UTK: Pasażerowie wracają na kolej

292,4 mln pasażerów – tylu podróżnych skorzystało z pociągów w 2016 roku. To duży wzrost w porównaniu do lat poprzednich. Dlatego miniony rok można ocenić jako dobry dla przewozów pasażerskich. Urząd Transportu Kolejowego przygotował dane podsumowujące poprzedni rok na kolei.


Liczba pasażerów kolei w 2016 roku wzrosła o ponad 12 milionów (4,3%) w porównaniu z rokiem poprzedzającym. Porównanie z 2014 r. jest jeszcze korzystniejsze. W tym przypadku wzrost wynosi ponad 23 miliony podróżnych. Istotnie wzrosła też praca przewozowa, czyli iloczyn liczby pasażerów i odległości. W 2016 roku wyniosła 19,2 mld pasażero-kilometrów. Tu zwyżka była jeszcze większa, bo w porównaniu z 2015 r. praca przewozowa była większa o prawie 10% (1,8 mld pasażero-kilometrów). Oznacza to, że bardziej popularne stały się przejazdy na większe odległości. Praca eksploatacyjna wyniosła 159,9 mln pociągokilometrów

Mamy za sobą dobry rok w przewozach pasażerskich. Ponad 290 milionów pasażerów oznacza, że podróżni wracają na kolej. To, co przekonuje do kolei to z pewnością nowy komfortowy tabor, a także coraz lepsze czasy przejazdu – podsumowuje Ignacy Góra, Prezes UTK.

W przewozach towarowych statystyki w 2016 roku wyglądają podobnie jak w 2015 r. Praca przewozowa jest na takim samym poziomie co w roku poprzedzającym, czyli 50,6 mld tono-kilometrów. Utrzymała się minimalna tendencja spadkowa jeśli chodzi o masę towarów. Kolej przewiozła w ubiegłym roku 222,2 mln ton.

W zakresie transportu towarowego jest przed nami wiele wyzwań, aby trendy zaczęły się zmieniać i aby wzrosło zainteresowanie przewozami koleją. Trzeba zachęcać do korzystania z kolei jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu w stosunku do przewozów drogowych. Wśród takich działań jest choćby zagwarantowanie zniżki intermodalnej na kilka lat. Do czego namawiamy – podkreśla Ignacy Góra.

Urząd Transportu Kolejowego przygotował krótkie opracowanie dotyczące przewozów pasażerskich i towarowych za 2016 r. Analizie poddano czynniki, które wpłynęły na rozwój przewozów pasażerskich, jednocześnie przedstawiono problemy z jakimi należy się zmierzyć by zwiększyć rolę transportu towarowego.

UTK podaje również w swoim raporcie szczegółowe dane w rozbiciu na poszczególnych przewoźników pasażerskich. O tym jak to dokładnie wygląda, i jaki jest udział Kolei Śląskich w porównaniu do innych, napiszemy szczegółowo w przyszłym tygodniu.

One comment

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *