Feniks – czyli najnowsza odsłona EN57

Fot. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych
Fot. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych

Polski Tabor Szynowy i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych zaprezentowały zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57. Feniks, bo taką nazwę noszą nowe pociągi, to zdaniem wykonawcy, nowa jakość na polskim rynku kolejowym pod względem wprowadzonych rozwiązań technicznych i wizualnych.


Najbardziej zaawansowana modernizacja serii EN57 w Polsce została przeprowadzona według autorskiej dokumentacji konstrukcyjnej FPS i w oparciu o sprawdzone rozwiązania technologiczne. Jednostki są propozycją dla przewozów regionalnych oraz aglomeracyjnych. Z perspektywy przewoźników, przewagą zmodernizowanych jednostek nad nowymi jest przede wszystkim wysoka jakość wykonania, która nie odbiega standardem od nowych konstrukcji i odpowiednio niższe nakłady finansowe związane z wdrożeniem składów do eksploatacji – EN57 Feniks między innymi nie wymaga utworzenia nowej, dedykowanej bazy serwisowej.

Nazwa handlowa odzwierciedla gruntowny zakres modernizacji wysłużonych, niskoperonowych zespołów EN57. Ze względu na skalę przeprowadzonych prac nawiązuje do odradzającego się z popiołów mitycznego feniksa. Naszym celem było sprostanie oczekiwaniom przewoźników, użytkujących obecne składy EN57 i dostosowanie pojazdów tego typu do rosnących wymagań podróżnych, zachowując przy tym najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa eksploatowanych jednostek – powiedział Marcin Guryniuk, prezes Polskiego Taboru Szynowego, spółki wchodzącej w skład Agencji Rozwoju Przemysłu.

Nowoczesny system klimatyzacji, stały monitoring przestrzeni, zintegrowany system informacji pasażerskiej i pokładowej oraz szereg udogodnień dla matek z dziećmi oraz osób niepełnosprawnych sprawią, że podróż będzie przebiegać w bardzo komfortowych warunkach. Dobór kolorystyki, materiałów i rozwiązań dla wnętrza przygotowano ze starannością, mając na uwadze nie tylko funkcjonalność składu, ale także wygodę podroży. Precyzyjne wygłuszenie pojazdów, przy użyciu materiałów wysokiej jakości, podnosi komfort akustyczny podróżujących. Konstrukcję nowych siedzeń opracowano przy współpracy z zespołem lekarzy ortopedów. W czołowej części każdego z pociągów, w zakresie drzwi bocznych zamontowano dwa pomosty umożliwiające swobodny wjazd do pojazdu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że firmą, która sprosta temu wyzwaniu, będzie FPS. Wieloletnie doświadczenie w budowaniu zupełnie nowych pojazdów stanowi gwarancję najwyższej jakości wykonania. Zasadność tej decyzji jest podparta autorską dokumentacją konstruktorską. Jesteśmy przekonani, że w najbliższych latach na polskich torach będziemy widzieć coraz więcej EN57 w standardzie Feniksów. Chcemy również stanowić inspirację dla innych modernizowanych pojazdów – dodał prezes Guryniuk.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych prowadzi obecnie gruntowną modernizację 20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57. Pierwszych 10 Feniksów już niedługo będzie gotowych do eksploatacji. Będą wymagały jedynie ewentualnego dostosowania do potrzeb finalnego użytkownika. Prototyp Feniksa przejechał bezawaryjnie ponad 4 tysiące km, a jego eksploatacja pomiędzy remontami generalnymi zakłada przebieg na poziomie około 3,5 miliona kilometrów.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

* Fot. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *