W poszukiwaniu doświadczeń

Fot. PKP S.A.
Fot. PKP S.A.
Delegacja Polskich Kolei Państwowych odbyła studyjną wizytę w Południowej Nadrenii Palatynacie – landzie dysponującym najlepszymi kolejami regionalnymi. Podpatrywano nie tylko jak zagospodarowane są dworce, ale także zwrócono uwagę na efekt wprowadzenia stałego taktu. Czy wizyta przełoży się na rozwiązania stosowane w Polsce? Przekonamy się.


Przedstawiciele PKP S.A. z Michałem Beimem, Członkiem Zarządu odpowiedzialnym za strategię spotkali się z kierownictwem Zarządu Transportu Kolejowego Południowej Nadrenii Palatynatu (Zweckverband Schienenpersonennahverkehr), którego koleje regionalne uważane są za najsprawniej działające w Niemczech. Odwiedzili także dworce, które w ostatnich latach zdobywały tytuł „Dworca Roku”, przyznawany przez koalicję stowarzyszeń pasażerów – m.in. w Marburgu, Darmstadt, Oberursel, Aschaffenburgu, Ludwigshafen czy Kaiserslautern.

W Niemczech duża część pozytywnych zmian na kolei zaczęła się właśnie od radykalnego poprawienia nie tylko standardu dworców, ale także od nowej filozofii ich działania. W okresie kryzysu gospodarczego Koleje Niemieckie przy współpracy z rządem i władzami regionalnymi rozpoczęły Ofensywę Dworcową – potężny program inwestycyjny, który nie tylko zmienił oblicze dworców w małych miastach Niemiec, ale także obejmował np. analizę 1000 potencjalnych punktów postojów pociągów. Niemal 300 z nich zamieniło się później w nowe bądź gruntownie zmodernizowane dworce – powiedział dr Michał Beim, Członek Zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za strategię.

Niemieckie doświadczenia dotyczą nie tylko dworców – choć poziom ich komercjalizacji, zagospodarowanie części powierzchni pod funkcje miejskie, publiczne, wspólny bilet i wspólna taryfa oraz automatyzacja sprzedaży mogą być dla PKP inspirujące. Warte uwagi jest także wprowadzenie tzw. zintegrowanego, cyklicznego rozkładu jazdy („taktu”) dla pociągów lokalnych i dalekobieżnych, a także innych środków komunikacji publicznej.

Wprowadzenie taktu pozwoliło zapewnić połączenia kursujące w Nadrenii-Palatynacie co godzinę, we wszystkie dni tygodnia. Wcześniej na wielu relacjach pociągi kursowały tylko w godzinach szczytów przewozowych, w dni robocze. Zintegrowany, cykliczny rozkładu jazdy okazał się sukcesem. Praca eksploatacyjna wzrosła tylko o połowę, natomiast liczba pasażerów ponad dwukrotnie – podkreślał Dyrektor Zweckverband Schienenpersonennahverkehr Michael Heilmann. W weekendy kolej stanowi koło zamachowe rozwoju turystyki regionalnej.

One comment

  1. Cel dobry, ale jechać tak daleko żeby zobaczyć taki system komunikacji-szkoda (naszych pieniędzy w sumie), gdzie tuż za południową granicą ( Czechy, ew. Słowacja) można taki system zobaczyć i wypróbować też fukcjonuje już tam od ponad 10 lat.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *