Dwie linie do remontu z RPO

Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.

Na początku tygodnia poznaliśmy zmiany w zaktualizowanym projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, który trafi teraz do konsultacji społecznych. Mają one charakter otwarty – każdy może zgłosić uwagi do nowego KPK. Termin na wyrażanie opinii o projekcie upływa 2 września 2016 r. 


Warte podkreślenia jest, że Polska otrzymała deklaracje wsparcia (alokacji środków) z budżetu UE dla perspektywy 2014–2020 w wysokości 42,8 mld zł na kolej. Szacuje się, że PKP PLK S.A. otrzyma w ramach dofinansowania ze środków UE kwotę przynajmniej 9,70 mld euro, tj. 40,16 mld zł.

W tej kwocie ujęte są również projekty zapisane w Regionalnych Programach Operacyjnych poszczególnych województw. W RPO województwa śląskiego znalazło się sześć projektów kolejowych:

  1. Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce (290,8 mln zł);
  2. Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim (171,2 mln zł);
  3. Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina (73 mln zł);
  4. Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna (56,0 mln zł);
  5. Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn (84 mln zł);
  6. Rewitalizacja linii kolejowej nr 148 odc. Pszczyna – Żory (46 mln zł).

Na chwilę obecną, niestety tylko dwa pierwsze projekty znajdują się na liście podstawowej. Pozostałe cztery zostały wpisane na listę rezerwową.

Szacunkowa wartość projektów kolejowych znajdujących się na liście podstawowej RPO województwa śląskiego wynosi 462 mln złotych. Dla przykładu w innych województwach wygląda to następująco:

  • Dolnośląskie –  9 projektów o wartości 494,5 mln zł,
  • Kujawsko-pomorskie – 5 projektów o wartości 222,9 mln zł,
  • Lubelskie – jeden projekt o wartości 91,4 mln zł,
  • Lubuskie – 2 projekty o wartości 205,4 mln zł,
  • Łódzkie – 4 projekty o wartości 255 mln zł,
  • Małopolskie – jeden projekt o wartości 121,8 mln zł,
  • Mazowieckie – 4 projekty o wartości 375,3 mln zł,
  • Opolskie – 3 projekty o wartości 198 mln zł,
  • Podkarpackie – 4 projekty o wartości 447,2 mln zł,
  • Podlaskie – 6 projektów o wartości 278,2 mln zł,
  • Pomorskie – 4 projekty o wartości 605,5 mln zł,
  • Świętokrzyskie – 3 projekty o wartości 117,6 mln zł,
  • Warmińsko-mazurskie – jeden projekt o wartości 231,2 mln zł,
  • Wielkopolskie – jeden projekt o wartości 500 mln zł,
  • Zachodniopomorskie – jeden projekt o wartości 177,8 mln zł.

Z projektem zmian Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, można zapoznać się TUTAJ.

2 komentarze

  1. Ponury dokument – jak rozumiem odcinek Bytom – Tarnowskie Góry do „wygaszenia”?
    Co z modernizacją Dąbrowa Górnicza – Tychy? Co ze stacją Mysłowice (lakier na ŚDM to wszystko)?
    To ma być „dobra zmiana”?

  2. Upssss, jeszcze rok temu pisali, że pieniędzy wystarczy na trzy projekty kolejowe z listy RPO co to znaczy, że teraz tylko w/w 2 projekty mają pełne finansowanie a reszta poczeka?
    Jedyną jaskółką jest awans na liście oczekujących linii kolejowej nr 117 Bielsko-Biała -Kalwaria do granicy woj. sląskiego, ale fakt, ze na liście projektów trzecim oczekującym jest projekt warty 73 miliony złotych. Aby przynajmniej dwa projekty z listy rezerwowej miały szansę na pieniądze, z przetargów na dwa pierwsze zadania trzeba zaoszczędzić minimum 25-30% z kosztorysu inwestora. Oto Polska, Bilion długu w obligacjach a kolej niedoinwestowana i tak tez bedzie po roku 2020, ale potem już nie będzie kasy na dodatkowe inwestycje. Tam gdzie nie wyremontują tam szlaki ostatecznie zostaną zamknięte-zlikwidowane!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *