Chcą jeździć po linii 177?

Skład na linii 177 zbliża się do stacji Racibórz Studzienna / Fot. Katarzyna Przypadło

Wszyscy wiemy jak dużym problemem są na Śląsku nieczynne linie kolejowe. To co kiedyś było opłacalne w dzisiejszych czasach okazuje się mało rentowne. Czy należy dzisiaj postawić krzyżyk na aktualnie zarośniętych liniach? Przykład linii Racibórz – Głubczyce pokazuje nam, że nie wszystko stracone. Kolej to przyszłość, która przez niewielu straciła tak wiele przez ostatnie lata. Czas ją odbudować?


Teraz kiedy z jednej strony mówi się o problemach smogu unoszącego się ponad miastem i zastanawia się nad działaniami mającymi obniżyć emisję spalin, to likwiduje się, uznawany poza transportem wodnym, za najbardziej ekologiczny, masowy transport kolejowy. Oto kolejny przykład linii kolejowej, której bardzo mało zabrakło by zniknąć definitywnie z kolejowej mapy naszego regionu.

Krótko o historii LK177

Niezelektryfikowana, jednotorowa linia łącząca Racibórz – Głubczyce od 1855 roku woziła pasażerów aż do roku 2000, kiedy to postanowiono zawiesić ruch pasażerski na tym odcinku. W 2009 całkowicie zamknięto ruch na odcinku Głubczyce – Baborów a 4 lata później na odcinku Baborów – Pietrowice Wielkie. Jeszcze do połowy zeszłego roku na odcinku Racibórz – Pietrowice Wielkie i dalej po linii 194 (Pietrowice Wielkie – Kietrz) odbywał się sporadyczny ruch towarowy i to on utrzymywał jeszcze w stanie użyteczności linię 177.

Stan torowiska. LK193 (Racibórz Studzienna – Krzanowice Południowe) po lewej i LK177 po prawej stronie.

Coś zaczyna się dziać

Okazało się że jeden z przewoźników towarowych chce jeździć do Baborowa i tak w ubiegłym roku w terminie od 7 lipca do 16 września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku Pietrowice Wielkie – Baborów, przeprowadziły remont w torze nr 1 na długości 11,5 km. Odcinek do Baborowa ponownie wrócił do życia, a w grudniu 2016 przyjechał tam pierwszy od 3 lat pociąg towarowy. Koszt wszystkich prac to ok. 680 tys. zł, a prędkość na odcinku tej linii wynosi 30km/h. Na razie jedynym przewoźnikiem zamawiającym rozkład jazdy na tym odcinku jest firma Ecco Rail Sp. z o.o.

Jest dopuszczalnie, będzie dostatecznie a czy może być dobrze?

W 2017 roku PKP PLK S.A. planują na odcinku Pietrowice Wielkie – Baborów prace konserwacyjne i naprawcze na obiektach inżynieryjnych. To jest powód do radości, ponieważ to znak, że linia może znowu nabrać na znaczeniu, ale co z ruchem pasażerskim na tej trasie. Czy jeśli nie ma żadnej szansy na połączenia pasażerskie Racibórz – Głubczyce i dalej na Racławice Śląskie linią 294, to czy jest odrobina nadziei na uruchomienie relacji Racibórz – Pietrowice Wielkie – (Baborów)? Temat o naszej propozycji kolei dojazdowej do Raciborza zasługuje na oddzielny artykuł.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *