Ze Lwowa do Cieszyna linią 190

Trudno sobie wyobrazić, że tędy jeździły 100 lat temu pociągi międzynarodowe
Trudno sobie wyobrazić, że 100 lat temu jeździły tędy pociągi międzynarodowe

Pociągi pasażerskie z wagonami ze Lwowa do Cieszyna? I to linią nr 190 z Bielska-Białej przez Skoczów? Nie śmiejcie się. Niemal 100 lat temu właśnie w takich relacjach jeździły pociągi tym urokliwym szlakiem. Dzisiaj nie jeżdżą w ogóle, choć dalej uparcie będziemy twierdzić, że gdyby infrastruktura była tutaj w należytym stanie to i chętni na jeżdżenie by się znaleźli.


Nie jest tajemnicą, że kolej to nasza pasja. Ostatnio staje się również sposobem na życie. Ponieważ nasze życie w niczym nie różni się od wielu wokół nas, mamy także swoich przyjaciół i sympatyków, na których zawsze możemy liczyć. O jednym z nich, którzy nam dobrze winszują i zawsze chętnie nam pomagają warto teraz napisać.

To Przemek Szczepanek, pracownik Kolei Śląskich, znany Wam na pewno z Facebooka, jako autor fan page’a „Konduktor KŚ”. Ostatnio Przemek zaszył się w swoich notatkach i archiwalnych rozkładach jazdy a jego zainteresowanie padło na linie kolejową nr 190, dokładniej na jej przeszłość. Ponieważ pasjonuje się on w szczególności rozkładami jazdy (brał zresztą udział przy tworzeniu części rozkładu jazdy KŚ 2016/17) „przetrzepał” szlak z Bielska-Białej do Cieszyna pod kątem obowiązujących na niej harmonogramów jazdy pociągów po I Wojnie Światowej. Oto co nam przygotował.

Lata 1922 – 1929 na dzisiejszej linii nr 190

Pierwszy rozkład jakim dysponujemy po odrodzeniu się Rzeczpospolitej po I Wojnie Światowej pochodzi z 1922 roku. Ówczesny rozkład przewidywał 7 par pociągów z Bielska do Czeskiego Cieszyna oraz 6 w relacji powrotnej. Co działo się z jednym ze składów trudno powiedzieć. Linia do Zebrzydowic wówczas nie istniała, dlatego skład nie mógł przechodzić na tamtą trasę. Uwagę zwraca to, że pierwszy pociąg z Bielska jechał już o godzinie 2:32. Uzupełnieniem oferty były dwa pociągi motorowe z Bielska do Skoczowa kursujące codziennie oprócz niedziel, ale składy te nie wracały już do Bielska. Pewnie wracały jako, tzw. pociągi służbowe.

Rozkład 1923 przyniósł zmiany, zlikwidowano pociąg o 2:32 ustanawiając na linii układ parzysty, czyli po 6 par pociągów. Z Bielska nadal po południu wyjeżdżały dwa pociągi motorowe do Skoczowa, wracał zaś jeden. Domniemywać można, że pojazdy wracały spięte wprowadzonym porannym kursem ze Skoczowa o godzinie 5:48.

Rozkład z roku 1924 z małymi zmianami był kalką rozkładu z roku 1923. Natomiast istotne zmiany w organizacji ruchu przyniósł rozkład z roku 1925 kiedy to nazwę stacji Cieszyn Bobrówka przemianowano na Cieszyn. Między Cieszynem, a Czeskim Cieszynem nadal kursowało 6 par pociągów. Wprowadzono także 7 parę, ale tylko w relacji do Cieszyna. Pociąg tylko do Cieszyna odjeżdżał z Bielska o dość egzotycznej porze, bo 0:55, a wracał z Cieszyna o 4:40.

Na uwagę zasługuje fakt, że pociąg Bielsko – Cieszyn nie zatrzymywał się na przystanku Bielsko Górne Przedmieście, oraz Bażanowice i Mnisztwo. Natomiast ostatnie skrajne pary pociągów Bielsko – Czeski Cieszyn i Czeski Cieszyn – Bielsko nie zatrzymywały się na przystankach Bielsko Górne Przedmieście i Mnisztwo. W rozkładzie nadal kursowały 2 pary pociągów motorowych z Bielska do Skoczowa i nadal ze Skoczowa wracał tylko jeden skład.

W rozkładzie 1926 zlikwidowano jedną parę pociągów motorowych w relacji Bielsko – Skoczów oraz poranny pociąg Skoczów – Bielsko. W roku 1927 pociąg motorowy z Bielska do Skoczowa nadal kursował tylko w jedną stronę, jednym kursem. Natomiast między Skoczowem, a Cieszynem wprowadzono także dwa kursy pociągów motorowych w relacjach Skoczów – Cieszyn – Skoczów oraz Skoczów – Czeski Cieszyn – Skoczów. Jednocześnie zlikwidowano także pociąg Bielsko – Cieszyn – Bielsko, zastępując go 7 parą pociągów Bielsko – Czeski Cieszyn – Bielsko powiedzmy o normalnych godzinach.

Następny rok 1928 przyniósł niemałą rewolucję. Pociągi motorowe na odcinku Skoczów – Cieszyn – Czeski Cieszyn zostały zastąpione składami wagonowymi z ambulansami pocztowymi w relacji z Katowic. Pierwszy w nich kursował do Cieszyna, a drugi za Olzę do Czeskiego Cieszyna. Z Bielska do Skoczowa kursowały dwa pociągi motorowe. Jeden w soboty drugi zaś w dni robocze. Jeden wracał po 5 rano ze Skoczowa, skomunikowany z pierwszym pociągiem Czeski Cieszyn – Katowice. Zarówno w roku 1927 i w 1928 trzymano się zasady nie zatrzymywania na Mnisztwie ostatnich par pociągów.

Rozkład, który wszedł w życie w roku 1929 wprowadził wiele rewolucji do rozkładu. Jedną z nich było wprowadzenie wagonów bezpośrednich ze Lwowa do Cieszyna kursujących z jednym z pociągów osobowych. Poza wagonem motorowym do Skoczowa pojawiły się pociągi osobowe Bielsko – Jaworze Jasienica i Bielsko – Goleszów. Wprowadzono także parę pociągów Bielsko – Cieszyn (do Czeskiego Cieszyna kursowało nadal 6) z czego jedna z nich wracając z Cieszyna wyjeżdżała z niego o 1 w nocy, a do Bielska docierała o 5:10, po trzygodzinnym postoju w Skoczowie.

Rozkłady z lat 1922 – 1929

2 komentarze

  1. Ciekawe opracowanie, ale niestety zakradł się dość poważny błąd: literką „M” nie oznaczano w przedwojennych rozkładach „pociągów motorowych” tylko pociągi mieszane (osobowo-towarowe prowadzone standardowymi parowozami). Wagony motorowe (spalinowe czy parowe) miały oznaczenie Mt, ale takie nie kursowały w wymienionym okresie na liniach Śląska Cieszyńskiego. Pojawiły się dopiero na linii do Wisły w roku 1937.

  2. Witam dziekuje za artykuł! Możemy powtórzyć historie jeszcze raz i znowu połączenie Cieszyn Czeski -Cieszyn -Bielsko i dalej do Lwowa ! Hm … pozdrawiam serdecznie Państwa !!!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *