Ciąg dalszy historii remontu LK158

Fot. Patryk Farana
Fot. Patryk Farana

Według pierwotnych planów, rewitalizacja linii kolejowej nr 158 powinna zakończyć się w październiku poprzedniego roku. Tak się jednak nie stało. Co gorsze, inwestycja na linii łączącej Rybnik z Wodzisławiem Śląskim i Chałupkami nie została zakończona do dziś. Tymczasem tam gdzie przeprowadzono remont, widać już pierwsze oznaki zaniedbania…


O rewitalizacji linii kolejowej nr 158 można by napisać książkę. Niestety nie byłaby to lektura przyjemna, dla wszystkich odpowiedzialnych za przeprowadzenie inwestycji. Dodam, że za prace, warte blisko 200 mln złotych, odpowiedzialne jest konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa.

Mijają kolejne tygodnie, a zakończenia prac na „158” nie widać. Na szczęście, krok po kroku, zbliża się upragniony koniec remontu.

W związku z rewitalizacją linii kolejowej nr 158 na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą obecnie odbiory eksploatacyjne urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Wodzisław Śląski. W stacji Olza, tory dodatkowe zostały otwarte do eksploatacji w dniu 07.09.2016 r. (urządzenia sterowania ruchem kolejowym zostały odebrane do eksploatacji w dniu 31.08.2016 r.) w związku z czym istnieje możliwość krzyżowania pociągów w stacji – powiedział nam Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK S.A.

Możliwość krzyżowania się pociągów w stacji Olza, to bardzo dobra informacja, szczególnie dla ludzi odpowiedzialnych za tworzenie rozkładu jazdy. Niepokoi jednak fakt, że kolejny raz nie udało się dotrzymać zapowiadanego terminu zakończenia prac. Dlaczego tak się dzieje?

Termin zakończenia prac został ponownie wydłużony, ponieważ nie została uzupełniona dokumentacja projektowa przez Wykonawcę oraz zostały stwierdzone usterki w zakresie wykonanych robót, które Wykonawca musi usunąć. Zakończenie wszystkich prac na rewitalizowanym odcinku planujemy we wrześniu 2016 r. – wyjaśnił Jacek Karniewski.

Tymczasem nie tak dawno wyremontowana stacja Olza zaczyna powoli rdzewieć i zarastać… Cała ta sytuacja rodzi pytanie, czy śląskim oddziałom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zależy na poprawie jakości i dostępności infrastruktury kolejowej? Patrząc na to co się dzieje z remontem LK 158 można mieć poważne wątpliwości.

By nieco złagodzić, powstały wyżej, zły obraz zarządcy infrastruktury, całość zakończę miłym akcentem. Otóż, można dyskutować o należytym bądź nienależytym wykonaniu robót, jednak koniec końców zostały one wykonane (co prawda nie w całości), dzięki czemu mieszkańcom Chałupek, Olzy, Czyżowic, Wodzisławia czy Radlina, przywrócono tak bardzo potrzebne połączenie kolejowe z Rybnikiem i Katowicami.

O tym, że jest ono potrzebne świadczą coraz większe potoki pasażerów na linii S71 (obrazuje to zdjęcie autorstwa Artura), która w nomenklaturze Kolei Śląskich oznacza połączenia z Katowic do Chałupek, przez Rybnik i Wodzisław Śląski. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że koniec końców remont linii nr 158 zostanie wykonany w całości, a osoby decyzje w naszym województwie zadbają o to, by po odnowionym szlaku kursowała odpowiednia ilość pociągów. Bo jak widać ludziom są one potrzebne i coraz chętniej z nich korzystają.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

* Fot. Patryk Farana, Artur Klimek

One comment

  1. Jak zwykle PKP PLK dba tylko o większe miasta. W Wodzisławiu KŚ powinno uruchomić pociąg do bohumina około godziny 6:20. W tym momencie nie kolidowało by to z pociągami CD do Pragi o 7:06 SC Pendolino albo do Brna

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *