Czas pytań o wiślankę

Fot. Starostwo Powiatowe w Cieszynie
Fot. Starostwo Powiatowe w Cieszynie

W środę w cieszyńskim starostwie powiatowym przedstawiciele konsorcjum firm IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. oraz IDOM Ingenieria y Consultoria S.A., które odpowiedzialne jest za stworzenie dokumentacji przedprojektowej na potrzeby przyszłej modernizacji linii kolejowej z Chybia do Wisły i Cieszyna, przedstawili pierwsze informacje dotyczące planowanego zakresu realizacji tej inwestycji.


Polsko – hiszpańskie konsorcjum ma za zadanie stworzyć dokumentację przedprojektową dotyczącą zakresu modernizacji linii kolejowych nr 694/157/190/191, czyli tych, które tworzą tzw. wiślankę. Zadanie realizowane jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla naszego województwa.

Zamawiający usługę, czyli PKP PLK S.A., wraz z mającym wykonać pracę wykonawcą, zaproponowali możliwość konsultacji dla przedstawicieli samorządów miejscowości leżących przy szlaku. Zaproszeni mieli okazję przedstawić ich punkt widzenia oraz zaprezentować ewentualne potrzeby, które należałoby wziąć pod uwagę  podczas modernizacji. Zainteresowanie z zakresem planowanych prac wyrazili także przedstawiciele niektórych przewoźników, czego dowodem była obecność na spotkaniu wysłańców PKP Cargo i Kolei Śląskich.

Z sali padło wiele propozycji. Jedne są bardziej realne do zrealizowania, inne nieco mniej. Najwięcej czasu poświęcono nowym przystankom kolejowym, które mają powstać na potrzeby lokalnej społeczności. Na razie pod roboczymi nazwami pojawiły się takie propozycje jak Cieszyn Uniwersytet, Skoczów Osiedle, Godziszów oraz koncepcja zmiany lokalizacji przystanku w Bażanowicach. Przedstawiciel Ustronia wniósł o rozpatrzenie możliwości utworzenia kolejnego przystanku miedzy funkcjonującymi już Ustroń Polana i Ustroń Zdrój. Z innych ciekawych rzeczy, pojawiły się też wnioski dotyczące poprawienia parametrów torów, szczególnie na licznych na tej trasie łukach.

Każdy szczegół jest ważny, bo rozmowy toczą się o inwestycji wartej niemal 300 milionów złotych. Inwestycji, dzięki której kompletnie odnowione zostanie ponad 52 kilometrów torów. Inwestycji, która w planach ma wymianę całej infrastruktury, a są takie odcinki, że np. sieć trakcyjną trzeba nie wyremontować, a praktycznie zbudować od podstaw. Inwestycji, która poprzez montaż najnowocześniejszych urządzeń sterowania ruchem, w połączeniu z częściową komputeryzacją sprawi, że podróż koleją stanie się nie tylko szybsza, ale również o wiele bezpieczniejsza, nie tylko dla podróżnych lecz także dla mieszkańców miejscowości, przez które ten popularny i malowniczy szlak przebiega.

Warto też pamiętać, że to nie jest też tak, że w środę dyskusja się zakończyła. Tak naprawdę, to ona się dopiero rozpoczęła. W sprawach tego projektu zaplanowane są kolejne spotkania. Zapowiada się, że najbliższe z nich odbędzie się w Goleszowie. Konsorcjum, według harmonogramu, ma stworzyć pełną dokumentację przedprojektową do marca 2018 roku.

4 komentarze

  1. Szkoda, że nie bierze się pod uwagę także odcinka Bielsko-Biała – Skoczów. Rozumiem, że zadaniem prezydenta Bielska-Białej, który należał do zabiegających o remont linii do Cieszyna było to, aby do Bielska-Białej pociągi nie dojeżdżały?

  2. Cała ta rewitalizacja jest niezasadna bez odcinka BB – Skoczów. Jeżeli nały by sie tam zwiekszyć przewozy i polepszyć oferta to tylko z tym odcinkiem . A tak IC zrobi jeden Ic do Wisły dwa razy w tygodniu i tyle . Do zawsze się będzie bardziej opłacało jeździć do BB . A KS … jakoś nie widzę wprowadzania kolejnych obiegów na odcinku Katowice most Wisła na zapchanej LK 139 …. no chyba że UM woli wozić powietrze do Wisły/Cieszyna zamiast dołożyć coś do bielska gdzie jest duża frekwencja .

  3. Te powyższe komentarze plus argumentacja zaskakującej decyzji Rady Miejskiej Skoczowa o odmowie przejęcia budynku dworca PKP po raz kolejny potwierdzają, że UMWŚl i PLK przy podejmowaniu decyzji dotyczących kolei na tym terenie ignorują głos lokalnych społeczności.

  4. Dokumentacja przedprojektowa do marca 2018 potem ze 2 lata na dokumentację projektową rok na przetarg, rok na odwolania i 10 lat na prace. Maja rozmach … Tylko po co. Wtedy juz w Wisle nie będzie wody, góry będą płaskie na Stozku będzie krater a ewentualni przyjezdni dolecą helikopterem firmy teleport

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *