Bielska powtórka

Fot. MZK Bielsko-Biała
Fot. MZK Bielsko-Biała

Miejski Zakład Komunikacji w Bielsku-Białej ogłosił przetarg na dostawę 38 nowych, niskopodłogowych i niskoemisyjnych miejskich autobusów klasy MAXI. Jest to powtórka jednej z części postępowania ogłoszonego marcu br., które decyzją Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zostało unieważnione.


Pod koniec maja br., MZK Bielsko-Biała ogłosiło wyniki przetargu na dostawę 50 nowych autobusów. Postępowaniem, podzielonym na trzy zadania podzielić się miały dwie firmy: Solaris Bus & Coach oraz ABP Bus&Coach. Stało się jednak inaczej. Dwa zadania, dotyczące dostawy autobusów przegubowych (Solaris Urbino 18) i miejskich autobusów klasy MINI (Iveco Stratos Daily), zostały rozstrzygnięte zgodnie z decyzją MZK, natomiast trzecia, największa część postępowania, dotycząca dostawy 38 pojazdów dwunastometrowych, została unieważniona.

Kontrola przeprowadzona przez Urząd Zamówień Publicznych po poprzednim przetargu, wykazała, że konstrukcja, postawionego przez bielskie MZK, warunku doświadczenia jest sprzeczna z ustawą o zamówieniach publicznych i ogranicza konkurencję, w związku z czym, przetarg unieważniono. Przewoźnik odwołał się od decyzji, jednak Krajowa Izba Wykonawcza podzieliła argumentację UZP i podtrzymała decyzję.

Wobec tego MZK Bielsko-Biała na początku bieżącego miesiąca postanowiło ponownie rozpisać przetarg na dostawę 38 nowych, niskopodłogowych i niskoemisyjnych autobusów dwunastometrowych. Co się zmieniło?

Zacznijmy od tego, iż zgodnie z nowelizacją ustawy o PZP zmianie uległy kryteria oceny ofert. W ponownie ogłoszonym postępowaniu kryteria stanowią:

  • cena oferty – 50%,
  • ocena rozwiązań technicznych – 35%,
  • termin dostawy – 15%.

Wykonawcy ubiegający się o zamówienie, muszą przedstawić referencje potwierdzające, że w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowali przynajmniej jedną dostawę na minimum 15 autobusów klasy MAXI, z silnikami diesla, które spełniają normę Euro 6. Co więcej, MZK wymaga 15-letniej gwarancji na poszycie nadwozia i kratownicę.

Bez zmian pozostało natomiast rozdzielenie dostaw na trzy transze. Pierwsze 23 autobusy w Bielsku-Białej mają się pojawić w ciągu maksymalnie pół roku od podpisania umowy. Kolejnych dziesięć pojazdów ma zostać dostarczonych między 15 a 30 czerwca 2017 roku, a ostatnią piątka musi zasilić flotę MZK między 15 a 30 września przyszłego roku.

Termin otwarcia ofert, bielski przewoźnik zaplanował na 11 października br., na godzinę 10:00. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 36,566 mln złotych netto.

2 komentarze

  1. Z jednej strony jest to informacja dobra, ale sama codzienna praktyka funkcjonowania bielskiego MZK w odbiorze pasażera studzi entuzjazm.
    Powodem jest to, że zarządzający chcą żeby autobusy jeździły, ale mało robią, żeby woziły więcej pasażerów. Prawda jest taka, że autobusy MZK więcej pasażerów wożą tylko w godzinach szczytu w pozostałych w większości powietrze.
    Nie zauważam, żeby prowadzono analizy przyczyn. Miasto zatyka się coraz bardziej samochodami osobowymi, które pogłębiają korki w których stoją również autobusy MZK.
    Kilka dni temu na bielskim portalu http://www.bielsko.biala.pl/aktualnosci/33095/nie-bedzie-biletow-na-krotkie-trasy
    pojawiła się informacja o inicjatywie biletu na krótkie odcinki, powiedzmy 10 czy 15-minutowe w cenie biletu ulgowego. Reakcja MZK „Nie prowadzimy prac nad wprowadzeniem biletów o mniejszym zakresie czasowym” jest jak kubeł zimnej wody.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *