Pół miliarda na „wiedenkę”

Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg, którego efektem będą jeszcze lepsze połączenia kolejowe z Warszawy do Koluszek, Łodzi, Częstochowy, Katowic i Wrocławia. Modernizacja trasy Częstochowa – Zawiercie, ostatniego odcinka Wiedenki – linii nr 1, szacowana jest na pół miliarda złotych.


Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje wymianę torów i sieci trakcyjnej na 44 km odcinku linii kolejowej. Nowe rozjazdy i urządzenia srk zapewnią sprawny przejazd pociągów. W ramach zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje obiekty inżynieryjne – m.in. 20 mostów, 3 wiadukty i 7 przepustów. Modernizacja istniejących przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2017 r., natomiast ich zakończenie w 2020 r.

PLK zwiększają tempo działań związanych z realizacją Krajowego Programu Kolejowego. W listopadzie ogłosiliśmy już postępowania szacowane na ponad miliard złotych, a przetarg na remont trasy Częstochowa – Zawiercie za pół miliarda złotych, zwiększa tę pulę do półtora miliarda złotych. W ogłoszonym postępowaniu uwzględniamy już lepsze warunki dla wykonawców. Współpraca z nimi to niezbędny warunek sprawnych inwestycji – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pasażerowie dzięki modernizacji zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na 10 stacjach i przystankach (stacje Myszków oraz Poraj i przystanki: Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków). Perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów i bezpieczniejsze dzięki antypoślizgowej nawierzchni. Podróżni otrzymają nowe wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania, a monitoring zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.

Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Efektem tego będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy przez Częstochowę, w kierunku Katowic oraz zdecydowana poprawa warunków do przewozu towarów. Realizacja projektu to również poprawa komfortu podróży i lepszy dostęp do transportu kolejowego podróżujących na regionalnej trasie Częstochowa – Katowice.

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” zawarty jest w Krajowym Programie Kolejowym. Szacowany koszt inwestycji to ponad 500 mln zł. Zadanie realizowane jest w formule „projektuj i buduj” i finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Szybciej na trasie Warszawa – Częstochowa – Katowice

Remont trasy Częstochowa – Zawiercie to ostatni przeznaczony do modernizacji odcinek linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic, tzw. „Wiedenki”. Wykonane dotychczas prace za ponad 3 mld zł brutto zapewniają szybkie połączenia pasażerskie oraz sprawny przewóz towarów. Pasażerowie zyskali krótsze i bezpieczniejsze podróże, a także lepszą obsługę na stacjach i przystankach.

One comment

  1. Jak dobrze rozumiem z tego artykułu wynika, że „wiedenka” kończy się w Zawierciu. PLK pisze na nowo historię?
    „Wiedenkę” doprowadzono do stacji Granica w miejscowości Maczki (obecnie Sosnowiec-Maczki). Od stacji Dąbrowa Górnicza – Ząbkowice dzisiaj to linia 133. Natomiast linia nr 1 kończy się nie w Zawierciu ale Katowicach i dalej można jechać najdogodniejszą drogą do Wiednia. Tak się składa, że omijanie GOP zawsze powoduje wzrost kosztów obecnych i przyszłych. Tak jest na kierunku W-E (Kraków – Wrocław). Jazda przez Częstochowę jest nieekonomiczna bo to o 60 km dalej i pomija z 1,5 miliona potencjalnych klientów. Tak jest na kierunku S-N. Brama Morawska jest naturalnym przejściem między pomiędzy Karpatami Zachodnimi i Pogórzem Śląskim a Sudetami Wschodnimi. Lekceważenie tego faktu będzie drogo kosztować PLK .

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *