PKP PLK usprawnia ruch towarowy na Śląsku

Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.

Poprawę warunków dla przewozu towarów na Śląsku zapewni remont dwóch linii kolejowych pomiędzy Krzyżanowicami a Chałupkami oraz Knurowem i Leszczynami. To kolejne inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mające na celu usprawnienie połączeń towarowych na terenie Górnego Śląska. PLK przeznaczyły już na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planują zrealizować inwestycje za 9 mld zł. 


PLK zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie poprawiają warunki dla transportu towarów. Kolejne prace usprawniają przejazd pociągów towarowych. Ogłoszone dwa przetargi na rewitalizację linii kolejowych na Śląsku – 151 na odcinku Krzyżanowice – Chałupki oraz linii 149 Knurów – Leszczyny pozwolą utrzymać sprawne przejazdy towarów z wyższą prędkością i podniosą poziom bezpieczeństwa na torach.

Po odnowionych trasach będzie możliwe zwiększenie liczby pociągów przejeżdżających przez nie w ciągu doby, co wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego – wyjaśnia Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK S.A.

Linia kolejowa nr 151

Na odcinku Krzyżanowice – Chałupki zarządca infrastruktury przebuduje nawierzchnię kolejową na dwóch torach oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa poprawi wymiana rozjazdów i nawierzchni na 7 przejazdach kolejowo – drogowych. Rewitalizacji poddane zostaną cztery mosty i dwa przepusty, które usprawnią ruch na trasie.

Poprawi się także standard obsługi pasażerów na przystankach Roszków Raciborski i Rudyszwałd. Perony zostaną podwyższone i zyskają nową antypoślizgową nawierzchnię. Wyposażone będą w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Stacje Chałupki i Krzyżanowice zwiększą swoją przepustowość, co pozwoli na zwiększenie liczby pociągów przejeżdżających przez nie w ciągu doby. Będzie to miało wpływ również na towarowe połączenia międzynarodowe. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością.

Linia kolejowa nr 149

W ramach prac na linii kolejowej nr 149 na odcinku Knurów – Leszczyny, zarządca infrastruktury dokona rewitalizacji ponad 10 km toru, który z powodu szkód górniczych, obecnie jest wyłączony z ruchu, a także kompleksowo przebuduje 11 km sieci trakcyjnej, wymieni nawierzchnię kolejową, rozjazdy oraz nawierzchnię na przejeździe kolejowym. Rewitalizacji zostaną poddane także 2 wiadukty i 5 przepustów.

Zadanie obejmuje również przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co wpłynie na bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Dzięki planowanym pracom, PLK przywróci ruch pociągów po torze nr 2 na tym odcinku, co pozytywnie wpłynie na przepustowość trasy.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu: „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. Program skupia się na usprawnieniu ruchu wybiegającego na północny zachód z Gliwic w kierunku Kędzierzyna-Koźla, z Chorzowa na północ w kierunku Tarnowskich Gór. Efektem prac będzie przekierowanie większej liczby składów towarowych przejeżdżających przez stację Katowice na linię obwodową na południe od Katowic.

Zmiany na lepsze

Rozpoczęcie prac na odcinku Krzyżanowice – Chałupki i Knurów – Leszczyny planowane jest jeszcze w tym roku, a ich zakończenie przewiduje się pod koniec 2017 r. Rewitalizacja obu odcinków pozwoli przywrócić parametry techniczne infrastruktury kolejowej i podwyższenie poziomu bezpieczeństwa przewozów towarowych. Efektem prac będzie dwukrotny wzrost prędkości dla przewozów towarowych (dla linii 151 – do 110 km/h, dla linii 149 – do 80 km/h), co pozwoli przewieźć więcej ładunków i lepiej wykorzystać możliwości trasy.

One comment

  1. Chciałbym zapytać PLK czy w ramach owej „poprawy” (w większości przypadków powrotu do tego co było) zostanie wyremontowany przejazd przez Mysłowice i czy wreszcie zajmie się koś odcinkiem Bytom – Tarnowskie Góry?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *