TLT podsumowuje testy elektrobusa

el05
Fot. Tyskie Linie Trolejbusowe

Autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric był testowany przez Tyskie Linie Trolejbusowe w okresie od 3 do 16 sierpnia 2016. Przez 14 dni pojazd wykonał bezawaryjnie ponad 2860 km, obsługując wszystkie linie komunikacyjne, których operatorem jest TLT.


Mimo, że elektrobus formalnie jest autobusem, to tak naprawdę bliżej mu do trolejbusu niż klasycznego autobusu z silnikiem diesla. Elektrobus, tak jak trolejbus, posiada dwie równoległe instalacje elektryczne – 24V i 600V. Jedyna różnica między tymi wozami polega na tym, że trolejbus pobiera prąd z sieci trakcyjnej, a elektrobus z baterii trakcyjnych umieszczonych na dachu i w tylnej części wozu. Zainstalowane w obu typach pojazdów urządzenia są do tego stopnia kompatybilne, że niektóre z nich możnaby zamienić miejscami i również by działały.

To właśnie te analogie techniczne między pojazdami oraz fakt, że TLT ma ponad 30 lat doświadczenia w eksploatacji wozów elektrycznych sprawiły, że test i docelowo zakup elektrobusów w Tychach został powierzony właśnie Tyskim Liniom Trolejbusowym. Solaris Urbino 12 electric wyposażony jest w sześć zestawów baterii trakcyjnych o pojemności 240kWh. Cztery z nich zainstalowane są w tylnej części pojazdu, a dwa na dachu.

Testowany pojazd ładowany jest za pomocą systemu plug-in poprzez ładowarkę o mocy 100 kW. Warto dodać, że to tylko jedna z opcji ładowania baterii. W naszych warunkach można wykorzystać do tego istniejącą sieć trolejbusową, która byłaby źródłem prądu dla elektrobusów – czytamy w podsumowaniu przygotowanym przez Tyskie Linie Trolejbusowe.

Czas ładowania pojazdu zależy od prądu dostarczonego do ładowarki. W czasie testów TLT dysponowało łączem 3x400V o natężeniu 63A, co nie pozwalało na szybkie ładowanie pojazdu (ładowarka obsługuje dwukrotnie większe natężenie – 125A). W tyskich warunkach pełne ładowanie trwało około 6 godzin, czyli dwukrotnie dłużej niż przy natężeniu prądu 125A.

Na zużycie baterii wpływa kilka czynników – najważniejsze to użycie klimatyzacji lub ogrzewania, natężenie ruchu, liczba pasażerów oraz styl jazdy kierowcy. W ciągu dwóch tygodni testowany autobus sprawdzony został z możliwie największą ilością zmiennych – wysyłany był na linie bardziej i mniej obciążone, uruchamiano testowo ogrzewanie i klimatyzację, a także testowano różne strategie ładowania w ciągu dnia.

Na linii A w zależności od natężenia ruchu i liczby pasażerów zużycie baterii na jeden kurs (18,9 km) wyniosło od 7 do 9%, na linii B (14,1 km) od 5 do 7%, na liniach C i D (18,2 km oraz 18,3 km) od 7 do 9%, na linii E (13,9 km) od 5 do 7%, na linii F (18,4 km) 8%.

Test klimatyzacji całopojazdowej przeprowadzony został na linii C. W ciągu trzech kursów z włączoną klimatyzacją elektrobus zużył 30% baterii, a przy wyłączonej klimatyzacji 30% zużycia pozwalało na wykonanie aż czterech kursów.

Wnioski

Elektrobus sprawdza się na liniach miejskich z regularnymi przerwami, podczas których można doładowywać baterie. Przy zapewnieniu szybkiego ładowania (>200A) z sieci trolejbusowej poprzez pantograf zainstalowany na dachu autobusu elektrycznego, można skrócić czas wymagany na doładowanie baterii, co pozwoli wysyłać autobusy elektryczne na najbardziej obciążone i najdłużej kursujące linie, nie zważając na zwiększone zużycie baterii przez klimatyzację czy ogrzewanie.

W naszych warunkach elektrobusy mogą doskonale uzupełniać trolejbusy jako kolejny element całkowicie bezemisyjnego i ekologicznego transportu miejskiego promowanego przez Tyskie Linie Trolejbusowe. Dzięki nim możemy wytyczyć nowe trasy bez konieczności budowy napowietrznej sieci trakcyjnej, a także wykorzystywać elektrobusy zamiennie z trolejbusami w przypadku prac sieciowych oraz w sytuacjach awaryjnych – zapewniają przedstawiciele TLT.

Dużym atutem autobusów elektrycznych jest możliwość ładowania baterii bezpośrednio z istniejącej w Tychach sieci trakcyjnej, co minimalizuje koszty w porównaniu do konieczności uruchomienia stacjonarnych punktów ładowania baterii.

Tyskie Linie Trolejbusowe planują zakup elektrobusów oraz uruchomienie w różnych lokalizacjach na terenie miasta trzech szybkich stacji ładowania z sieci trolejbusowej poprzez pantograf.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

* Fot. Tyskie Linie Trolejbusowe

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *