Program kolejowy do 2023 przyjęty

P1040297Jak poinformowało Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Rada Ministrów przyjęła zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku (KPK), który zakłada inwestycje o łącznej wartości ok. 66,4 mld zł.


Celem aktualizacji jest usystematyzowanie i doprecyzowanie KPK, co usprawni realizację i wydatkowanie przewidzianych w nim środków – czytamy dalej w komunikacie, który ukazał się w związku z tym wydarzeniem na stronie internetowej ministerstwa.

Jak przypomina resort, aktualizacja KPK była niezbędna ze względu na:

  • konieczność uwzględnienia zmian wynikających z rozliczania perspektywy UE na lata 2007-2013;
  • decyzje Komisji Europejskiej ws. fazowania projektów z perspektywy 2007-2013 do 2014-2020;
  • podpisanie umowy w sprawie przyznania dotacji dla projektów pierwszego naboru instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) oraz rozstrzygnięcia drugiego naboru;
  • korekty w wyniku zakończenia prac przygotowawczych dla niektórych projektów;
  • zwiększenie puli środków przewidzianych na projekty w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, przy niezmienionym poziomie dofinansowania

Wszystkie te działania mają służyć, jak czytamy dalej w ministerialnym komunikacie, „wzmocnieniu roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju, przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych

Ponieważ w najbliższych dniach kolejowa społeczność przygotowuje się do wprowadzenia nowego rozkładu jazdy i to tylko teraz siedzi w naszych pasjonackich głowach, niemniej tuż po świąteczno-noworocznych szaleństwach przyjrzymy się uważnie tej wersji KPK, która została przyjęta. Szczególną uwagę zwrócimy oczywiście na to, jakie korzyści realizacja tego projektu przyniesie pasażerom z naszego regionu.

2 komentarze

  1. Dlaczego inwestycje dotyczące modernizacji linii kolejowych leżących w konurbacji śląsko-zagłębiowskiej są uparcie skreślane przez wszystkich rządzących niezależnie od opcji politycznej?
    Czy nie wynika z tego potrzeba wyłonienia grupy będącej uczciwym reprezentantem interesów regionu? Dlaczego uparcie forsuje się koncepcje marginalizujące nasz region?
    Mam dosyć ludzi, którzy pamiętają o naszych interesach w kontekscie wyborów. Nie jesteśmy „zakamuflowaną opcją”!!!!!!!!!!!!!

  2. Bardzo, źle kiedy pojazdy, publiczne zwłaszcza, są oparte o benzynę i gaz. Gospodarka, transport uzależniona od ropy i gazu jest liczeniem że zawsze jakoś to będzie. Niestety pewnego dnia ludzie zrozumieją że kolej jest też bardzo potrzebna a kiedyś może uratować przysłowiowe 4 litery.
    Poza tym jak może być inaczej skoro eksperci powiedzieli, że te ponad 65 miliardów PLN na kolej infrastrukturę to tylko kropla w morzu potrzeb!
    Aby kolej sprawnie funkcjonowała potrzebne są nakłady rzędu 200-300 miliardów złotych do 2023 roku!
    PiS tylko przedłużył program obowiązujący za PO-PSL.
    A gdzie informacja o odbudowie i modernizacji zamkniętych szlaków kolejowych, w regionach, które nie są i nie będą dofinansowane przez UE?! Czyli, że potrzebne będzie dofinansowanie z budżetu państwa.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *