Jednokierunkowy „Helmut” jeszcze w tym roku

P1010926
„Helmut” podczas dni otwartych TŚ, Chorzów Batory Zajezdnia

Podczas, gdy wszyscy są zajęci przetargami na tabor kolejowy i autobusowy, Tramwaje Śląskie w spokoju realizują swoje plany i przygotowują się do kolejnego programu inwestycyjnego. Jednym z realizowanych projektów, jest przebudowa wagonów Pt na jednokierunkowe tramwaje, z niskopodłogowym środkowym członem. Pierwsze popularne „Helmuty” po modernizacji pojawią się jeszcze w tym roku.


Według pierwotnych założeń, pierwszy zmodernizowany, jednokierunkowy wagon z rodziny Pt miał być gotowy w połowie 2016 roku. Z przyczyn niezależnych od Tramwajów Śląskich, tak się jednak nie stało. Na jakim etapie znajdują obecnie prac modernizacyjne popularnych „Helmutów”?

Aktualnie w Zakładzie Usługowo Remontowym Tramwajów Śląskich S.A. w Chorzowie prowadzone są prace przy pierwszym wagonie typu Pt, o numerze 913. Człony skrajne zostały przebudowane na jednokierunkowe, wewnątrz pudła trwają prace związane z zabudową: foteli pasażerskich, systemu ogrzewania wnętrza, napędów drzwi i lamp oświetlenia wewnętrznego. W najbliższym czasie dostarczone do ZUR zostaną elementy zabudowy przedniego i tylnego pomostu – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie.

Najwięcej zmian czeka nas w środkowym członie tramwaju, który zostanie przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Jego przebudowa zajęła więcej czasu niż pierwotnie zakładano, ponieważ pierwotny wykonawca, firma Protram z Wrocławia ogłosił upadłość. Ponownie rozpisany przetarg na wykonanie i dostawę członu środkowego z niską podłogą do wagonu typu Pt, wygrała firma SAG z Katowic.

Firma SAG Katowice Sp. z o.o., wykonawca niskopodłogowego członu środkowego, prowadzi prace wykończeniowe wewnątrz pierwszego z zamówionych członów (zabudowa płyt podłogi, platformy dla osób niepełnosprawnych). Dostawa pierwszego niskopodłogowego członu środkowego planowana jest jeszcze w sierpniu – dodaje rzecznik.

To nie koniec. Aby nie marnować czasu, władze spółki podjęły decyzje o rozpoczęciu modernizacji kolejnego wagonu.

Jednocześnie ZUR rozpoczął prace przy modernizacji drugiego z wagonów przeznaczonych do przebudowy, o numerze 904. Obecnie są to roboty związane z demontażem elementów pudła i przebudową podwozia wagonu w celu zabudowy elementów nowego napędu – tłumaczy Andrzej Zowada.

Tramwaje Ślaskie do końca 2016 roku planują zakończyć modernizację dwóch pierwszych „Helmutów”. W przyszłym roku spółka planuje przebudowę kolejnych trzech wagonów z rodziny Pt.

5 komentarzy

  1. Tylko ja się pytam, po co zmniejsza się ilość wagonów dwukierunkowych, przecież przez kolejne cztery lata, będą modernizować torowiska, jak Tramwaje Śląskie sobie poradzą bez nich ?!
    Chyba że w całości będą zamykane, modernizowane torowiska na czas prac.

    1. TŚ posiadają 12 dwukierunkowych Bet, także spokojnie sobie poradzą. Poza tym, Helmuty będę remontowane po kolei, a nie wszystkie naraz, także nawet jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pod koniec przyszłego roku spółka będzie posiadała 5 jednokierunkowych Helmutów i 9 w „starej wersji”. Spokojnie sobie poradzą.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *