Gdzie zawiozą nas Koleje Śląskie? (Cz.2)

P112004107Czas na drugą część tego, co przygotowują nam Koleje Śląskie we wchodzącym w życie 11 grudnia nowym rozkładzie jazdy. Po wczorajszej prezentacji, dzisiaj nadszedł czas na linie S5, S58, S6, S7, S71, S72 i S78.


S5 Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń

Tutaj jakość podróży, szczególnie na odcinku Katowice – Bielsko-Biała, znacznie się podniesie. Skróci się czas przejazdu. Taki weekendowy „Rachowiec” pokona dystans z Katowic do Pszczyny w 26 minut, czyli dokładnie tyle samo co pociąg EIP, choć będzie miał dwa postoje więcej.

W dzień roboczy podróż zwykłym z Katowic do Bielska-Białej zajmie nam 62 – 63 minuty. Szczytowe pociągi przyspieszone – z postojami w Katowicach Ligocie i Piotrowicach, Tychach, Pszczynie i Czechowicach-Dziedzicach pokonają ten dystans w 46 minut. Najważniejsze jednak jest, że udało się na tej linii stworzyć siatkę w miarę regularnych połączeń, co powinno w znacznym stopniu wpłynąć na jeszcze większą liczbę pasażerów. Łącznie, dziennie ponad 20 kursów do Bielska-Białej, z czego 6 będzie kończyć tam bieg, reszta do Żywca i Zwardonia. Przeciętna długość przejazdu do Żywca to godzina i 35 minut, a do Zwardonia 2 godziny i 45 minut

W weekendy zdecydowana większość połączeń do Zwardonia (bodajże 10), reszta do Żywca. Najszybszy pociąg – wspomniany „Rachowiec”, który trasę Katowice – Zwardoń pokona w 2 godziny i 23 minuty, przy czym na odcinku Żywiec – Zwardoń zatrzymywał się będzie na wszystkich stacjach i przystankach.

S58 Cieszyn – Zebrzydowice – Czechowice-Dziedzice/Katowice (!)

Znika koszmarny pociąg o godzinie 4 z Cieszyna. Mieszkańcy otrzymają za to połączenie na w kierunku Czechowic-Dziedzic w godzinach południowych. Cały dystans 46 kilometrów pociągi pokonywać będą w 80 minut. Pozostaje 10-minutowy postój w Zebrzydowicach na zmianę kierunku jazdy. Dziennie, 6 par pociągów.

Najistotniejsza innowacja będzie miała miejsce w weekend, a dokładniej w niedzielę. Wraca bezpośrednie połączenie Katowice – Cieszyn, czyli pociąg „Olza”. Na razie tylko raz w tygodniu tam i z powrotem. Będzie to jednak chyba najszybszy pociąg KŚ, a w drodze do Zebrzydowic zatrzyma się tylko w sześciu miejscach. Potem obsłuży wszystkie stacje i przystanki w drodze do Cieszyna, gdzie zamelduje się w 1 godzinę i 39 minut od wyjazdu ze stacji początkowej. Podobny czas uzyska „Olza” podczas powrotnego wieczornego kursu do Katowic.

S6 Katowice – Skoczów – Ustroń – Wisła

Tutaj też pociągi zostaną przyspieszone, gdyż kursy S6 nie będą zatrzymywały się w Katowicach Brynowie, Katowicach Podlesiu i Tychach Żwakowie. Ilość i godziny kursowania zbliżone do obecnych, czyli sześć par w dni robocze i sobotę oraz siedem w niedzielę. Średni czas przejazdu z Katowic do Wisły Uzdrowisko to 2 godziny i 10 minut.

W weekendy, jak obecnie, rozkład jazdy nieco inny, więcej pociągów przyspieszonych. Tutaj flagowym połączeniem ma być „Czantoria”, która ze stolicy województwa do głównej wiślańskiej stacji dowiezie nas w godzinę i 50 minut.

S7/S71 Katowice – Rybnik – Racibórz/Chałupki

Generalnie zasada jest taka. Z Katowic do Rybnika (czas przejazdu około 50 minut) i odwrotnie co godzinę plus przyspieszona „Vladislavia”. Z Rybnika pociągi pojadą dalej „dwutorowo” – co godzinę albo w kierunku Chałupek albo Raciborza. Cieszy, że podobnie jak w przypadku linii S5, ze stolicy województwa pociągi będą wyjeżdżać w czymś, co można już nazwać taktem.

Łącznie do Chałupek siedem par pociągów dziennie, z czego trzy do Bohumina. Podobne zasady w drugą stronę. Trzy razy z Bohumina (z tego, co najważniejsze, ostatni, wieczorny pociąg do Katowic) i cztery z Chałupek. Najszybszym pociągiem będzie nadal przyspieszona „Vladislavia”, która trasę ze stolicy województwa do Chałupek pokona dokładnie w półtorej godziny. Pozostałe kursy o kwadrans dłuższe. Do Raciborza osiem par połączeń dziennie. W zależności od długości postojów na stacjach pośrednich, czas przejazdu wynosić będzie od godziny i 43 minut do godziny i 53 minut.

Uwaga! Na linii S7 będziemy mieli do czynienia z absurdem, że w siatkę połączeń KŚ wpuszczono dwie pary pociągów Przewozów Regionalnych z Krakowa do Rybnika, z czego jedna para pojedzie w bardzo atrakcyjnej dla mieszkańców naszego regionu porze.

S72 (Bielsko-Biała) – Pszczyna – Rybnik – (Racibórz)

Cztery pary połączeń dziennie. W dwóch przypadkach relacje Bielsko-Biała – Racibórz, raz Bielsko-Biała – Rybnik i raz Czechowice-Dziedzice – Rybnik. Dwa pierwsze kursy uzupełnią ofertę na odcinku Rybnik – Racibórz. Czas przejazdu z Pszczyny do Rybnika – 56 minut.

S78 Racibórz – Chałupki – (Bohumin)

Zmian niewiele. Sześć par dziennie z czasem przejazdu pomiędzy wymienionymi wyżej stacjami wynoszącym 36 minut. Po trzy pary w każdym kierunku kursować będą w relacji Bohumin – Racibórz.

4 komentarze

  1. Pojawienie się drugiej pary połączeń PR relacji Kraków – Rybnik może mieć związek z wypełnieniem wskaźników wpisanych kiedyś do projektu PGZ. Z punktu widzenia pasażera to powinno być bez różnicy, o ile tylko będą w tych pociągach ważne _wszystkie_ bilety KŚ. Wszystko jest kwestią dogadania się, skoro np. PR potrafią to robić z KD, to będą też potrafiły z KŚ. Pod warunkiem, że zamawiający przewozy będzie tego oczekiwać, jak też i tego aby PR-om się nie „zapominało” wysyłać na ten obieg impulsa. Gdyby było tam honorowanie biletów, to może nawet dałoby się jakoś lepiej go wykorzystać niż bezsensowne stanie od 8 do 14 w Rybniku 😉 Może Redakcja dopyta w UMWŚ?

    1. Dzięki za sugestię. Próbowaliśmy dzisiaj przez cały dzień skontaktować się z rzecznikiem UMWŚ bo mamy też pytania związane z innymi tematami, o których chcemy napisać. Niestety. Może jutro. Pozdrawiamy

    2. Jeżeli stoi ponad 6 godzin w Rybniku, to może niech zostanie wydłużony w stronę Chałupek? (nie wiem czy jak do Bohumina pojedzie to nie będzie problemu z kilometrówką, ale do Chałupek (lub Wodzisławia) mogliby go przeciągnąć… (oczywiście przy zachowaniu ważności biletów KŚ)

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *