Chorzowski Alstom Metropolis dla Rijadu

wiz. Alstom

Chorzowska fabryka Alstom Konstal w tym tygodniu zaprezentowała jeden z pięciu gotowych już składów metra Metropolis, dla Rijadu w Arabii Saudyjskiej. Pierwszy skład opuścił fabrykę 10 stycznia, a dostawy ostatnich ma zostać zakończona w 2018 roku. Prezentowany skład będzie obsługiwał pasażerów na 6 linii metra. Wartość kontraktu dla Alstom wynosi ponad 1,2 mld EURO.


W ramach zamówienia na projekt i budowę linii 4 (żółta), 5 (zielona) i 6 (fioletowa) w sieci metra Rijad, udzielonego w 2013 roku przez Urząd Rozwoju Arriyadh (ADA) dla konsorcjum FAST, w skład którego wchodzi Alstom, zakład w Chorzowie będzie odpowiedzialny za produkcję wszystkich 69 składów metra Metropolis. Każdy skład będzie kolorystycznie przydzielony do danej linii. Ma to na celu ułatwić korzystanie z metra mieszkańcom Rijad, którzy nie są przyzwyczajeni do tego rodzaju transportu.

Składy Metropolis dla Rijadu składają się z dwóch wagonów o długości 36 metrów. Wszystkie osie są napędzane, dając maksymalną prędkość 90 km/h. Każdy pociąg obejmie trzy klasy podróży: pierwszą, rodzinną i indywidualną. Pociągi będą oferować pasażerom wysoki poziom komfortu, ergonomiczne siedzenia wyglądem inspirowane tradycyjną arabską architekturą, oświetlenie LED, klimatyzację, uszczelki drzwiowe mające zapobiec przedostaniu się piasku, zaawansowany system informacji pasażerskiej i uchwyty w kształcie palm. Składy pozbawione są pulpitu maszynisty, ponieważ metro w Rijadzie będzie w pełni automatyczne.

Równolegle z Rijadem, fabryka w Chorzowie ma realizować większy kontrakt na metro dla Dubaju. Ze względu na nakładanie się terminów dostaw, Alstom musi wybudować drugą linię produkcyjną w chorzowskim zakładzie. Oznacza to dalszy rozwój i wzrost zatrudnienia, które i tak w ciągu pięciu ostatnich lat wzrosło tu z 500 do 1100 osób. W ciągu ostatnich 4 lat, śląski zakład Altsomu wyeksportował tabor o wartości 2 mld złotych. Właściciele spółki mają nadzieję, że fabryka w Chorzowie zostanie uwzględniona w programie Luxtorpeda 2.0 wicepremiera Morawieckiego.

Podkreślmy jeszcze, że w Rijadzie obecnie budowanych jest 6 nitek metra, które obecnie są w 47% kompletne, a otwarcie planowane jest na rok 2019. Inni producenci też nie mogą narzekać. Siemens dostarczy Inspiro w liczbie 45 pojazdów 4-wagonowych dla linii 1 i 29 zestawów 2-wagonowych dla linii 2, zaś dla 3 linii metra Bombardier Transportation wykona 47 pojazdów 2-wagonowych Innovia.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *