IC Barnim – naprawdę szybki pociąg

IC Barnim na stacji Wrocław Główny z "regulaminową" EP08
IC Barnim na stacji Wrocław Główny z „regulaminową” EP08. Nas ciągnęła klasyka – EP07

Rozkład jazdy przewiduje, że dystans 180 kilometrów z Wrocławia do Katowic pociąg nr 84102 relacji Szczecin Główny – Katowice ma pokonać w 2 godziny i 12 minut. Tymczasem przedwczoraj IC Barnim pokonał te 180 kilometrów dokładnie w dwie godziny. Paradoksalnie, do wyśrubowania takiego rezultatu przyczyniło się… opóźnienie składu po przyjeździe do Wrocławia.


Ostatecznie wyjechaliśmy z największego dolnośląskiego miasta o godzinie 14.45, czyli z 10-minutowym opóźnieniem. Nadziei na odrobienie strat nie było, bo na czele składu znajdowała się lokomotywa serii EP07, która nie mogła skorzystać w pełni z możliwości, które daje trasa pomiędzy Wrocławiem a Opolem. Ponieważ w Katowicach mieliśmy jeszcze umówione spotkanie, zastanawialiśmy się nad skorzystaniem z telefonu i pierwszych prób usprawiedliwienia się z ewentualnego przybycia po umówionym czasie. Zwyciężyła jednak wiara w polską kolej i telefon pozostał w kieszeni. Tymczasem…

Do Opola przyjechaliśmy spóźnieni 7 minut, natomiast w Gliwicach byliśmy już tylko minutę później od rozkładowych założeń. To jednak nie koniec. Z Zabrza minutę przed czasem, a w perony katowickiego dworca wjechaliśmy o 16.44, czyli trzy minuty szybciej niż widnieje to w rozkładzie jazdy. Przyznamy, że byliśmy pod wrażeniem tego, co był nam dane zobaczyć. Od razu zastrzegamy, że była to w pełni bezpieczna podróż, bez szaleństw ze strony obsługi pociągu.

Czwartkowy przykład pokazuje, jakie są już możliwości podróży miedzy Katowicami a Wrocławiem. Należy zrozumieć tzw. rezerwy rozkładowe i one muszą funkcjonować w razie nieprzewidzianych zdarzeń, które zdarzyć się mogą zawsze. Ale czy muszą być aż takie? Co by było, gdyby na czele składu została „zamontowana” lokomotywa serii EP08, które nominalnie miały kursować na tej trasie, w szczególności z pociągami kategorii IC. Czy przyjechalibyśmy do Katowic w jeszcze krótszym czasie? Miejmy nadzieję, że kiedyś podróżowanie pomiędzy tymi ośrodkami stanie się normą. Bo to, że jest to możliwe, i to bez żadnych cudów, to już wiemy.

One comment

  1. za miesiąc i dziesięć dni w projekcie Gwarek
    Wrocław Główny
    Katowice
    2016-12-16 odj. 20:47 przy. 22:51 02:04 h

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *