Nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich

P112001506Koleje Śląskie opublikowały informację prasową, o tym co czeka pasażerów od 11 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkłady jazdy pociągów. Pozwalamy sobie w całości ten komunikat zamieścić, bo dosyć wyczerpująco i przejrzyście przedstawione zostały w nim zagadnienia interesujące nas – klientów przewoźnika. Naszą, szczegółową analizę nowego harmonogramu kursowania pociągów KŚ przedstawimy w ciągu kilku dni.


W nowym rozkładzie jazdy pociągi Kolei Śląskich przejadą prawie 6,7 mln kilometrów. Nasza praca eksploatacyjna wzrasta o ponad 3%. Może nie jest to duża różnica, ale z pewnością przełoży się to na jakość naszej oferty. W praktyce oznacza to po prostu więcej połączeń i – jak zakładamy – lepsze godziny kursowania – zapowiada rzecznik prasowy Kolei Śląskich Michał Wawrzaszek.

Nowy rozkład jazdy zacznie obowiązywać 11 grudnia. Koleje Śląskie przygotowywały go analizując m.in. możliwości infrastruktury kolejowej, dotychczasowe potoki pasażerskie, sytuację na drogach oraz sugestie samych podróżnych. Wynikiem tego będą lepsze połączenia do Bytomia i Tarnowskich Gór, przyspieszony pociąg „studencki” z Cieszyna do Katowic, dodatkowe połączenia z Czechami i więcej pociągów z Katowic do Gliwic.

W lipcu tego roku wprowadziliśmy zmiany w cenniku, do których teraz, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, możemy jeszcze lepiej dopasować ofertę przewozową – mówi Michał Wawrzaszek. – Zależy nam na tym, by przypomnieć o kolei mieszkańcom tych miast, gdzie do tej pory ten środek transportu nie cieszył się znaczną popularnością, pomimo dużego potencjału. Dobrym przykładem mogą być tutaj Bytom i Tarnowskie Góry. Ceny przejazdów na tych relacjach są bardzo atrakcyjne, a od nowego rozkładu jazdy również godziny kursowania i liczba pociągów będą lepiej dopasowane do potrzeb podróżnych – dodaje.

Najważniejsze zmiany

Linie S8 i S31: Lubliniec – Tarnowskie Góry – Bytom – Katowice – Oświęcim

Od nowego rozkładu jazdy pomiędzy godziną 7 a 8 z Bytomia i Chorzowa do Katowic zaplanowano trzy pociągi w takcie co ok. 30 minut, dzięki czemu mieszkańcy tych miast będą mogli dotrzeć do pracy i szkół na godzinę 7:30, 8 czy 9. Również pociągi w popołudniowym szczycie komunikacyjnym zostały zaplanowane tak, aby umożliwić wygodny powrót do domu. Średni czas przejazdu pociągiem z Bytomia do Katowic skróci się do ok. 24 minut, a koszt normalnego biletu wynosi jedynie 3 zł. Niewiele więcej zapłacą osoby podróżujące z Tarnowskich Gór – tutaj cena biletu to 4 złote. Od 11 grudnia zaplanowano także nowe bezpośrednie połączenia z Oświęcimia do Bytomia, Tarnowskich Gór i Lublińca. Skróceniu ulegnie czas przejazdu z Katowic do Oświęcimia – wyniesie średnio ok. 50 minut.

Zmiany na trzech najpopularniejszych liniach

Najtrudniej jest wprowadzać dodatkowe połączenia na takich relacjach jak Częstochowa – Gliwice czy Sosnowiec Główny – Tychy Lodowisko. Przepustowość tych linii jest wykorzystana praktycznie do maksimum, a do tego Koleje Śląskie muszą ustępować pierwszeństwa pociągom dalekobieżnym, które mają wyższy priorytet. Niemniej jednak i tutaj udało się wprowadzić pewne zmiany, które powinny ucieszyć mieszkańców miast zlokalizowanych wzdłuż tych linii – mówi Michał Wawrzaszek.

Linie S1: Częstochowa – Gliwice oraz S4: Sosnowiec Gł. – Tychy Lodowisko

Dwa połączenia z Tychów Lodowiska zostaną wydłużone – jedno do Częstochowy, a drugie do Gliwic, dzięki czemu będzie można przejechać całą trasę bez przesiadki w Katowicach.
Ponadto dzięki dodaniu dwóch bezpośrednich pociągów z Katowic do Gliwic częstotliwość połączeń na linii S1 w popołudniowym szczycie komunikacyjnym wzrośnie z 2 do 3 pociągów na godzinę. Dodany zostanie także poranny przyspieszony pociąg z Częstochowy (odjazd o godz. 8:19) do Katowic (przyjazd o godz. 9:28).

Linia S5: Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń

Wydłużona zostanie trasa pociągów w dni wolne od pracy. Pasażerowie jadący do Zwardonia i Żywca zyskają po jednym dodatkowym pociągu. Będzie także kursował pociąg z Żywca do Katowic przyjeżdżający po godzinie 11:00. Zrezygnowano natomiast z uruchamiania pociągu o godzinie 4 rano z Bielska-Białej do Zwardonia ze względu na bardzo niską frekwencję wśród podróżnych. Koleje Śląskie starały się dopasować pociągi dla osób dojeżdżających na najważniejsze godziny rozpoczęcia pracy, w tym 3-zmianowe, zarówno w Katowicach, jak i w Bielsku-Białej.

Linia S13 Częstochowa – Lubliniec

Nie zmieniła się liczba par pociągów, ale zostały one lepiej dopasowane do godzin dojazdu do pracy w Częstochowie na 1. i 2. zmianę oraz do szkół i na uczelnie.

Coś dla amatorów turystyki…

Turyści powinni być zadowoleni ze zmian w kursowaniu pociągów do Bohumina. W porównaniu z obecnym rozkładem jazdy liczba połączeń na trasie Rybnik – Chałupki i Chałupki – Bohumin zwiększy się o 2 pary. Dzięki wcześniejszemu połączeniu z Katowic do Bohumina oraz współpracy Kolei Śląskich z Kolejami Czeskimi w ciągu jednego dnia będzie można się wybrać np. we dwie osoby już za ok. 170 zł (przejazd tam i z powrotem dla dwóch osób) na wycieczkę do Pragi mając ok. 7 godzin na zwiedzanie.

…i coś dla cieszyńskich i katowickich studentów

Przede wszystkim z myślą o studentach uczących się w Cieszynie i Katowicach zostanie uruchomiony bezpośredni i przyspieszony pociąg na trasie Katowice – Cieszyn, który będzie kursował w niedzielne popołudnia oraz dni kończące długie weekendy. Dzięki temu studiujący w Cieszynie oraz mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego studiujący w Katowicach będą mieli możliwość powrotu po weekendzie spędzonym w domu (cena biletu studenckiego 6,86 zł, czas przejazdu to tylko nieco ponad 1,5 godziny). W pozostałe dni zaplanowane są połączenia z dobrze skomunikowaną przesiadką w Czechowicach-Dziedzicach.

UWAGA! Szczegółowy rozkład jazdy 2016/17 Kolei Śląskich można już znaleźć na stronie internetowej przewoźnika.

Czasy podróży na najpopularniejszych kierunkach i ceny biletów:

  • Bytom – Katowice w 23 min za 3 zł;
  • Dąbrowa Górnicza – Katowice w 17 min za 5 zł;
  • Tarnowskie Góry – Katowice w 45 min za 4 zł;
  • Katowice – Gliwice w 26 min za 6 zł;
  • Tychy Lodowisko – Katowice w 27 min za 4,50 zł;
  • Rybnik – Katowice w 50 min za 9 zł;
  • Wodzisław Śląski – Rybnik w 17 min za 4 zł;
  • Lubliniec – Częstochowa w 36 min za 3 zł;
  • Katowice – Bielsko-Biała w 46 min za 14 zł;
  • Katowice – Oświęcim w 50 min za 6 zł.

zmiana-rozkladu-jazdy-zmiany-czasow-przejazdow-i-ceny-2

8 komentarzy

  1. W wypowiedzi rzecznika UMWŚl jest informacja dotycząca, że na Linii S5 Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń zrezygnowano z uruchamiania pociągu o godzinie 4 rano z Bielska-Białej do Zwardonia ze względu na bardzo niską frekwencję wśród podróżnych. Problem w tym, że tylko ten pociąg umożliwiał turyście kolejowemu kontynuowanie podróży ze Zwardonia pociągiem ZSSK (odj. 06:42) dalej na Słowację. Następny pociąg ZSSK odjeżdża ze Zwardonia w kierunku Żyliny dopiero o g. 15:40. W tych okolicznościach stwierdzenie p. Wawrzaszka, że turyści powinni być zadowoleni ze zmian w rozkładzie dowodzi, że UMWŚl ignoruje możliwość turystyki kolejowej na Słowację przez Zwardoń.
    Gdyby ktoś trochę pomyślał to nie wylewałby dziecka z kąpielą tylko uruchomiłby pociąg pod potencjalnego turystę z Katowic w weekendy. Na skomunikowanie w Zwardoniu na pociąg kolei słowackich o 06:42 pociąg KŚ mógłby wyjechać z Katowic o 03:50. Za 2godz.40 min o 06:30 byłby w Zwardoniu, gdzie zostałoby 10 min. na przesiadkę. Gdyby to jeszcze KŚ zapromowały to turysta na pewno by się znalazł.

    1. Jaki turysta o zdrowych zmysłach zarywając noc dotrze na dworzec do Katowic na 3:50, by wybrać się na wycieczkę na Słowację?! Ok, może kilka takich osób w skali roku znajdzie się (z 10 max?), ale to w żaden sposób nie uzasadniałoby uruchamiania pociągu. Gdyby ktoś trochę pomyślał w ZSSK, to zwariantowanoby obecny poranny pociąg z 6:42 ze Zwardonia do Żyliny w taki sposób, aby weekendy odjeżdżał on po skomunikowaniu z Rachowcem. Wygląda jednak na to, że ani ZSSK ani władzom słowackim nie zależy na turystach z Polski.

  2. Dlaczego nie ma taryfy liniowej miedzy Katowicami a Mysłowicami , bilet obecnie kosztuje 5zł według taryfy normalnej. Pociag Regio 4zł ? Stanowczo za drogo w stosunku do biletu autobusowego . Czy nie można stworzyć czego takiego jak Katowice – Mysłowice – 3zł
    Katowice – Imielin/Chełm Śl – 4zł
    Katowice – Nowy Bieruń -5 zł
    Mysłowice – Imielin – 3 zł
    I jeszcze jedno zauważyłem , że jest w rozkładzie ujęty podsył do Oswięcimia odj. z Katowic 4.57 kursujący raz w tygodniu – mija się to właściwie z celem taki kurs . A drugi błąd jest, że pociąg KŚ w kursie z Katowic 16.47 oznaczony jest literka D , akurat w weekedy korzystają studenci wracający z uczelni – nikt nie będzie czekał do 18.40 . Ogólnie RJ i taryfa jest totalną porażką ,a spadek pasażerów jest coraz większy. Życze im powodzenia jesli tego nikt nie widzi .
    Pozdrawiam.

  3. Nie no. Teraz to super dopasowaliście rozkład do potrzeb podróżnych. Na linii S13 jak nie zdążę na 16:45 do Lublińca to w sumie chwilkę sobie poczekam do 22:48 i dojadę. No spoko….. Wcześniej po południu były 3 składy ale co tam ………

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *