Coraz bliżej centrum przesiadkowego w Gliwicach

Fot. UM Gliwice
Fot. UM Gliwice

Plan utworzenia Zachodniej Bramy Metropolii Silesia nabiera coraz realniejszych kształtów. Gliwice ogłosiły przetarg nieograniczony na dokumentację projektową. Do wstępnej koncepcji projektowej wprowadzono jednak kilka zmian.


W dokumentacji Centrum Przesiadkowego zamieszczono wytyczne dotyczące zagospodarowania terenu pokolejowego za dworcem PKP. Zespoły dworców i parkingów, wchodzące w skład Centrum Przesiadkowego, mają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta. Skrzyżowanie przy ul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego będą węzłami obsługującymi ten teren.

Ponadto układ komunikacyjny południowej część śródmiejskiej strefy miasta zostanie zmodernizowany – przebudowana zostanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i drogi krzyżujące się oraz inne ulice, natomiast plac Piastów zyska nową aranżację (m.in. powstaną parkingi). Szczegółowe informacje dotyczące inwestycji zostały określone w koncepcji techniczno-architektonicznej sporządzonej przez An Archi Group s.c.

Do rozwiązań koncepcyjnych wprowadzono następujące zmiany: zrezygnowano z przejścia podziemnego pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (wraz z zadaszeniami nad wejściami do przejścia) – bez większych zmian pozostanie też przebieg głównego ciągu ul. Zwycięstwa i ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Wprowadzając zmiany do wstępnej koncepcji projektowej, zrezygnowano z budowy obiektów kubaturowych przy skrzyżowaniu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z ul. Zwycięstwa, zdecydowano natomiast, że powstanie połączenie ul. Kolberga/Udzieli z Centrum Przesiadkowym (na przedłużeniu ul. Udzieli) – będzie to ciąg pieszo-rowerowy.

Dodatkowo, na terenie Centrum Przesiadkowego powstaną zadaszone parkingi dla rowerów oraz stacja wypożyczalni rowerów. Oświetlenie uliczne w tej części miasta zostanie dostosowane do koncepcji „Masterplan oświetlenia ulicznego”.

Oferty można składać do 30 października 2016 r. Inwestycja jest na etapie przetargu na dokumentację projektową. To początkowa faza całej procedury. Jeśli jednak wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane powinny rozpocząć się w 2018 r. Zadanie będzie finansowane z udziałem środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – wyjaśniają przedstawiciele miasta Gliwice.

3 komentarze

  1. Jak to jest, że w Gliwicach przybliżanie kolei mieszkańcom wychodzi, a gdzie indziej np. w Bielsku-Białej nawet z parkingiem sensownym dla pasażerów przy dworcu B-B. Gł się nie da?

  2. Plan niestety nie zawiera najpotrzebniejszego elementu, czyli połączenia ulic Dworcowej i Tarnogórskiej tunelem. Z tego powodu autobusy odjeżdzające do północnych dzielnic miasta (32, 71, 126, 197, 677, 692, 702 etc. – sporo ich jest) będą musiały albo kierować się na wąską i już dziś ruchliwą ul. Piwną (co będzie istnym transportowym armagedonem), albo (i, analizując plany i wizualizacje, jest to bardziej prawdopodobna opcja) obsłużą przystanek na pl. Piastów, następnie zatrzymają się przed dworcem kolejowym (na ul. Bohaterów Getta), by następnie zjechać wiaduktem do ronda na Toszeckiej i dopiero wtedy zajechać na CP. A to wyraźnie wydłuży czas przejazdu, do tego niepotrzebnie dwa razy autobus będzie stawał przy dworcu, tym samym stawiając pod znakiem zapytania sens całej inwestycji.

  3. Kolejnym brakującym elementem planu jest brak zaplanowania miejsca na tramwaj w CP – Tramwaje Śląskie chciałyby zrealizować przywrócenie komunikacji tramwajowej od Zabrza do dworca, ale naczelny ignorant miasta nienawidzi tramwajów i forsuje taki bubel!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *