Utrudnienia w całym województwie (Aktualizacja 15:35)

12435686_1044389932273578_1930799629_nW wyniku zderzenia dwóch pociągów towarowych nieprzejezdny jest odcinek linii kolejowej nr 1 pomiędzy Myszkowem a Zawierciem. Koleje Śląskie uruchamiają autobusową komunikację zastępczą dla swoich pasażerów. To jednak tylko jedno z kilkunastu utrudnień w ruchu kolejowym w naszym województwie. 


Nie wiadomo jak długo potrwa usuwanie skutków zdarzenia, wiadomo natomiast że oznacza to olbrzymie komplikacje dla pasażerów kolei, szczególnie tych korzystających z linii S1. Jak poinformował nas Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich, spółka uruchomi tyle autobusów ile będzie to konieczne by przewieźć podróżnych

Jakby tego było mało fatalne warunki atmosferyczne sprawiły konieczność uruchomienia komunikacji zastępczej na liniach S4 (Tychy), S31 (Mysłowice) i  S5 (Sól –  Zwardoń). Powód wszędzie ten sam – powalone wichurą drzewa na torach.

S1 Częstochowa – Zawiercie – Katowice – Gliwice

Na linii S1 ponownie jeżdżą pociągi na odcinku Zawiercie – Katowice – Gliwice. Poraj – Zawiercie funkcjonuje już ZKA. Pociąg relacji Częstochowa – Żywiec jedzie drogą okrężną przez Tarnowskie Góry. Jak informują KŚ pociąg nr 44019 pojedzie już z Katowic do Myszkowa. ZKA pozostaje nadal na odcinku Częstochowa – Myszków.

Od godziny 8 na linii S1, ruch przebiega następująco:

  • pociągi z Gliwic i Katowic będą dojeżdżać do stacji Zawiercie,
  • pociągi z Częstochowy będą dojeżdżać do stacji Myszków,
  • na odcinku Zawiercie – Myszków – Zawiercie kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa.

S4 Sosnowiec Główny – Katowice – Tychy Lodowisko

Pociągi na linii S4 zaczęły normalne kursowanie, nie obsługują jednak przystanku Tychy Lodowisko, dlatego obecnie korzystają z nieczynnej stacji Tychy Miasto.

(9:30). Przywrócono ruch pociagów do stacji Tychy Lodowisko.

S5 Katowice – Zwardoń

Nie kursują pociągi na fragmencie linii S5 pomiędzy Solą a Zwardoniem. Również wskutek zdarzenia komunikacyjnego, tym razem drogowego. Odcięte zostały dwa pociągi KŚ od strony Zwardonia. Funkcjonuje już autobusowa komunikacja zastępcza. Jak nas poinformowano w związku z niemożnością wykorzystania jednostek, które zostały odcięte w Zwardoniu, Koleje Śląskie uruchamiają komunikację autobusową na trasie Żywiec – Katowice z postojem przy dworcu Bielsko-Biała Główna.

(9:30)

Kolejne drzewo na torach. Tym razem w okolicach Węgierskiej Górki. Ruch kolejowy wstrzymany.

Jednym torem jeżdżą pociągi w okolicach Kobióra. Powód ten sam. Drzewo na torach.

W obu wypadkach Koleje Sląskie uruchomiły komunikacje zastępczą.

(10:00)

Następne drzewo na torach. Tym razem w okolicach posterunku odgałęźnego Most Wisła, pomiędzy przystankiem Goczałkowice Zdrój a stacją Czechowice-Dziedzice. Do ruchu wprowadzone zostają kolejne autobusy komunikacji zastępczej.

(10:15)

Całkowite wstrzymanie ruchu na odcinku Tychy – Pszczyna z powodu powalonych drzew na torach.

(11:20)

Jedynym pociągiem, który przejechał pomiędzy Tychami a Pszczyną był pociąg EIC Polonia z Warszawy do Wiednia. Z Pszczyny jednak skierowany zostanie w kierunku granicy czeskiej przez Żory i Chybie. Przewidywane opóźnienie pociągu to 100 minut.

Natomiast zamiast pociągów KŚ w dalszym ciągu pomiędzy Pszczyną a Tychami utrzymywana jest ZKA. Z kolei pociągi jadące z Katowic do Bielska-Białej i odwrotnie jeżdżą obecnie następującą trasą: Katowice – Sosnowiec Jęzor – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice i dalej już zgodnie z harmonogramem w kierunku Bielska-Białej.

(12:10)

Na szlaku Czechowice Dziedzice – Pszczyna została odwołana zastępcza komunikacja autobusowa ruch pociągów został przywrócony.

(15:35)

Planowane przywrócenie ruchu na odcinku Sól – Zwardoń ma nastąpić około godziny 22.00. Pozostała część linii S5 jest już przejezdna

S8 Katowice – Lubliniec

Również w rejonie stacji Radzionków nastąpiła przerwa w ruchu. Problem nie dotyczy wyłącznie pociągów linii S8 Katowice – Lubliniec, bo również PKP Intercity tamtędy skierowało jeden ze swoich pociągów jadących nominalnie szlakiem Częstochowa – Katowice. Ponadto właśnie tam jedzie obecnie pociąg KŚ relacji Częstochowa – Żywiec. Usterka została już jednak naprawiona i odcinek ten jest już przejezdny

S31 Katowice – Oświęcim

Pociągi linii S31 będą kursować drogą okrężną przez Sosnowiec Jęzor.

(15:35)

Ruch kolejowy na linii S31 został już przywrócony.

S58 Czechowice-Dziedzice – Cieszyn

(14:35)

W związku z utrudnieniami w ruchu na szlaku Zebrzydowice – Cieszyn – Zebrzydowice linii S58 zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi relacji:
– Czechowice Dziedzice 14:36 – Cieszyn 15:51,
– Cieszyn 14:42 – Czechowice Dziedzice 15:58,
– Czechowice Dziedzice 16:32 – Cieszyn 17:44,
– Cieszyn 16:29 – Czechowice Dziedzice 17:49,
– Czechowice Dziedzice 18:33 – Cieszyn 19:50,
– Cieszyn 18:28 – Czechowice Dziedzice 19:43.
Koleje Śląskie przepraszają za utrudnienia

Wspólne honorowanie biletów przez Koleje Śląskie i PKP Intercity

Ze względu na zablokowanie szlaku przez dwa pociągi towarowe w dniu 2 grudnia pasażerowie podróżujący w relacji Częstochowa – Gliwice muszą się liczyć z utrudnieniami w kursowaniu pociągów. W związku z zaistniałą sytuacją została podjęta decyzja o wzajemnym honorowaniu biletów Kolei Śląskich – PKP Intercity na linii Częstochowa – Gliwice – Częstochowa.

W  związku z licznymi utrudnieniami w ruchu kolejowym została podjęta decyzja o wzajemnym honorowaniu biletów pomiędzy Kolejami Śląskimi a PKP Intercity na wszystkich liniach obsługiwanych przez KŚ .

5 komentarzy

  1. Czy nie można postawić PLK ultimatum: albo wytniecie drzewa rosnące zbyt blisko torów, albo autonomia? 🙂
    Jeśli scentralizowana struktura nie radzi sobie z problemem to trzeba przenieść odpowiedzialność niżej. Na CMK jakoś nie ma tych problemów.

    1. No tak to już jest i jeszcze pięć takich wichur będzie i nic się nie zmieni. A ja jestem przekonany, że na S6 między Goleszowem a Wisłą też niejedno drzewo dzisiaj spadło. Ale tu nibyremont ratuje sytuację

  2. Z praktyki działań PLK można wysnuć wniosek, że w dalszej perspektywie sumaryczne koszty likwidacji skutków upadku drzew na tory plus przerw w kursowaniu pociągów i całego związanego z tym zamieszania jest niższy niż koszt wycięcia wzdłuż torów drzew zbyt blisko rosnących.
    O straty wizerunkowe PLK się nie martwi, bo bezpośrednie relacje z pasażerem ma przewoźnik i to on się będzie musiał tłumaczyć.

    1. Niestety, chyba tak jest. Bo i tak ludzie pewnie psioczą na KŚ i Intercity. Bo to ich pociągi są spóźnione

  3. Dlatego trzeba cały czas głośno mówić o fatalnym stanie infrastruktury, o zaniedbaniach ze strony molocha zwanego PLK, który nie radzi sobie z inwestycjami a jeszcze gorzej radzi sobie z bieżącym utrzymaniem linii.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *