Odnowiony dworzec w Gliwicach w liczbach

W środę oficjalnie oddano do użytku zmodernizowany dworzec kolejowy w Gliwicach. Prezentujemy kilka ciekawostek związanych z przeprowadzeniem inwestycji. Jednocześnie nie kryjemy radości, że nasz region wzbogacił się o kolejny obiekt, którym można się pochwalić. Mamy nadzieję, że na naszych łamach będziemy wkrótce pisać o kolejnych dworcach, które zmieniły swoje oblicze.


Przypomnijmy, że nie wszystko było pięknie i ładnie. Rozpoczęta w grudniu 2014 roku modernizacja gliwickiego dworca miała zakończyć się wiosną tego roku. Prace jednak trwały o kilka miesięcy dłużej, ale końcowy efekt w pełni wynagradza ten poślizg. To można światu pokazać.

Ponadto, należy pamiętać, że budynek gliwickiego dworzec ma dużą wartość historyczną, dlatego wszystkie prace prowadzone były po konsultacjach i pod nadzorem miejscowego konserwatora zabytków. To samo miało miejsce podczas remontu zabytkowej mozaiki ściennej w głównym holu. Nowością jest dodatkowy korytarz dla pasażerów łączący obie hale dworca.

Gruntownie przebudowano również infrastrukturę kolejową. Perony wyposażono w nową, antypoślizgową nawierzchnię. Wymieniono również ławki, tablice informacyjne i konstrukcję zadaszenia peronów. Przebudowane zostały przejścia podziemne, zamontowano windy na perony, a także schody ruchome na każdy z nich. Cały obiekt przystosowany jest do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Całość, o czym już pisaliśmy, kosztowała 156 milionów złotych, a z mniej zauważalnych przez pasażerów rzeczy warto odnotować, że ponadto został przebudowany układ torowy stacji, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem. Dzięki ułożeniu pod torami specjalnych mat wibroizolacuyjnych zmniejszył się poziom drgań i hałasu na samym dworcu jak i w jego bezpośrednim sąsiedztwie.

Wybrane dane dotyczące infrastruktury kolejowej na stacji Gliwice:

4 windy na perony dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, 4 ciągi schodów ruchomych na perony, 2 przejścia podziemne pod torami, wyposażone w ciągi komunikacyjne dla osób niewidomych i słabo widzących, 69 kamer monitoringu na peronach, 9 kamer monitoringu w dwóch tunelach, 50 wyświetlaczy z informacją dynamiczną dla podróżnych na peronach, 16 wyświetlaczy w tunelach, 86 głośników megafonowych na peronach, 18 głośników w tunelach, 8 poidełek z wodą (po 2 na każdym peronie), 48 gablot informacyjnych na peronach, 40 gablot informacyjnych w tunelach, 128 ławek na peronach.

A na deser dokumentacja fotograficzna prac na przestrzeni ostatnich miesięcy w naszym obiektywie.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *