisji Europejskiej pozytywnie ocenili wszystkie 17 wniosków złożonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A w I i II turze konkursu CEF. Zaowocowało to przyznaniem Polsce dotacji o łącznej wysokości ponad 13 mld zł. Miejmy nadzieję, że ta stuprocentowa skuteczność zostanie podtrzymana także po etapie numer trzy.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *