Szybsze podróże na CMK

csm__dsc_0823m_8fdb81645c
Fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na projekt i budowę nowego posterunku odgałęźnego Pilichowice na Centralnej Magistrali Kolejowej. Inwestycja skróci czas podróży, zwiększy przepustowość i pozwoli na wykorzystanie linii przez większą liczbę pociągów. To kolejne prace mające na celu usprawnienie podróży i podnoszenie prędkości na CMK do 200 km/h.


Głównym założeniem budowy posterunku Pilichowice jest zwiększenie przepustowości Centralnej Magistrali Kolejowej. Pozwoli to na przejazd większej liczby pociągów z Warszawy do Katowic, Krakowa i Wrocławia, a w przyszłości także do Kielc. Posterunek odgałęźny będzie wyposażony w urządzenia pozwalające na prowadzenie ruchu pociągów z prędkością 200 km/h.

Po wybudowaniu nowego posterunku odgałęźnego szlak, który między Opocznem Południowym a Olszamowicami ma dziś odległość ok. 32 kilometrów zostanie podzielony na dwa odcinki o długości 14 i 18 kilometrów. Zatem jeśli dziś na jednym torze szlaku może przebywać jeden pociąg, to po zakończeniu inwestycji i podzieleniu tego szlaku na dwa, zwiększy się przepustowość linii – tłumaczy Piotr Szymanowicz, Dyrektor projektu PLK

W ramach inwestycji powstanie budynek nastawni dysponującej. Po wybudowaniu w przyszłości Lokalnego Centrum Sterowania będzie ona bezobsługowa, a urządzenia sterowania ruchem kolejowym będą sterowane ze stacji Opoczno Południe.

Budowa posterunku odgałęźnego Pilichowice jest jednym z elementów projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”, której celem jest dostosowanie prędkości na CMK do 200, a następnie 230 km/h dla składów zespolonych. Zakończenie robót planowane jest w listopadzie 2017 r.

Od grudnia 2014 r. CMK zapewnia krótką podróż ze stolicy m.in. do: Krakowa (2h 18 min), Katowic (2h 20 min), Wrocławia (3h 33 min).

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *