„Jedynka” w Świętochłowicach, Chorzowie i Katowicach

Fot. Tramwaje Śląskie

Od 12 grudnia linią tramwajową nr 1 z Rudy Śląskiej będzie można dojechać nie tylko do Zabrza i Gliwic, ale również do Świętochłowic, Chorzowa i Katowic. Modyfikacja trasy ma zapewnić lepsze wykorzystanie tego połączenia. – Uruchomienie linii tramwajowej łączącej Gliwice z Katowicami to nawiązanie do rozwiązań, które już kiedyś funkcjonowały i były przez pasażerów dobrze oceniane – mówi Roman Urbańczyk, przewodniczący zarządu KZK GOP.


Z historycznego połączenia tramwajowego na tej trasie korzystało wielu pasażerów, a jego likwidacja wymuszona została przez ówczesne warunki techniczne. W najbliższej przyszłości więcej tras linii tramwajowych modyfikowanych będzie w taki sposób, aby zapewniały bezpośrednie połączenia. Wzmożone zostaną także starania o to, aby tramwaje jeździły szybciej, m.in. poprzez system zarządzania systemami ruchu. Liczymy, że na zmodyfikowanych liniach liczba pasażerów wzrośnie. Najbliższe miesiące będą okresem obserwacji nowo wprowadzonego rozwiązania, aby móc wprowadzić ewentualne modyfikacje – kontynuuje prezes Urbańczyk.

Linia tramwajowa nr 1 kursuje obecnie pomiędzy przystankami „Gliwice Zajezdnia” i „Chebzie Pętla” w Rudzie Śląskiej, przez Zabrze. Po przedłużeniu będzie można nią dojechać przez Świętochłowice i Chorzów do przystanku „Katowice Plac Miarki”. Wprowadzona praktycznie bez dodatkowych kosztów modyfikacja trasy ma wpłynąć na lepsze wykorzystanie tego połączenia przez pasażerów. Wraz z linią nr 11 połączenie tramwajowe z przystanku „Chebzie Pętla” do Katowic będzie obsługiwane z częstotliwością co 15 minut.

W związku z tą zmianą zmodyfikowane zostaną także trasy tramwajów w Katowicach. Linia nr 19 będzie kursować do pl. Wolności, natomiast linie nr 1 i 11 swoje trasy kończyć będą na pl. Miarki. Ponadto, od 12 grudnia dla linii tramwajowych nr: 4, 5, 6, 9, 16, 17, 19, 23, 30 i 49 wprowadzone zostaną korekty godzin odjazdów.

Uruchomienie linii praktycznie na nowo wiąże się w głównej mierze z przeprowadzonymi przez Tramwaje Śląskie modernizacjami – mówi Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej – W ostatnim czasie znacząco wzrosła niezawodność tramwajów, co pozwala na planowanie dłuższych niż do tej pory połączeń. Linia nr 1 przebiega przez rejony nowych inwestycji, w pobliżu ulicy Zabrzańskiej i Drogowej Trasy Średnicowej, co wiąże się ze wzrostem zapotrzebowania na usługi transportowe. Pociągi relacji Gliwice – Katowice, zatrzymujące się w naszym mieście na stacjach w dzielnicach Ruda i Chebzie, zapewniają szybkie połączenie ze stolicą województwa, z kolei tramwaje obsługują o wiele więcej przystanków, często oddalonych od dworców.

One comment

  1. no faktycznie jest się czym podniecać: PÓŁTOREJ GODZINY tramwajem nr 1 od centrum Katowic do granic administracyjnych miasta Gliwice… To oferta chyba dla emerytów,i to w dodatku tylko tych, którzy baaaardzo się nudzą… By to miało sens potrzebny jest remont torowiska od Chebzia do Chorzowa Metalowców i budowa większej ilość mijanek na odcinkach jednotorowych. Teraz czasem czeka się po 5-7 minut aż tramwaj z naprzeciwka nadjedzie i zwolni szlak, zwłaszcza w okolicach Lipin. Poza tym obawiam się, że taka dłuuuuga trasa na tak zakorkowanych i tylu długich jednotorowych odcinkach to prosty przepis na generowanie jeszcze większych opóźnień niż obecnie

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *