Niewykorzystany potencjał LK 169

W zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły rewitalizację linii kolejowej nr 169 Orzesze Jaśkowice – Tychy. Inwestycji pozwoliła na podniesienie prędkości pociągów towarów i pasażerskich. Szkoda, tylko, że te drugie pojawiają się tam praktycznie wyłącznie w sytuacjach kryzysowych…


Obecnie, z linii kolejowej nr 169, oprócz pociągów towarowych, korzystają pociągi spółki PKP Intercity. Są to IC Praha oraz EIC Comenius. Pociągi regionalnie, „169” jeżdżą wyłącznie w sytuacjach kryzysowych, np. tak jak to miało miejsce nie tak dawno temu, gdy z powodu powalonego drzewa zablokowany był odcinek Orzesze – Katowice Piotrowice.

Dlaczego na wyremontowanej linii, na której pociągi mogą poruszać się z prędkością 100km/h nie jeżdżą Koleje Śląskie? Postanowiliśmy o to zapytać organizatora przewozów kolejowych, którym jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Jeżeli chodzi o linię kolejową nr 169 Orzesze Jaśkowice – Tychy – tam dotychczasowy zakres prac nie objął infrastruktury pasażerskiej, czyli m. in. budowy/remontu peronów i systemów informacji pasażerskiej – powiedziała nam Marta Paluch, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

W związku z powyższym, mieszkańcy miast leżących wzdłuż linii nr 169, w dalszym ciągu pozostaną bez dostępu do transportu kolejowego. Być może zmieni się to za kilka lat.

Uruchomienie pociągów pasażerskich na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy będzie możliwe po zrealizowaniu projektu „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim” ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla w/w projektu, w ramach którego mają zostać m.in. wybudowane i wyremontowane punkty obsługi podróżnych – dodała Marta Paluch.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie są to jedynie puste słowa i po zakończeniu kolejnego projektu inwestycyjnego, władze województwa śląskiego zdecydują się na przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 169. W chwili obecnej, największą korzyścią rewitalizacji „169”, jest odciążanie linii kolejowej nr 140, która na odcinkach Katowice Ligota – Leszczyny oraz Rybnik Towarowy – Sumina jest linią jednotorową.

Na koniec kilka zdjęć LK 169, które prezentowaliśmy kilka miesięcy temu, przed oficjalnym zakończeniem inwestycji.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *