PKP PLK walczy o dużą kasę dla E 30 i E 65

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły 5 projektów w III konkursie CEF (Connecting Europe Facility) „Łącząc Europę”. Jeden z nich jest bardzo istotny dla województwa śląskiego, bo dotyczy najważniejszych ciągów kolejowych w naszym regionie. Nabór wniosków trwał do 7 lutego.


Mowa tutaj o wartej ponad 4 miliardy złotych modernizacji linii kolejowych E 30 i E 65 na osi: Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice. Pierwotnie ta gigantyczna inwestycja była na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Po ostatnich zmianach w planach modernizacji naszej sieci kolejowej projekt ten trafił na listę rezerwową KPK, a zarządca podjął próbę walki o wielkie pieniądze w międzynarodowym trybie konkursowym. Miejmy nadzieję, że ta roszada okaże się dobrym posunięciem i pieniądze na przebudowę najważniejszych fragmentów sieci kolejowej w naszym regionie zostaną przyznane.

Ostatecznie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wnioskują o dofinansowanie następujących projektów:

1. „Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Wartość projektu 398 043 024 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 338 336 570 EUR

2. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie”. Wartość projektu 142 384 631 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 90 015 564 EUR

3. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”. Wartość projektu 936 941 060 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 796 399 901 EUR

4. „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”. Wartość projektu 344 681 487 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 292 979 264 EUR

5. „Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków”. Wartość projektu 227 409 696 EUR, wnioskowana kwota Funduszu Spójności 193 298 242 EUR

Zarządca infrastruktury kolejowej wierzy w powodzenie i akceptację wszystkich projektów, argumentując, że dotychczas eksperci Komisji Europejskiej pozytywnie ocenili wszystkie 17 wniosków złożonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A w I i II turze konkursu CEF. Zaowocowało to przyznaniem Polsce dotacji o łącznej wysokości ponad 13 mld zł. Miejmy nadzieję, że ta stuprocentowa skuteczność zostanie podtrzymana także po etapie numer trzy.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *