Często i gęsto się sprawdza (Cz.1)

Autobus linii 12
Autobus linii 12

Od kilku lat w naszych miastach (głównie w Katowicach) pojawiły się linie autobusowe, charakteryzujące się bardzo dużą częstotliwością kursowania. Choć, oczywiście, są i malkontenci, to wygląda na to, że takie rozwiązanie otrzymało społeczną aprobatę i takich linii w naszym regionie może zacząć przybywać.


95 i 93. Te dwie liczby oznaczają odpowiednio – dzienną ilość kursów autobusów linii 12 z Ligoty do centrum Katowic w pierwszym wypadku i kursów linii 910 z Osiedla Paderewskiego w kierunku śródmieścia w drugim. A jeszcze mamy w Katowicach linię 115, łączącą co kwadrans Osiedle Witosa z centrum, czy 87 kursów linii 297 na trasie Dworzec – Os. Odrodzenia – Dworzec. W godzinach szczytu kursują one co 10 minut, w innych porach dnia co 12-15 minut. Powoduje, to, że znacznie skraca się czas oczekiwania na autobus na przystanku. Zazwyczaj linie te kierowane są najprostsza trasą z danej dzielnicy w kierunku najruchliwszych i najbardziej uczęszczanych punktów miasta, czyli zgodnie z największymi potokami pasażerskimi danego ośrodka.

Z tego, co rozmawialiśmy ze znajomymi, to takie rozwiązanie bardzo się im spodobało, a najbardziej trafił w nas taki oto zasłyszany argument.

Nie sprawdzam rozkładu jazdy „910”, bo nawet jak się spóźnię 4 minuty, to za 6 mam następny. Jak sobie pomyślę, że musiałbym znaleźć gdzieś w centrum miejsce do parkowania, potem musiałbym wyjechać z niego i przez te wszystkie światła przebijać się do domu, to mi się po prostu nie chce. Jak mieszkasz na Osiedlu Paderewskiego i w trakcie jednego wyjścia nie masz nic do załatwienia czegoś poza centrum, to obecnie nie ma lepszego rozwiązania jak ten autobus. Przecież ja na parking po samochód idę dłużej niż na najbliższy przystanek – tak to widzi jeden z mieszkańców „Paderewy”

Linie o tak gęstej częstotliwości kursowania to nie tylko katowicka specjalność, bo na przykład w Bytomiu na tej samej zasadzie działają linie nr 19 i 623. Pierwsza do Tarnowskich Gór, druga do dzielnicy Miechowice.

Wprowadzone rozwiązanie związane z wyodrębnieniem obszaru obsługiwanego przez jedną główna linię autobusową, która posiada dużą częstotliwość kursowania zamiast kilku linii (często bezpośrednich) ale o mniejszej częstotliwości kursowania zawsze się sprawdza. Jednak narażone jest na protesty pasażerów, gdyż jedna część pasażerów jest bardzo zadowolona (zdecydowana większość), ale jest część osób, którym tego typu rozwiązanie sprawia kłopoty w dojeździe, gdyż muszą się przesiadać. Niemniej jednak wskaźniki wykorzystania przed zmianą i po zmianie wskazują na większe zainteresowanie dużą częstotliwością kursowania danego połączenia. Takie rozwiązania planowane są do opracowywania, szczególnie w kontekście przyszłościowych, zintegrowanych węzłów przesiadkowych (konieczność akceptacji przez miasta oraz weryfikacja taryfy przewozowej) – poinformował nas Jarosław Mejer z Wydziału Prasowego KZK GOP.

Czy to początek wzrostu ilości takich linii? Trudno dzisiaj powiedzieć, ale gdy mamy do czynienia (w końcu) z biletami czasowymi, to właśnie rozwój takich linii byłby wskazany. Kilka dni temu, na bilecie ważnym 30 minut spokojnie zajechałem z przystanku Brynów Dworska na Os. Paderewskiego, wiedząc podczas przesiadki na dworcu, że czas oczekiwania na wspomniany „910” nie przekroczy 10 minut. I chociaż całkiem niedaleko jest stamtąd na brynowską pętlę, skąd jeździ 51, to gwarancja, że mogę spędzić na przystanku np. 25 minut kazała mi wybrać opcję z przesiadką.

Jutro, w kolejnej części, przedstawimy najciekawsze przykłady tego typu linii funkcjonujących w innych miastach naszego kraju.

2 komentarze

  1. W końcu zarządzający komunikacją zbiorową zauważają, że oprócz nowoczesnego taboru, punktualności potrzebna jest spójność całego systemu.

  2. I narzekania na brak połączeń bezpośrednich nie jest nieuzasadniony. Pamiętajcie, że każda przesiadka to jeden przejazd mniej na limitowanym miesięcznym. KZK GOP wpadł tym samym we własne sidła.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *