A za naszą granicą

DSC_0043aA za naszą granicą, w Czeskiej Republice, już od kilku tygodni znają rozkład jazdy, który będzie aktualny od 11 grudnia. Dzisiaj skupimy się na zmianach, z którymi będziemy mieli do czynienia w najbliższym nam sąsiedztwie. Jak, i czym pojechać za kilka tygodni np. do Pragi czy Brna, napiszemy następnym razem.


Dla mieszkańców przygranicznych terenów najistotniejszą informacją jest ta, że Česke Drahy i Koleje Śląskie zacieśniają współpracę przy obsłudze lokalnych połączeń międzynarodowych. Od 11 grudnia wyglądało to będzie tak, że Czesi w ramach swojej linii S7, pojadą każdego dnia na polską stronę Olzy, do stacji przy ulicy Hajduka aż dziewięciokrotnie. Przypomnijmy, że w myśl bieżącego rozkładu oba miasta łączy sześć połączeń. Od wejścia w życie nowego pierwszy pociąg przyjedzie do Polski już o 5.27, potem o 8.27 i tak przez cały dzień co dwie godziny. Aż do 22.27. Odjazdy do Czech zawsze 31 minut po pełnej parzystej godzinie (np. 10.31).

Koleje Śląskie wjadą natomiast do Bogumina nie cztery a sześć razy dziennie. Jako pociąg z Katowic (jeśli się nic nie zmieni to odjazdy o 4.27, 9.47, 14.35 – tylko w święta i 17.29), oraz z Raciborza (7.50, 13.37 i 16.27 – tylko w dni robocze).

Nie zmieni się siatka połączeń Czeskiego Cieszyna z Ostrawą. Przez Hawierzów do stolicy województwa morawsko-śląskiego będziemy jeździć co godzinę (w szczycie co 30 minut) pociągami S1 i R1 relacji Opawa Wschód – Czeski Cieszyn. Przez Karwinę co godzinę będziemy mieli połączenie przynajmniej do Bogumina i w większości przypadków dalej do Ostrawy. W obu tych kierunkach nie zmienią się praktycznie nawet minuty kursowania pociągów. Na tych samych zasadach jak obecnie (co 60 minut) będziemy podróżować pociągami osobowymi do Frydka-Mistka czy w kierunku słowackiej granicy np. do Jabłunkowa.

Nowością będą natomiast cztery pary pociągów pospiesznych, kursujących co dziennie na trasie Ostrawa – Bańska Bystrzyca/Zwoleń. Tu warto zwrócić uwagę na ich nazewnictwo, bo w tych relacjach pojadą np. Beskyd czy Kysuca, które do tej pory bardziej utożsamiane były z kierunkiem praskim. Pozostanie szybki Pendolino Kosican, łączący Pragę przez nasz region z Żyliną i Koszycami, stanowiąc najszybsze połączenie z czeską stolicą w jedną i wschodnią Słowacją, w druga stronę. Łącznie – ČD skieruje do słowackich miast 9 szybkich kursów dziennie.

Dosyć rozbudowaną ofertę w kierunku miast słowackich oferują także przewoźnicy komercyjni tacy jak Leo Express (2 połączenia dziennie) czy RegioJet (4 połączenia dziennie). Na dobrą sprawę w twierdzeniu, że z Czeskiego Cieszyna na Słowację pociągiem będzie można dostać się o każdej porze dnia i nocy nie będzie ani odrobiny przesady.

Kiedy tak do Katowic?

One comment

  1. Dzięki za obszerną informację o nowym rozkładzie pociągów po stronie czeskiej.

    Dla równowagi, żeby nie czuł się pokrzywdzony nasz Zwardoń dobrze byłoby żebyście Państwo podali info o zmianach, z którymi będziemy mieli do czynienia w najbliższym nam sąsiedztwie po Słowackiej stronie granicy od Zwardonia do Czadcy.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *