PKP Intercity zainwestuje ok. 2,5 mld złotych

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

PKP Intercity przygotowało strategię taborową do 2020 r. Aby utrzymać rosnący trend w przewozach i zachować konkurencyjność wobec innych przewoźników, spółka przeznaczy ok. 2,5 mld zł na zakup i modernizację w sumie 510 wagonów i 60 lokomotyw oraz unowocześnienie 15 stacji serwisowych. 


Pieniądze na ten cel będą pochodzić ze środków, którymi PKP SA dokapitalizowało przewoźnika, funduszy własnych oraz wsparcia unijnego.

Nowy tabor oraz wzrost liczby i zadowolenia podróżnych

W 2015 r. PKP Intercity zakończyło program inwestycji w tabor na kwotę blisko 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono m.in. nowe pociągi Pendolino, FLIRT3 i PesaDART o wysokim komforcie podróży. Dodatkowo przewoźnik zaoferował pasażerom krótsze czasy przejazdu między największymi polskimi miastami. Efektem rozwoju parku taborowego jest wzrost liczby pasażerów o ponad 5 mln więcej niż rok wcześniej. Od stycznia do sierpnia br. PKP Intercity przewiozło bowiem 25,6 mln pasażerów ze wskazaniem osiągnięcia wyniku na poziomie 37 mln wraz z końcem 2016 roku.

Dodatkowo przewoźnik notuje znaczący wzrost satysfakcji w najistotniejszych obszarach obsługi pasażerów. Z komfortu przejazdu pociągiem zadowolonych jest 74% podróżnych, czyli o 13 punktów procentowych więcej niż w drugiej połowie ubiegłego roku.

Kolejne nowe lokomotywy i wagony

Aby utrzymać rosnący trend, PKP Intercity zamierza dalej inwestować w tabor. Przewoźnik przygotował nową strategię taborową na lata 2016-2020, w ramach której zainwestuje ok. 2,5 mld zł. Znaczna część pieniędzy zostanie przeznaczona na odnowę parku taborowego. Plan zakłada modernizację 455 wagonów i zakup 55 nowych. Dodatkowo przewoźnik kupi 40 lokomotyw – 30 elektrycznych i 10 spalinowo – elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowana do prędkości 160 km/h.

Nowa strategia taborowa to przede wszystkim efekt dynamicznego rozwoju rynku przewozów i konieczności zbudowania przewagi konkurencyjnej wobec innych przewoźników. Wynikająca z IV Pakietu Kolejowego liberalizacja rynku przewozów kolejowych to niewątpliwie wyzwanie, dlatego chcemy walczyć o pasażera nie tylko ceną, ale również komfortem i czasem podróży. Stąd tak duży nacisk kładziemy na odnowę naszego parku taborowego – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Zmiany obejmą także zaplecza techniczne. PKP Intercity zaplanowało modernizację 15 stacji postojowych. Wybrane z nich zostaną wyposażone m.in. w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody czy urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie. Nowoczesne obiekty pojawią się m.in. w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Olsztynie czy Szczecinie.

pkp-intercity-zainwestuje-w-tabor-i-zaplecza-serwisowe-ok-25-mld-zl-infografika

2 komentarze

  1. Ciekawi mnie plan inwestycyjny pt. „modernizacja stacji postojowych największych miast Polski”….. Kołobrzeg, Przemyśl, Zakopane. Dziwna polityka, może ktoś to bardziej rozjaśni o co w tym chodzi, przecież to są zadania PKP PLK, więc co planuje PKP IC i jak to się ma do ‚największych” miast Polski,

    1. Witam, wydaje mi się, że po prostu ktoś z rozpędu ubrał w wielkie słowa te inwestycje. Natomiast stworzą w tych miastach jakieś zaplecze dla swoich pociągów, co oznacza, że tam chcą więcej jeździć. Do Kołobrzegu ED250 już jeździ i pewno nie chcą go zostawiać (z wielu zrozumiałych powodów) na noc byle gdzie.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *