Konsultacje także dla nas

Być może i Wy podacie pomocna dłoń linii kolejowy ze Skoczowa do Bielska-Białej
Każdy może pomóc. I to nie tylko linii kolejowej nr 190

Jeśli jest możliwość do wypowiedzenia się na temat kolei w naszym województwie, i to na szczeblu ministerialnym w Warszawie, to wiadomo, że my z tej sposobności skorzystamy, a przy okazji zachęcamy Was do tego samego. Tym razem chodzi o linię kolejową nr 190, a dokładniej jej fragment z Bielska-Białej do Skoczowa.


Już tłumaczymy w czym rzecz. Minister Infrastruktury i Budownictwa skierował do konsultacji społecznych przygotowany przez PLK nowy projekt Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Znajdziecie go TUTAJ.

Jedną z osób które wzięły sprawy w swoje ręce jest Pan Piotr Januła, który już kilka razy gościł na naszych łamach. Tym razem w piśmie skierowanym m.in. do cieszyńskiego starostwa i naszej redakcji zwrócił uwagę na możliwość wzięcia udziału w takich konsultacjach. Cytując fragmenty jego pisma trzeba postąpić mniej więcej tak:

„Zapisano w tym dokumencie (KPK – przyp. red), że będzie on podstawą do opracowywania planu wydatków na kolejne lata. Skoro tak, to w mojej ocenie należałoby zawalczyć o uwzględnienie w nim prac remontowych na nie objętym finansowaniem z RPO Woj. Śl. odcinku linii 190 ze Skoczowa do Bielska. Rewitalizacja odcinka Skoczów – Cieszyn jest w KPK wymieniona na 52 stronie dokumentu pod nr KPK 3.079.

Na liście projektów oprócz zadań sprecyzowanych do konkretnych linii są również zadania ukierunkowane problemowo bez uściślenia konkretnych linii, czy odcinków na które zostaną przeznaczone. W mojej ocenie ten nasz problemowy odcinek L190 mógłby być uwzględniony w zadaniu zapisanym pod nr KPK 4.029 – Zwiększenie kolejowej dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie z pulą środków 1 250,0 mln PLN (str. 53).

Ponieważ konsultacje mają charakter otwarty to każdy może wnieść do niego uwagi na załączonym ww. stronie formularzu. Wniosek należy jednak dobrze uargumentować. Rozmawiałem o tym telefonicznie z opiekunem merytorycznym projektu wymienionym w KPK. Z uzyskanej informacji wynika, że jeśli w ramach tych konsultacji wpłyną wnioski o remont tego odcinka dobrze uargumentowane, to powinien on się znaleźć na liście do realizacji. Jednym z tych argumentów powinna być informacja, że po wyremontowania będą po niej jeździć pociągi przynajmniej 5 par na dobę.

(…) Argumenty jakie ja planuję wpisać w swoim indywidualnym wniosku:

– Odcinek jest częścią linii 190, która na większej długości zostanie wyremontowana w ramach środków z RPO woj. Śl. 2014-2020.

– bez wyremontowania tego odcinka nie uzyska się pełnego efektu remontu odcinka Skoczów – Goleszów – Cieszyn

– miasto Bielsko-Biała planuje docelowo utworzenie węzła przesiadkowego na stacji Bielsko-Biała Wapienica

– miasto Bielsko-Biała w ramach inwestycji drogowej w rejonie realizowanej przy ww. stacji na ul. Międzyrzeckiej wykona wiadukt drogowy umożliwiający likwidację przejazdu na poziomie szyn.

– linia 190 w STRATEGII ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO oraz – Planie rozwoju kolei w woj. Śląskim jest wymieniona do remontu jako ważna łącząca miasta powiatowe Subregionu Południowego Województwa Śląskiego

– wyremontowanie tego odcinka w dalszej perspektywie dałoby możliwość uruchomienia kolei aglomeracyjnej na obszarze miejskim i gmin przyległych na odcinku od przystanku Jaworze-Jasienica przez Bielsko-Biała Głowna po linii 190 i dalej po linii 139 do przystanku Wilkowice Bystra (linia 139 na odcinku B.-B. Lipnik – Wilkowice-Bystra jest 2 torowa). Dawałoby to alternatywę komunikacyjną dla mieszkańców i tym samym szanasę na zmniejszenie uciążliwości transportu samochodowego

– po wyremontowaniu tego odcinka przewozami na L 190 zainteresowany powinny być KŚl. oraz Ceske Drahy, te ostatnie na odcinku Frydek Mistek – Bielsko-Biała (aktualnie dla części pociągów obsługiwane są przewozy do stacji Cieszyn).”

Chyląc czoło przed wiedzą i zaangażowaniem Pana Piotra, informujemy, że my również weźmiemy udział w tych konsultacjach, a ze względu na możność powszechnego uczestnictwa namawiamy do tego także każdego z Was. Pod podanym na początku tekstu adresem internetowym można znaleźć wszelkie niezbędne formularze i dokumenty do wypełnienia, by Wasza opinia była ważna. Pamiętajcie o jeszcze jednej ważnej rzeczy – termin na jej wyrażanie upływa 2 września 2016 r.

I jeszcze jedno. W tym projekcie znajdują się i inne linie kolejowe z naszego województwa, których przyszłość jest niejasna. Również w ich sprawie można wziąć udział w konsultacjach. Dziś, za sprawą pisma Pana Januły, zachęcamy do zabrania głosu w sprawie linii 190, bo jej problemy są nam najbardziej znane. Jednak w naszej opinii, którą wyślemy do MIB z pewnością znajdzie się miejsce dla wszystkich tych szlaków, które potrzebują pomocy, bo zapewniamy, że nasze marzenia o sprawnej kolei w naszym województwie nie kończą się na odcinku Bielsko – Skoczów.

Tych linii jest znacznie więcej i jesteśmy przekonani, że Waszym udziałem i wiedzą, pomożemy każdej z nich. Za co dziękujemy.

4 komentarze

  1. Co do regionu Południowego na Podbeskidziu, trzeba walczyć w rządzie i ministerstwach jak Finansów czy Rozwoju Regionalnego, o pulę środków dla dofinansowania śląskich projektów unijnych na modernizacje szlaków kolejowych w programie RPO. Jak wiadomo, na liście jest 6 projektów z czego tylko 2 z nich mają zapewnione finansowanie, reszta czeka na liście rezerwowej w tym drugi rezerwowy a czwarty w ogóle remont linii 117 Bielsko-Biała Głowna, do granicy Sląsk/Małopolska.
    Wydaje się że dokapitalizowanie z budżetu państwa kwotą 130 milionów złotych rozwiąże sprawę.
    Być może z oszczędności jakie powstaną na 4 projekty, uda się wykonać zadania nr. 5 i 6.
    Dołożenie środków jest ważne takze z tego powodu, że zmiany jakie są zapowiadane w ustawie o zamówieniach publicznych gdzie cena nie będzie najważniejszym kryterium wyboru, może dojść do sytuacji, że tylko 3 z 6 no góra 4 z 6 projektów będzie miało szansę na dofinansowanie i rewitalizację przy udziale środków z UE.

    1. Dzięki za komentarz. Sprawa jest jasna i w pełni się tu zgadzamy w jednym. Każdy pomysł, taki jak ten, który może doprowadzić do tego, że może któregoś dnia sieć kolejowa naszego województwa będzie W PEŁNI w zadowalającym stanie jest mile widziany. Owszem, to wydawanie pieniędzy na inwestycje będzie się nieco różnić w najbliższych latach, ale to nie znaczy,że mamy się temu biernie przyglądać. Każdą szansę jaką dają przepisy trzeba wykorzystać. Owszem, nie mamy gwarancji, że zakończy się to powodzeniem. To już nie zależy od nas, jednak to, czy spróbujemy o to powalczyć czy nie leży już tylko i wyłącznie w naszej gestii i woli. Jeszcze raz dzięki za komentarz

  2. Tutaj siła albo jej brak, polityków, z naszego miasta i regionu może zdecydować. Mamy po raz pierwszy chyba najsilniejszą reprezentację w Warszawie i tutaj pozostaje pytanie o lobbing, skuteczny może spowodować, że pieniądze, 120 milinów zł na rewitalizację szlaku Bielsko-Biała Główna – Skoczów oraz 56 milionów zł na linię 117 Bielsko-Biała Głowna – Granica woj Śląskiego, mogą pojawić się bardzo szybko. Pozostaje pytanie na co stac polityków PiS-Kukiz-PO i Nowoczesną których wybraliśmy do sejmu i senatu……
    Na Podbeskidziu, gdzie mieszka dużo ludzi jest dobra sytuacja finansowa, niskie bezrobocie, ludzie płacą podatki. Coś się nam nalezy takze w zamian za utratę województwa i możliwości decydowania jako woj. bielskie. Te 180 milinów złotych na szlaki kolejowe 190 i 117 to żaden szantaż ani jakiś rachunek tylko podniesienie standardów podróżowania. Dzisiaj ludzi siłą rzeczy zmusza się do korzystania z PKS-ow i Busów, a ludzie powinni miec wybór!
    Zważywszy na to, że tylko w samym Bielsku-Białej mieszka 173 tys ludzi. A łącznie z powiatami bielskim i cieszyńskim, ten szlak kolejowy zamieszkuje blisko 250 tys mieszkańców!
    Podobne liczby dotyczą kierunku Bielsko-Biała-Kalwaria i Bielsko-Biała-Zwardoń.
    Szlaki kolejowe poza 139 z Bielska-Białej do Katowic, upadł 190 albo upada jak 117 i coś z tym trzeba robić, szybko.
    Przykre to jest, że PKP PLK, wydawali pieniądze jak na nowy dworzec PKP z Poznaniu, który mieszkańcy Wielkopolski, chętnie by zburzyli, mimo że kosztował około 700 milionów złotych. A potem na rewitalizację upadających szlaków kolejowych np. na linię 190, nie było pieniędzy. To nie jedyny przypadek przeinwestowania ( moim zdaniem ). Buduje sie nowoczesne dworce kolejowe, a z drugiej strony odcina się pasażerów-klientów, z powiatów do dużych i wielkich miast ( docelowo albo przesiadka ) od transportu kolejowego, a stawia się szklane budynki za setki milionów złotych. To zła droga, za którą płaci mniej wpływowa część kraju.
    To ostatni moment na zmiany myślenia. Za 5-10 lat z Bielska-Białej, jedynie linia kolejowa 139 Bielsko-Biała – Katowice, będzie nadawała się do eksploatacji i też z biedą, przypudrowali odcinek z powodu Pendolino i Darta.
    Panie @Jurek, ciężko to wygląda chyba że lobbing zadziała i fakty przemówią na korzyść naszego regionu. A prawdę pisząc, pieniądze są nie duże na nasze potrzeby i to jest plus, pytanie czy głos z Podbeskidzia, zostanie: usłyszany, zrozumiany i nada mu się pierwszeństwo w tym nowym rozdziale i podziale środków w kraju?!

    1. Gdyby wszyscy mieli takie spojrzenie na rzeczywistość jak Pan. Ale byśmy mieli świetną komunikację i racjonalne rozwiązania. Chciałbym by Pana postulaty, pod którymi podpisuję się obiema łapkami, kiedyś zostały spełnione. Nie wiem czy to nastąpi, ale wiem, że trzeba próbować przy każdej nadarzającej się okazji, czyli w tym przypadku podczas tych konsultacji. Może się nie uda, ale nie chcę by kiedyś stwierdzić, że przepuściliśmy jakąkolwiek możliwość zwrócenia uwagi na te nasze linie kolejowe. Pozdrawiam

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *