Konsultacje społeczne dotyczące LK182

Fot. PKP PLK S.A.

PKP PLK S.A. w ramach przygotowania inwestycji pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” wraz Urzędem Miejskim w Tarnowskich Górach zapraszają mieszkańców miasta na inwestorskie spotkanie konsultacyjne, które odbędzie się 24 lutego w sali sesyjnej Ratusza. Początek spotkania o godz. 17.00. Celem spotkania jest przedstawienie informacji dotyczącej planowanej inwestycji.


Z doniesień płynących z PKP wynika, że w marcu tego roku powinna zostać wydana tzw. decyzja środowiskowa dotycząca wyżej wymienionego zadania. W czerwcu kolejarze zamierzają złożyć wniosek o dotację w ramach instrumentu finansowego Connecting Europe Facility. Harmonogram przewiduje zakończenie prac związanych z odbudową linii kolejowej do Pyrzowic i Zawiercia z odnogą na Łazy, zelektryfikowanej i dostosowanej do prędkości 140 km/h przed upływem 2021 roku.

Propozycja wykorzystania linii kolejowych nr 131 oraz nr 182 relacji Tarnowskie Góry – Zawiercie, jako alternatywnego połączenia pomiędzy Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach to koncepcja od lat forsowana przez gminę Tarnowskie Góry. To rozwiązanie problemów komunikacyjnych nie tylko dla północnej części naszego regionu, w dodatku optymalne pod względem społecznym, gospodarczym, technicznym, środowiskowym i ekonomiczno-finansowym.

Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach, zajmujący 3. miejsce w kraju pod względem liczby obsłużonych pasażerów oraz wykonanych operacji w ruchu krajowym i międzynarodowym (po warszawskim Okęciu i krakowskich Balicach) oraz 2. miejsce pod względem transportu cargo, jako jedyne ze znaczących lotnisk krajowych nie posiada połączenia kolejowego.

Na naszych łamach wielokrotnie poruszaliśmy temat linii kolejowej z Tarnowskich Gór do Zawiercia jako niezbędnej w kolejowym schemacie naszego województwa. Dlatego nie ukrywamy radości, że w tym temacie zaczyna się coś naprawdę dziać, o czym bardzo, bardzo chętnie będziemy na bieżąco informować na naszych łamach.

5 komentarzy

  1. Ta linia jest potrzebna nawet gdyby nie było tam lotniska, gdyż na przykład rozrastający się Siewierz potrzebuje dostępu do kolei. Budowa tej linii znacząco skróci podróże z Tarnowskich Gór i okolic, na przykład, do Warszawy.

    Ciekawe czy realne byłoby stworzenia połączenia z Częstochowy na lotnisko?

    1. Częstochowa będzie osiągalna w 30-40 minut autostradą A1 która będzie gotowa w 2019. Połączenie 182 nie będzie funkcjonowało jako połączenie Katowic z lotniskiem – trwa za długo. Optymalnym rozwiązaniem byłoby nowe połączenie z Dąbrowy Górniczej – Ząbkowice prosto do Mierzęcic. Dałoby to możliwość dotarcia do Krakowa w około godzinę a do Katowic 25 minut. Zmodernizowana 182 pozwoli na dotarcie do Warszawy w czasie 2 godziny, Do Kielc i opola 1,5 godziny.

  2. Lotnisko w Pyrzowicach już dawno straciło 3 miejsce w ilości odprawianych podróżnych… Wyprzedził go Gdańsk z 4 mln pasażerów za 2016r., Pyrzowice przekroczyły 3,2mln. To oczywiście nie umniejsza znaczącej roli Pyrzowic dla regionu i linia kolejowa przez TG jest jak najbardziej potrzebna. 🙂

  3. Same trole PKP się wypowiadają co nawet nie są w stanie powiedzieć ile Siewierz ma mieszkańców 😀

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *