Kolejne konsultacje w ministerstwie

Czy ministerialne plany mogą być szansą dla linii 190?
Czy ministerialne plany mogą być szansą dla linii 190?

Tym razem Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poddaje pod społeczny osąd plan rozwoju kolejowych połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych oraz przyszłą strukturę połączeń realizowanych przez PKP Intercity. Wnioski można składać do 2 listopada.


Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniającego rozporządzenie w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym„. Tak brzmi pełna nazwa zagadnienia, które pod lupę wzięło ministerstwo i chce to skonsultować.

Chodzi o zakres kursowania w najbliższych latach pociągów PKP Intercity, w szczególności pod kątem wykorzystania mniejszych ośrodków, których aktualnie przewoźnik ten nie obsługuje. Zwróciliśmy na ten projekt uwagę, gdyż w propozycjach dla naszego regionu jest brana pod uwagę możliwość ewentualnego kursowania pociągów PKP Intercity trasą Bielsko-Biała – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce, czyli z wykorzystaniem całej linii 190, co jest zresztą uwidocznione na specjalnie utworzonej grafice obejmującej mapę przyszłych połączeń w dość obszerny ministerialnym dokumencie opublikowanym w tej sprawie. Polecamy jego lekturę, jeśli ktoś planuje zabrać głos w konsultacjach.

Z innych ciekawych propozycji na pewno podoba się nam wizja pociągów PKP Intercity na następujących szlakach: Piła – Chojnice – Tczew, Szczecinek – Chojnice – Grudziądz – Brodnica – Działdowo, Kołobrzeg – Goleniów, czy, naszym zdaniem, niezbędne do realizacji: Legnica – Jaworzyna Śląska – Kamieniec Ząbkowicki – Kędzierzyn Koźle, czyli tzw. linia „podsudecka”.

Wnioski można składać do 2 listopada. Konsultacje mają charakter otwarty. Tym razem nie ma żadnych formularzy, wystarczy wyartykułować swoją opinię i  wysłać ją pocztą elektroniczną pod adres: plantransportowy@mib.gov.pl

Więcej informacji oraz cały dokument można znaleźć TUTAJ.

One comment

  1. To nic nowego ze PKP IC intersuje się linia nr 190. Przecież w momencie kiedy zawieszono kursowanie pociągów regionalnych do Cieszyna, to właśnie jeszcze PKP IC wykorzystywali linię dla pociągów dalekobieżnych przez stacje Bielsko-Biała Głowna-Wisła Głębce. Traf chciał, a może celowe działanie, że pewnego dnia ktoś ukradł, za Jasienicą na 190-tce elementy trakcji i siłą rzeczy nie było sensu inwestować z upadającą linię i tak połączenia kolejowe zostały ostatecznie sparaliżowane.
    Zresztą to powinien być jeden z argumentów, ważnych, na dofinansowanie tego szlaku kolejowego- chęć wykorzystania linii przez PKP IC!
    Byc może komuś zależy na likwidacji linii 190 jak i 117. Stąd nie rozumiem pojęcia typu pozwolenie, na budowę jakie musi być dzielone zamawiającemu. A świrów, którzy chcą się pozbyć torów do Cieszyna czy do Kalwarii, nie brakuje. Zwłaszcza, że jak ruszy temat to odzywają się często głosy przeciwników tych inwestycji.
    Nawet podnosi się głosy jak niejaki „kolejarz” na forach pisał że za plecami, nikt, żaden przewoźnik nie jest zainteresowany korzystaniem z linii nr. 190 i bądź tutaj człowieku mądry…
    Przeciwnicy mimo wszystko, nie maja prawa protestować tam gdzie infrastruktura w tym wypadku kolejowa już istnieje. Pasażerowie cenią sobie czas i komfort, ale czas zwłaszcza i trudno sie dziwić, że normalnie myślący pasażer dzisiaj, NIE wsiądzie do pociągu który dystans 37 kilometrów pokonuje w 100-120 minut.
    Ludzie chcą jak najszybciej dojechać do miejsc wyznaczonych i nie ma zmiłuj.
    Dlatego śmieszą mnie argumenty, że po modernizacji linii pociąg czy szynobus pokona trasę z BB do Cieszyna w 90 minut, albo że pociągi będa puste. Można tłumaczyć ludziom, ale zainteresowani likwidacją kolei będą dalej pokazywali przykłady pustych pociągów, o braku zainteresowania przewoźników. Ja tez nie chciałbym się kulać po torach z prędkością 20/30 km na godzinę. To żadna przyjemność i strata czasu! Ale jak pociągi przyspieszą do 70-80 km na 190-tce to będzie znacząca, pozytywna różnica.

    Tak mija kolejny 2016 rok etap konsultacji tyle ze na szczeblu rządowym. Ile lat już zmarnowanych…. a gdzie jest projekt przebudowy linii, decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę ( sic ), przetarg i sama inwestycja która potrwa lekko 18 miesięcy….. Szkoda słów, naprawdę, a w grze raptem 120 milionów zł brutto!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *